Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Label position: Left - Är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns något program eller "hack" som gör det möjligt att positionera ikonlabeln (jag har ingen aning om vad det kallas i den svenska översättningen av OS X) på den vänstra sidan av ikonen istället för bara under eller till höger som det är i orginalutförande.

Det är främst pga av estetiska skäl som jag undrar, men det skulle även underlätta arbetsflödet för mig då jag har ett antal mappar på skrivbordet som jag snabbt vill kunna dra och släppa filer till, samtidigt som jag vill att så lite av skämrytan som möjligt ska slösas bort till att visa skrivbord istället för det program jag för tillfället jobbar med.

Jag tolkar tystnaden som ett nej, men det skulle vara intressant att höra spekulationer och teorier om varför man inte kan placera ikon/mapp/filnamn på vänster sida av dem?!

Jo, jag tror att du har rätt, men vad jag har svårt att förstå är att alternativet jag söker ska vara helt otänkbart. I mitt tycket så skulle man utnyttja en mindre skärm bättre (med mitt, kanske osmidiga, sätt att arbeta). Jag vill alltså ha en flik till höger där man ser skrivbordet där jag kan ha mina mappar som jag snabbt vill komma åt, men då texten är på höger sida måste jag göra fönstren väldigt små på bredden vilket är tråkigt ibland, särskilt om man har mycket framme samtidigt. Det går ju att lösa med Acitve Screen Corners och liknande, men det blir ett extra moment.

Tja, en lösning är ju att ha ikonerna till vänster.

En till förklaring är att det blir lättare att läsa det om det är en rak kant som texten löper efter. Skulle texten varit högerjusterad så hade det ju blivit "taggigt".

Fast det är ju bara en rad text, alternativt två om man visar information om innehållet/storleken, och kort sådan så man "läser" ju inte riktigt, utan man ser direkt. Jag ordnade mina ikoner på skrivbordet så här på min gamla PC med hjälp utav AveDesk och det kändes aldrig förvirrande eller taggigt att läsa.

Ursprungligen av glitchpunk:

Fast det är ju bara en rad text, alternativt två om man visar information om innehållet/storleken, och kort sådan så man "läser" ju inte riktigt, utan man ser direkt. Jag ordnade mina ikoner på skrivbordet så här på min gamla PC med hjälp utav AveDesk och det kändes aldrig förvirrande eller taggigt att läsa.

Mjo, men har man en lång lista med filer så blir det enklare att hitta rätt om man slipper flytta ögonen i sidled. Men men, det är väl en smaksak.

Som sagt, jag förstår precis hur ni och gissningsvis Apple har tänkt, i alla lägen utom just på skrivbordet så skulle det ju vara uselt att visa ikoner så som jag vill.

1
Bevaka tråden