Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourages arkivfiler

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att byta mailprogram: från Entourage till Thunderbird, eventuellt. Då vill jag förstås "ta med mig" gammal post samt adressbok. Det är bara det att de arkivfiler man får vid export från Entourage inte går att importera i Thunderbird. Vet någon hur man kommer runt detta problem?

Möjligen kan du gå via Mail.app som enkelt tog över alla mail från Entourage. Adressboken var också enkelt bara man kom på hur enkelt det var. Jag markerade och drog alla kontakter i Entourage till en mapp på skrivbordet, där skapades en massa vcf-filer. Sen drog jag in dem i Adressbok. Då skapade Adressbok nya kontaktkort på de som inte fanns där och till min förvåning uppdaterade de som redan fanns så inga dubletter skapades.

Dra mailboxen ut på skrivbordet så bildas en mbox-fil, som jag antar att du kan importera till Thunderbird.

En nyfiken fråga bara: Varför vill du byta till Thunderbird?

Varför Thunderbird?

Ja, varför Thunderbird?
Det är en lång historia. Egentligen är jag ganska nöjd med Entourage även om jag inte använder allt, som t ex kalender och projekthantering. Vad jag inte gillar är att spamhanteringen på senare tid verkar ha spårat ur helt. Mest irriterande är att mail från mina barn helt sonika läggs i Borttaget mappen, trots att adresserna förstås finns i adressboken. Enligt Entourages dokumentation skall mail från sådana adresser inte alls behandlas utan skickas direkt till inkorgen. Jag har även laborerat med diverse regler för att försöka dirigera om mailen men detta har inte heller fungerat. Dessutom har jag använt möjligheten att ange säkra domäner - samma tråkiga resultat. Då blir man ju ganska sur. Kanske borde jag göra en nyinstallation.

Orsaken till att jag en gång i tiden valde Entourage var att detta program kunde hantera min egentillverkade tangentbordlayout (programmet Ukelele). Layouterna genereras i Unicode och det var ytterst få mailprogram som kunde hantera denna standard när jag bytte från OS9 till OSX. Jag skriver en del franska texter och behövde en annorlunda layout: den franska som kommer med systemet duger inte eftersom den inte är QWERTY utan AWERTY, dvs A och Q har bytt plats. När jag så upptäckte att Thunderbird numera klarar av Unicode så tänkte jag att det kanske vore tid att byta ... Men nu lutar jag snarare åt att behålla Entourage och komplettera med SpamSieve. Jag tänker göra ett försök så får jag se ...

Den där mbox-filen lyckas jag inte importera till Thunderbird, och jag skulle vilja ha en e-postklient som grejjar RSS-feeds så jag skulle behöva byta från Mail till Thunderbird. Nån som har nåt annat tips?

1
Bevaka tråden