Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern eller Intern backup?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 11:52

Förutom att en extern hårddisk är portabel till skillnad från en intern hårddisk, finns det några fördelar med en extern backup?

Ursprungligen av bossep:

Förutom att en extern hårddisk är portabel till skillnad från en intern hårddisk, finns det några fördelar med en extern backup?

Om du håller maskinen och backupen åtskilda när du drabbas av inbrott så kanske tjuven bara tar den ena och då har du allt ditt arbete kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 12:44

Det var ytterligare en poäng. Jag tänkte närmast på om en intern disk (ansluten via SATA-kort) lättare dras med i kraschen än en FW extern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 12:52

Eller om dit nätaggregat får spader och grillar all elektronik i burken... Åsknedslag? Eller brand. Eller mjukvarufel som skriver random i filsystemet. Eller ett virus!!! Eller en hacker som tar sig in i dit system (via nätet eller att du glömt en inloggad skärm) och raderar filer...

Då är det bra om backupen är fysiskt separerad och inte alltid online.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 13:07

Med andra ord så är extern backup det rätta sättet? Jag trodde att ett mjukvarufel hade samma inverkan oavsett intern eller extern? Det var allt jag behövde veta utan att jag frågade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 14:20
Ursprungligen av bossep:

Med andra ord så är extern backup det rätta sättet?

Ja, det är ju säkrare. Å andra sidan är en intern backup mycket bättre än ingen backup alls, som 75% av alla datoranvändare har !!!

En intern backup är ju smidigare än en extern, och kan enklare automatiseras. Ju enklare desto bättre, så backupperna verkligen blir gjorda, år ut och år in.

Att hitta en bra och smidig backuphantering är svårt. (Och när man lärt sig att ta backuper kommer det svårare problemet; att testa att de verkligen fungerar! Hela backupen! Jag har hört om flera stackare som tagit backup regelbundet bara för att då disken krashar upptäcka att backupperna var felaktiga. )

Ursprungligen av bossep:

Jag trodde att ett mjukvarufel hade samma inverkan oavsett intern eller extern?

Jo, men den externa kanske inte är ansluten jämt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 13:34
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är antagligen på grund av ovanstående anledningar som Time Machine kommer kräva en extern hårddisk att backa upp data till.

Njae!?

"This can be an external drive for notebook or iMac users, or one of the four hard drives that can fit into Apple's new Mac Pro desktop."

"one of the four hard drives that can fit into Apple's Mac Pro desktop". Intern alltså. Disken får eller ska inte vara bootable.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 13:30

Hade inte en aning om det! Funktionen är suverän men jag förstod inte hur det fungerade?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 14:36

Min USB2 är av ren bekvämlighet. Med WD My Book kan du automatisera väldigt enkelt. Jag har dessutom Intego Personal Backup. Kan inte bli lättare.

Du har en stackare här =(

Backupen ska inte vara ansluten till datorn annat än när det backupas. Det blir ju mycket säkrare så

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 15:13

Ok. WD My Book fungerar tydligen som så att den vaknar till liv när jag kör igång burken och stänger av när burken stängs av. Ingen anledning till att stänga av manuellt.

Skall man vara riktigt säker bör man ha flera backupomgångar på olika diskar exempelvis 2 stycken (udda och jämna veckor) 5-7 stycken (veckodagar) Ju viktigare desto mer jobb skall man lägga ner, WD har netcenter nätverksbaserad backup med Retrospekt express.

Carbon Copy Cloner 3 som kommer snart kommer att ha möjlighet att klona över nätet. Det viktigaste är dock att backupperna verkligen blir gjorda!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 10:54

MS Words automatiska backup har jag haft väldigt stor nytta av. Det lustiga är att jag skriver ut väldigt viktiga dokument, detta i det förmodade papperslösa samhället. Min senaste set-back är det jag sparade på Zip-skivor. När jag nu petar in skivan i läsaren så syns inte skivan. Jag har råkat ut för flera korrupta filer när jag backat upp på CD och DVD.

1
Bevaka tråden