Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panic!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 14:18

Tja!

En kompis har idag fått något skumt fel på sin MacBook Pro som vägrar ge sig. han har installerat om systemet tre gånger, utan resultat. Det som händer är att datorn startar och ger ifrån sig sitt startljud, men sen skiter det sig.

Först står det typ
panic (cpu 0 osv, men jag har glömt vilka siffror det var. Sen står det:

panic unable to find driver for this platform: "APCI".

Vad gör man åt detta problem??? Hittar ingenting av värde på internet. Vi har försökt radera PRAM och ta ut batteriet och elsladden och hålla ner startknappen i fem sekunder, och så.. Inget hjälper.

//Christoffer

  • Oregistrerad
  • 2007-02-20 14:33

Kan det ha varit ACPI, och inte APCI ... ?

http://en.wikipedia.org/wiki/ACPI

PRAM är inte lösningen på världsfreden tyvärr.

Låter helt klart som ett minnesfel. Ta en den till närmsta serviceställe.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-20 15:01

Hehehehe Många som tror att PRAM är lösningen till världsfreden och det ultimata antibiotikumet till Mac

Vad händer om ni går in i service läge då och kör minnes tester? För är det minne som är trasigt så säger den till det där.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-20 20:25

Att mjukvara hittar minnesfel hör till ovanligheten. Att Apple's hardware test skulle vara ett undantag tvivlar jag starkt på. Försök byta ut RAM-minnet. Hjälper inte det är det nog dags för inlämning för ev. logikkortsbyte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 21:35

PRAM och körbarhet

Jodå, det är alltså ACPI som nämns. jag skrev fel först.

Minnet skulle ju kunna vara kajko, men det lustiga är i så fall att man kan starta från DVD och köra installationsprogram och de olika verktyg som finns där. Det borde väl inte gå om minnet är paj??

Men vart kör man minnestester då? Annars, har jag ingen aning. Och som sagt, det verkar vara ont om info på nätet. Varken Apples hemsida eller någon annanstans hittade jag vettig information. Skrev jag in hela felmedelandet på google, få blev det nada resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 16:55

Problemet är löst. En ordentlig ominstallation har gjorts, arkivera och installera om. Det hade tydligen inte gjorts tidigare, utan då bara en uppdatering av systemet. Hela problemet byggde alltså på mjukvarukrångel.

1
Bevaka tråden