Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lantz i P1

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

suck....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 15:32
Ursprungligen av David Slättne:

suck....

Håller med, och höjer med ett STÖN...

Vad har hon nu sagt?

Ursprungligen av Johan S:

Vad har hon nu sagt?

Absolut ingenting. Hon bara låter. Kan ingen ge henne nåt lugnande eller visa henne vägen tillbaka till P3 eller nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 16:14
Ursprungligen av David Slättne:

Absolut ingenting. Hon bara låter. Kan ingen ge henne nåt lugnande eller visa henne vägen tillbaka till P3 eller nåt.

Exakt. Käften bara går och går och går. Inget eller väldigt lite vettigt kommer ut. Hon lyssnar inte på vad hennes gäster har att säga. Hon saknar varje spår av ödmjukhet. Hon är vulgär. Osv...

Det är därför man inte lyssnar på radio

Ursprungligen av Johan S:

Det är därför man inte lyssnar på radio

P1 har fram till idag varit och är i stor utsträckning fortfarande en oas i etermedia. P1 är ett ställe där man kan få höra initerade reportage och samtal med initierade och kunniga deltagare. Men det är tydligt att P1 nu är på väg att falla offer förett ängsligt jagande efter "marknadsandelar" administrerat av köp-och-sälj-orienterade chefer som olyckligvis är satta att styra publicservice-företaget SR.
Det är redan idag mycket mer sällsynt med diskussioner, reportage och föredrag som vågar behandla komplexa skeenden som just komplexa. Det gäller allt från situationen i mellanöstern till vetenskapsredaktionens tekniska redaktion som börjar fnittra osäkert så fort någon säger megahertz.
Jag längtar efter att få höra långa initierade föredrag om subkvarkar och kvantdatorers bitar. Jag vill få känslan av att föredragern drar ut mig på djupt vatten medan han/hon finns där vid min sida och åskådligör sina insikter och kunskaper så att jag om så bara för några sekunder kan få åtminstonde känslan av att ha omfattat bråddjupet. Härligt är vad sådant är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 16:58

Ja Lantz humor känns krystad och konstig. Är hon inkvoterad? För mig en gåta hur folk tycker hon är rolig. Samma nivå på gåtan är varför SVT kör programmet Stockholm Live, sämre humornivå får man leta efter.
Men det kanske är lagom "fråckt" for stugorna?

Jag tycker det låter som snobbism det här.
Lantz har enligt mig - och måååååånga (ja jag vet att kvantitet inte är en kvalitetsmärkning) andra med mig - alltid varit skarp, snabb och giftig. Och visst, rolig också (dock ej i televisionen).

Varför hon flyttats över till P1 begriper jag däremot inte, eftersom där verkar vara fullt med "allting är bra som det alltid har varit"-människor som får tokspel när någon tagit bort deras stackars trädgårdsprogram eller lunch-gök eller vad det nu är för något.

Jag vet inte hur man kan delta i en mindre folkstorm (som faktiskt verkar ha blossat upp pga det här) för att man inte längre gillar vissa radioprogram i en kanal. Vad är problemet? Är det numera omöjligt att verka intellektuell och köra den ack så vanliga (och småtöntiga) frasen "Du - jag lyssnar bara på P1" bara för att Lantz m.f.l stormat in och "erövrat" er heliga kanal?

Spänn av.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 22:31
Ursprungligen av sjovall:

J

Varför hon flyttats över till P1 begriper jag däremot inte, eftersom där verkar vara fullt med "allting är bra som det alltid har varit"-människor som får tokspel när någon tagit bort deras stackars trädgårdsprogram eller lunch-gök eller vad det nu är för något.

Spänn av.

jag har aldrig hört Lantz i P1 eftersom jag inte lyssnar på den kanalen. Jag fick utstå hennes svada när programmet sändes i P3 men där är det tack och lov lugnare nu

Mitt problem med Lantz har alltså inget med P1-konservatism att göra utan jag tycker helt enkelt inte om hennes stil. Måste man gilla allting?

Ursprungligen av sjovall:

Jag tycker det låter som snobbism det här.
Lantz har enligt mig - och måååååånga (ja jag vet att kvantitet inte är en kvalitetsmärkning) andra med mig - alltid varit skarp, snabb och giftig. Och visst, rolig också (dock ej i televisionen).

Varför hon flyttats över till P1 begriper jag däremot inte, eftersom där verkar vara fullt med "allting är bra som det alltid har varit"-människor som får tokspel när någon tagit bort deras stackars trädgårdsprogram eller lunch-gök eller vad det nu är för något.

Jag vet inte hur man kan delta i en mindre folkstorm (som faktiskt verkar ha blossat upp pga det här) för att man inte längre gillar vissa radioprogram i en kanal. Vad är problemet? Är det numera omöjligt att verka intellektuell och köra den ack så vanliga (och småtöntiga) frasen "Du - jag lyssnar bara på P1" bara för att Lantz m.f.l stormat in och "erövrat" er heliga kanal?

Spänn av.

Det är ett demokratiproblem. P1 är den det enda svenska etermedium som forfarande betraktar sina lyssnare som tänkande människor. Det behöver inte alls vara som det alltid varit. Men det finns verkligen inte någon anledninga att göra P1 till ytterligare en kanal för dataspelande snorungar som inte klarar av meningar med bisatser utan att man spelar en poplåt i mitten.
Papperstidningarna har samma panik. DN's och SvD's högerspalter är rena vimmelreportagen. Nu ska alla ta marknadsandelar av Aftonbladet och TV3.

Det är nog snarare läge att sluta spänna av för en gångs skull.

