Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela filmer på p910 - vilket format, vilken spelare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-21 15:56

Köpte ett rejält minneskort till den gamla luren bara för att kunna rippa ner några filmer till 5 åringen inför sportlovsresan...

Ok - när jag spelar en mp4film så stannar bilden hela tiden - ljudet flyter dock bra.

Så nu efterfrågar jag rätt komprimeringsinställningar, filformat osv för TVmaterial som skall spelas utan påtaglig kvalitetsförlust på den lilla skärmen.

3gp-formatet rullar som det skall men det blir ju grynigt så det förslår.

Vet du fps-antalet osv så blir jag mkt tacksam! Finns det t ex ngn gratis spelare till telefonen som kan mer än den inbyggda "Video"?

Kolla om du kan dra upp bithastigheten i inställningarna till t.ex det dubbla och se om det ser bra ut i 15fps. Upplösningen får väl bli 200 x "vad det nu blir". Kolla in ffmpegx, har för mig att den kodar 3GP rätt bra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-21 21:08

WOW - tack! Skall testa och återkomma!

208x320 är tydligen upplösningen på din lur. Så du kan testa att konvertera film till 320x208(förutsatt att man kan välja att ha videon spelandes liggandes och inte ståendes), eller om du vill ha 4:3 tar du 278x208. Vet itne om dessa saker funkar, kör själv med en föråldrad Nokia 3200

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-21 21:20

Använder du ffmpegx då eller räcker QT Pro, tror du?

Tror att man kan välja en egen upplösning i QTPro, om du går in på inställningar när du ska komprimera. Sitter inte vid Macen nu, så har lite svårt att guida dig tyvärr..

SJälv brukar jag köra filmer igenom FFMpegX. Det enda man bör tänka på är att installera de tilläggen som programmet vill ha, man får instruktioner vid första start om vart man laddar hem dem.

I FFMpegX gör du följande när installerad:

1. Välj filmen (ta den kortaste för att testa)

2. Klicka på Video-fliken

3.Välj format, AVI-mencoder är förhandsvalt. 3GP ska finnas där vill jag minnas, om inte så kan du testa med deras mp4. Skriv in upplösningen till höger. Skriv in bithastighet, ta t.e.x 500kbit/s, tror att maxet för 3gp är 512 nämligen. Välj sedan fps-hastigheten.

4.Klicka på Audio-fliken. Välj vad nu din lur klarar av, jag vet icke.

5.klicka på den näst sista fliken och välj keyframe till t.ex. 60 eller 50.

klicka på Encode nere till höger.

OBS! Ifall ditt material är sammanflätat (interaced), välj då deinterlace. Tror att den befinner sig under 3dje sista fliken.

Hoppas du klarar dig prova som sagt QTPro först.

1
Bevaka tråden