Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontinuerlig synkronisering av datorns klocka

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har märkt att min MacBooks klocka sackar efter ett par sekunder per vecka trots att jag har ställt in att den ska synka automatiskt via internet. När jag går in på Date & Time i systeminställningarna hoppar klockan till och uppdateras.

I Linux har jag använt ntpd som modifierar klockans hastighet så att den inte skall sacka efter samt att den synkar mot internet då och då. Jag hade en server med gammalt moderkort som sackade efter ett par minuter per vecka men efter att ha fått igång ntpd så gick den rätt på sekunden hela tiden.

Kan jag få synkroniseringen i OS X att funka på samma sätt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-19 00:03

Det finns en massa klockor på nätet som du kan synka mot, tror att om du söker reda på Fröken Urs hemsida så finns det en där oxå.

Jag har inga problem att hitta klockor att synka mot (jag synkar mot Chalmers dit jag har ping på 1.5 ms) utan problemet är att datorns klocka endast synkroniseras när jag manuellt går in i inställningarna för datum och tid. Om jag har haft igång datorn ett par dagar kan det handla om flera sekunder som klockan hoppar till. Vad jag vill är alltså att datorns klocka skall synka sig automatisk hela tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 08:48

Har du sett den här kryssrutan?

Ursprungligen av Konrad:

Har du sett den här kryssrutan?

Ja, den är ikryssad men klockan synkas fortfarande bara när jag öppnar det fönstret. Jag vill att den skall vara synkad hela tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-19 11:45

Den troliga anledningen till att klockan inte synkroniseras som du vill är att det minsta intervallet mellan uppdateringarna av klockan är 4096 sekunder och det maximala intervallet är 131072 sekunder. Detta oberoende av hur inexakt datorns egen klocka är.
I ditt fall verkar minimiintervallet för stort.

Intervallet anges i /etc/ntp.conf där siffrorna 12 och 17 ska uttydas 2 upphöjt till 12 och 2 upphöjt till 17 sekunder.

Så prova att minska från 12 till 5 eller något ditåt och se om det hjälper. Ta inte för små intervall, servern kan bli sur.

Ursprungligen av sfalc:

Den troliga anledningen till att klockan inte synkroniseras som du vill är att det minsta intervallet mellan uppdateringarna av klockan är 4096 sekunder och det maximala intervallet är 131072 sekunder. Detta oberoende av hur inexakt datorns egen klocka är.
I ditt fall verkar minimiintervallet för stort.

Intervallet anges i /etc/ntp.conf där siffrorna 12 och 17 ska uttydas 2 upphöjt till 12 och 2 upphöjt till 17 sekunder.

Så prova att minska från 12 till 5 eller något ditåt och se om det hjälper. Ta inte för små intervall, servern kan bli sur.

Men om den uppdaterades var 4096:e sekund (~1 h) så skall den inte dra sig med några sekunder efter en vecka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-19 19:40

Din fråga inspirerade mig att lösa ett liknande problem med min server vars klocka är helt uppåt väggarna. Hursomhelst, efter en del manualläsande har jag kommit fram till följande.
Mini och maxi värdet är helt enkelt de värden som ntpd pendlar mellan. Så första gången du använder ntpd d.v.s första gången du startar datorn börjar ntpd prata med servrarna i ett intervall nära minimivärdet som i OS Xs fall är 12 och succesivt ökar avståndet mellan kommunikationen tills det nått en acceptabel nivå. Förutsatt att man har en exakt intern klocka kan det bli som mest maximivärdet (10 dygn).

Problemet är att alla datorer inte är konstant uppkopplade mot internet så om datorn inte får kontakt med tidsservern när den vill, uppdateras inte klockan. Tyvärr verkar det som att ntpd hanterar detta genom att då öka längden på intervallet som den försöker kommunicera med tills den når maximivärdet 17.

Så slutsatsen blir att har man otur och datorn inte är uppkopplad då den försöker prata med en tidsserver kan intervallet bli så långt som 17 (10 dygn)

Se Apples informativa dokument i frågan:http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303731

Dock tycker jag att Apples förslag på åtgärd är lite väl ambitiös.

