Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet när jag bränner DVD

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-19 21:43

Jag har inte brännt många DVD sedan jag köpte min MBP15 2,0. Dock har jag nu konstaterat att jag inte kan bränna en image-fil på en DVD i högsta hastighet (4x) - då går filmen ej att spela upp i vår DVD (till TV:n - en Pioneer) - den låser sig och håller på. I datorn går dock filmen fint att spela upp.
Det här är kanske något som är allmänt känt och som jag har missat. Men hur kan det vara så - spåren borde väl se lika dana ut vilken hastighet man än bränner i..? Visst har jag läst om att vissa grejer inte bör brännas på högsta hastighet, men då borde det ju antingen fungera eller skita sig helt.. inte fungera på ett ställe min inte på ett annat.. Bränner jag samma fil i 2x ist så fungerar den fint i pioneeren också.

Skulle detta kunna avhjälpas om jag bränner på andra typer av skivor? Idag kör jag med Fujifilm DVD-R 8x - dom har alltid fungerat klockrent för mig.
Innan hade jag en PB17 1,33.. vet inte hur snabb brännaren var i den, men där kunde jag alltid köra på högsta hastgihet.. Möjligt att den bara hade 2x (?).

Min brännare (den "vanliga" interna):

MATSHITA DVD-R UJ-857:

Revision av fast programvara: HAE4
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-02-20 22:04

Som jag har fattat det är det väldigt enkelt.

Det blir lätt en del skrivfel ju fortare det går vid bränningen. Olika läsare/programvaror är sedan olika toleranta för fel. Om man orkar vänta är det alltid bättre att bränna långsamt.

Men det hade varit intressant med någon mer teknisk utläggning.

1
Bevaka tråden