Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsa inloggningstiden för användare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min son använder datorn på tok för mycket, så jag vill begränsa inloggningstiden per dag.

Det finns ett program som heter Loginmanager, men det funkar tyvärr urdåligt. Jag letar därför efter andra alternativ.

Någon som vet ett bra program som sköter inloggningstid?

Ingen?

..kassaskåp!

det går mer eller mindre inte att hindra någon att använda en dator om personen har fysisk access till den. Vad du än gör kan han typ boota från en iPod, eller zappa root lösenord med en installations-CD. Finns ingen mjukvara som kan hindra någon med fysisk access. (Om man inte kan sätta lösen på macens firmware? men jag tror inte den stöder det? någon?)

så lås in den är mitt tips.

Sen är ju min personliga åsikt att man inte kan använda datorer för mycket. Hade nån satt tidslås på min dator hade jag slutat umgås med den människan.

ciao

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-17 20:42

Nu vet jag ju inte hur gammal din son är Carlsson, men är det inte bättre att ta ett snack med grabben om hur/varför/när han ska använda datorn? Vi vet ju själva hur lätt det är att fastna på en intressant sida eller på ett forum eller på vad vet jag. Ungar fastnar oftast på en chatsida eller ett häftigt spel, och då är det lika svårt för dom att slita sig som för oss, eller hur?
Att spärra datorn för åtkomst under vissa tider är inte bra (Jag har provat).
Ge honom en viss tidsrymd i stället och valfritt under dagen. Det funkade med mina ungar.

Men jag måste erkänna att det är svårt att föregå med gott exempel.

Sonen är 13, och vill självklart använda datorn all vaken tid som finns att tillgå.

Jag vet, precis som ni skriver, hur lätt det är att fastna framför datorn. Har själv gjort det sen jag var lika gammal, och har själv blivit tillsagd av min mor att "sluta spela och gå ut och lek"! Grejen är att man som barn tycker det är roligare med dator än med läxor. Det är roligare att spela Warcraft än att städa sitt rum o s v.

Det finns nåt som heter "Lagom" och det är det jag vill uppnå med att ha en begränsad inloggningstid på datorn. Idag rör barn på sig alldeles för lite, och det vore bra för honom att lära sig att det finns andra saker än datorer i livet...

Anta att han slutar skolan kl 15. Jag kommer hem kl 17-18, då har han suttit vid datorn i knappt tre timmar. Innan kvällen är slut har han lätt suttit där två till.

Det känns naturligtvis enkelt att kommentera detta med "Säg till honom att om han inte sköter sin skola/städning etc så tar du datorn". Men det är inte så lätt som det låter, eftersom jag är fullsketen av jobb och vill inte bara vara den tjatiga pappan. Dessutom så handlar det inte bara om det - Jag vill att han gör andra saker än sitter vid datorn, som t ex läser, ritar, går ut, etc. Det är oerhört viktigt för barn att läsa, och han gör det alldeles för lite.

En inloggningstidsmojäng vore helt enkelt bra. Men jag tackar ändå för svaren och ska lura på dom!

Ärligt talat tror jag bara att han blir förbannad om du lägger in en tidsspärr, och då blir du den "tjatiga pappan" i alla fall. Det jag skulle göra om jag var du är att komma med initiativ till andra aktiviteter, inte bara uppmuntra till andra aktiviteter. Dvs ta ut personen i fråga på en skidtur, bollspel, se en film. Bara en sådan sak som att man tillsammans går ut och skottar snö kan vara en bra grej.

Försök att hitta en aktivitet som kan bli rutin. Sporter är ofta bra val. Försök även att se bortom de mer traditionella fotboll, innebandy och basket. Kolla gärna på kampsporter som jujutsu och judo. Kappsegling är även en trevlig sport, dock en sommarsport.

Det viktiga tror jag är att du kommer med idéer och tips på andra aktiviteter, inte bara en önskan om andra aktiviteter.

Du har helt rätt Björn. Vi tränar faktiskt Karate två gånger i veckan tillsammans.

  • Medlem
  • 2006-01-25 15:16

Ett rätt kasst alternativ, men du skulle kunna sätta lösenord på datorn som bara du kan. På så sätt måste tiden innan du kommer hem ägnas till antingen andra aktiviteter eller försök till att hacka sig in på datorn. Båda sakerna kommer träna saker som vanlig datoranvändning inte gör. Kan vara värt ett försök.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2007-02-21 08:21

Barnspärr eller tidsbegräsning i Mac OSX

Har suttit och läst i tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/77057-begraensa-inloggningstiden-foer-anvaendare.html?highlight=tidssp%E4rr

Då en annan pappa sitter i samma båt som jag.

Jag behöver hitta ett program som begränsar inloggningen (tidsmässigt mellan kl X och kl Y på vardagar t ex)

(Vi har provat hemma det som ovanstående tråd handlar om.. men det funkar tyvärr inte, då vissa smygspelar när vi andra har lagt oss )

Några tips??

/Bernt

P.S. Vi har en airportextreme router, och där fanns inte inte heller några möjligheter att ställa in begränsningar per IP-nummer

  • Medlem
  • 2007-02-21 09:53

asså,

själv är jag (förhoppningsvis) inte i närheten att få barn, men killen ställde en teknisk fråga på ett forum som är till & ofta behjälpligt i det avseendet. Är det verkligen rimligt att ge uppfostringstips som svar?

Det finns väl massor av andra situationer där man kan tycka att det är relevant med tidsbegränsning för konton.

Ryck sladden till APE när tiden är slut för spelandet?
Sätt timer på eluttaget?
När det gäller just WoW finns det en inbyggt Föräldrarkontroll.

Jag har en bekant som satt en timer på elen i sin sons rum så klockan tio fungerar bara sänglampan. Det låter drastiskt men något annat hjälpte inte. (Han är elektriker också så det är inte sonen tar sig förbi heller...). Bonusen de fått här är att sonen börjat läsa böcker med ficklampa och upptäckt hur bra böcker är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 10:23

Svår fråga, ingen rekommendation har jag heller.
Men ett intressant ämne.

1
Bevaka tråden