Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime hittar inte filen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-20 19:45

Har några musikvideos. Som jag inte vet formatet på. filnamnet är .mpg men vissa funkar o andra funkar inte.

Dem som inte fungerar får jag felmeddelandet "Fel när filmen öppnades" "Filmen kunde inte hittas"

Låter lite konsigt. Alla dem som "inte kan hittas" fungerar i VLC. Misstänker att det kan ha något med codecs att göra men tycker att den borde ju isåfall säga det eller att det inte går att spela upp. Inte att den inte hittar filen.

Har även problem med minst en avi fil. Får bild men inget ljud. Många andra fungerar tack vare codecs jag har lagt in.

Finns där några Mpeg-2 codecs som e gratis. Kan ju vara det som e felet med mpg filerna. Då en .m2v fil betedde sig likadant. Men vill inte köpa för att testa bara.

Hade varit kanon om någon hade haft nån sida med lika olika filmsnuttar i olika format så man kan se om codecsen man lagt in funkar. Då jag har väldigt många .avi filer men vet inte om det är DivX eller XviD så är det svårt att testa själv.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-20 20:48

Om jag inte minns fel är det precis som du tror att Quicktime ger det meddelandet när den inte hittar rätt codec. Det är troligen också så att dina mpeg är i mpeg2 vilket man måste ha en tilläggscodec som kostar pengar för att få att fungera i Quicktime.

Du kan se om Avi-erna är xvid eller divx med info panelen i VLC. Vissa AVI filer är kodade med AC3 vilket kräver en tilläggscodec i Quicktime. Om du söker på hemsidan för Quicktime pluginen Perian tror jag du hittar en länk till denna ljud codec också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-20 23:06

Så vad som behövs för att klara det vanligaste är alltså DivX, Xvid, AC3 och Mpeg-2 codec?

Jag hade för mig att AC3 ingick i XviD o DivX då jag hade för mig att ljudet i dem var alltid kodade med det. Men då har jag kanske haft fel hela tiden vilket innebär att det förklarar en del varför jag jag hatar codec som aldrig funkar

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-20 23:22

Jag har idag varenda j***a codec av värde i min QTpro - ändå måste man ta till MPlayer eller VLC med jämna mellanrum. Det packas enorma mängder skrotiga videofiler inom pezevärlden och QT accepterar inte det minsta skrotighet. MPlayer och VLC är inte lika nogräknade.

1
Bevaka tråden