Nja, jag som tycker att AL är en särskilt intelligent radiopratare är väldigt glad att hon nu kan avnjutas i P1 - utan poplåtar mellan varje samtalsämne.

Men ni låter faktiskt lite som griniga gamla gubbar . Sitta i forumet och klaga på dunka dunka. Suck...

"Det är ett demokratiproblem" Ha-ha! Du är rolig.

Ursprungligen av sjovall:

Nja, jag som tycker att AL är en särskilt intelligent radiopratare är väldigt glad att hon nu kan avnjutas i P1 - utan poplåtar mellan varje samtalsämne.

AL har sina ljusa stunder men inte tillräckligt ofta för att kontraktera henne för en hel serie program.

Ursprungligen av sjovall:

Men ni låter faktiskt lite som griniga gamla gubbar . Sitta i forumet och klaga på dunka dunka. Suck...

Ja va fan, jag är nyss fyllda 41, betydligt mer lättstörd nu än för 12 år sedan. Och ointelligent dunka-dunkia musik är väl inte så svårt att ondgöra sig över.

Ursprungligen av sjovall:

"Det är ett demokratiproblem" Ha-ha! Du är rolig.

Javisst är jag rolig. Men det är väl inte särskilt kontroversiellt att påstå att man får ett demokratiproblem om man städar undan all diskussion som inte är hårt polariserad och ska utväxlas i en flämtning a la "Svar direkt"?
När beslut ska fattas ska ställning ha tagits och för sådan verksamhet krävs ett underlagl, inte sant?

Ursprungligen av sjovall:

Nja, jag som tycker att AL är en särskilt intelligent radiopratare är väldigt glad att hon nu kan avnjutas i P1 - utan poplåtar mellan varje samtalsämne.

AL är rolig stundals, sällan enligt mig men jag kan se att det finns folk som tycker hon är rolig, men jag orkar bara inte med hennes ständiga ironi. Oavsett, låt gubbarna få vara gubbar och behålla en radiokanal för sig... tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 14:19
Ursprungligen av sjovall:

Men ni låter faktiskt lite som griniga gamla gubbar . Sitta i forumet och klaga på dunka dunka. Suck...

Min sambo kallade mig faktiskt för gubbe när jag refererade till min 19-årige grannes musik som "ett jävla dunk".

Nä tacka vet jag lite hederlig hårdrock

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-02-22 13:11

Man lägger ner program efter program i P1. Program så har en hängiven om än liten lyssnarkrets, något som förvånar mig stort.
P1 har ju aldrig stått för "folklighet", varför skulle man försöka ändra på det? Räcker det inte med 2 kanaler (P3 och P4) med folklighet? Var skall man ses ner på för att man vill ha intellektuella program? P2 som tidigare var kanalen för konstmusik har nu blivit hemspråkskanalen och även om det bedrövar mig så har man ersatt denna med SR Klassiskt och P2 musik på nätet, helt ok för mig, programtypen finns fortfarande kvar om än inte i etermediet. Att däremot lägga ner programmen i P1 innebär ju att man tappar programtypen helt. Detta handlar inte enbart om Annika Lantz, hon kan väl babbla bäst hon vill, jag har heller aldrig gillat ring P1 som jag tyckt varit ett hemskt program och undviker följdaktiligen att ens lyssna på P1 i eterformat. SRs podradio däremot har ju gett en möjlighet att lyssna på just det som intresserar och när man vill! Det är med rätt stor sorg jag ser fler och fler program sluta uppdateras i min podradio-lista, bedrövligt!

Ursprungligen av bollman:

Det är med rätt stor sorg jag ser fler och fler program sluta uppdateras i min podradio-lista, bedrövligt!

Oj. Menar du att de programmen försvunnit, eller att de slutat finnas som podradio?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-02-26 08:08
Ursprungligen av sjovall:

Oj. Menar du att de programmen försvunnit, eller att de slutat finnas som podradio?

Enligt min podradiolista har följande slutat sändas i år:

Brytpunkten (sista 07-01-27)
P1 Konsument (sista 07-01-24)

Vilket också bekräftas på respektive programs webbsida.

Ursprungligen av bollman:

Man lägger ner program efter program i P1. Program så har en hängiven om än liten lyssnarkrets, något som förvånar mig stort.
P1 har ju aldrig stått för "folklighet", varför skulle man försöka ändra på det? Räcker det inte med 2 kanaler (P3 och P4) med folklighet? Var skall man ses ner på för att man vill ha intellektuella program? P2 som tidigare var kanalen för konstmusik har nu blivit hemspråkskanalen och även om det bedrövar mig så har man ersatt denna med SR Klassiskt och P2 musik på nätet, helt ok för mig, programtypen finns fortfarande kvar om än inte i etermediet. Att däremot lägga ner programmen i P1 innebär ju att man tappar programtypen helt. Detta handlar inte enbart om Annika Lantz, hon kan väl babbla bäst hon vill, jag har heller aldrig gillat ring P1 som jag tyckt varit ett hemskt program och undviker följdaktiligen att ens lyssna på P1 i eterformat. SRs podradio däremot har ju gett en möjlighet att lyssna på just det som intresserar och när man vill! Det är med rätt stor sorg jag ser fler och fler program sluta uppdateras i min podradio-lista, bedrövligt!

Tänkte skriva ett inlägg i debatten men ditt säger allt jag ville säga, så jag citerar och håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 14:36

Jag gillar AL, inte mycket, men lite bra tycker jag att hn är.

Jag lyssnar bara på P1, inte någon annan kanal - lite intressantare.

/Tangen

Hela Sverige är på väg att bli borgligt... eller jag ändrar mig... hela världen är på väg dit.

Sorgligt.

1
Bevaka tråden