Förslag på åtgärder:

1. Enklast, radera maxi och minimivärdena i ntp.conf då använder ntp sina default-inställningan och kommunicerar mellan 2 och 10 (64 och 1024 sekunder) vilket (sannolikt) är tillräkligt ofta för att din klocka inte ska gå fel.
2. Använd programet ntpdate som när det körs ställer klockan. Lägg ntpdate bland dina startobjekt el i cron.

3. Låt aldrig din dator vara utan internetuppkoppling
4.Skaffa en atomklocka och koppla den till din dator och agera tidsserver åt oss andra.

Hoppas det löser sig

/Lars

Tack för förklaringen Lars.
Anledningen till att klockan inte synkas är troligen att som bärbar dator är den inte ansluten till internet hela tiden och dessutom befinner den sig ofta i viloläge. Om datorn då vill synka klockan direkt när den vaknar upp igen är det inte säkert att jag hinner ansluta den till internet innan den ger upp.

Jag upptäckte på jobbet att alla macarna hade fel tid och fick tips här på forumet om att vissa portar måste öppnas i routern. Vet inte om det kan vara problemet i det här fallet men det kan ju kanske vara bra att nämna för andra som läser tråden.

Äldre tråd

men det e ju bättre att synka klockan mot ntpd servern när man stänger ner\ går i viloläge etc, om det e en dator för dagligbasis

··~strömsparar i s1 \ s3 etc

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-12 11:15

Dags att väcka den här tråden.

Jag har samma problem som beskrivs i början av tråden. Vi har 10 datorer som synkar tiden mot en server på vårt LAN. Problemet är att en dator inte synkar förrän man öppnar Datum & tid i Systeminställningar. Nu är det en iMac G5 (10.4.11) som bråkar, men jag hade tidigare problemet med en PowerBook G4. Där försvann dock problemet av sig själv verkar det som.

Någon som har någon idé vad som kan orsaka detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 16:41
Ursprungligen av hugin:

Dags att väcka den här tråden.

Jag har samma problem som beskrivs i början av tråden. Vi har 10 datorer som synkar tiden mot en server på vårt LAN. Problemet är att en dator inte synkar förrän man öppnar Datum & tid i Systeminställningar. Nu är det en iMac G5 (10.4.11) som bråkar, men jag hade tidigare problemet med en PowerBook G4. Där försvann dock problemet av sig själv verkar det som.

Någon som har någon idé vad som kan orsaka detta?

Kontrollera i system.log om du har några varningar eller så från ntpd, om den funkar som den skall och synkar klockan så loggar den rader liknande denna nedan:

Mar 12 08:30:26 ran ntpd[164]: time reset +0.583186 s
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-12 16:47

Problemet är som sagt att den bara kör synkningen när man öppnar tidspanelen. Det finns inga varningar. När man öppnar panelen däremot så syns det i loggen: ntpd[80]: time set -1.012038 s

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2008-03-12 21:05

Från terminalen kan man enkelt se status för ntpd med tex:

mbp:~ tomas$ ntpq -c pe
     remote           refid      st t when poll reach   delay   offset  jitter
==============================================================================
*time.euro.apple 17.72.133.55     2 u  101  128  377   72.859   39.106  11.497

Stjärnan gör gällande att denna host är vald och används (man kan ha flera referenser) och vidare är "reach" av intresse. 377 innebär en hel cykel (en massa tjafs innan ntp kommit fram till att referensen är bra bla) är avslutad och referensen är okej.

Ett alternativ och säkert vad Apple gjort är att skjuta iväg en "ntpdate time.euro.apple.com" när man öppnar klockan (och även när man bootar ser jag i min egen logg). Då steppar man tiden hårt. Det behövs normalt för såsom ntpd är implementerad så kan den inte speeda upp/ned oscillatorn för att komma ifatt om datorns tid skiljer sig mer än typ 15 minuter från referensen. Den går då helt enkelt på exit(1).

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-12 21:14

Intressant. Jag får olika resultat på alla maskiner verkar det som. :-/

Måste undersöka det hela lite närmare imorrn...

1
Bevaka tråden