Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS: "Macen hetare än någonsin"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 18:47

Snubblade över denna artikel på Computer Sweden:

http://computersweden.idg.se/2.139/1.95760

En bit ner i artikeln citeras vår studievägledare vid den institution på Uppsala Universitet som jag studerar.

"-Vi gick från noll till femtio procent vid vårt erbjudande i julas. Min känsla är att jag ser allt fler Macar även bland vår personal så min bedömning är en ökande trend de senaste åren, säger Mikael Carlsson, studievägledare vid Uppsala universitet."

Nu går hälften av studenterna i min årskull omkring med MacBook och MacBook Pro. En syn som jag aldrig trodde jag skulle få se. Jag tycker det är riktigt roligt

Riktigt trevlig syn måste det vara!
Sedan Macsupport här i Lund gjorde en räd på en företagsmässa på Ekonomihögskolan så var det ett par stycken som lite senare sprang omkring med en skönhet under armen.

Läste artikeln för övrigt i tidningen. Den var väl inte så klockren direkt utan det märks att redaktören på CS inte var något macfreak, förmodligen jag som är lite gnällig och partisk men ändå

Skönt tycker jag att det visas att stora enheter så som tidningar avänder macar.
Många gånger verkar det som att Windowsbrukare inte tror att någon någonsin skulle vilja ha en mac, (jag har varit en av dem vilket många av er andra kanske också varit), trots att många av oss växt upp med gamla mac-klumar i skolorna.

Heja Leopard!

Ursprungligen av Spiffan:

Läste artikeln för övrigt i tidningen. Den var väl inte så klockren direkt utan det märks att redaktören på CS inte var något macfreak, förmodligen jag som är lite gnällig och partisk men ändå

Håller med dig.

Denna artikel var en uppföljning till en som han skrev för c.a ett halvår-år sedan. Då intervjuade han mig och resultatet var en riktigt bedrövligt vinklad artikel enligt min mening. Han mailade mig i förra veckan inför den här artikeln och ställde lite uppföljningsfrågor och jag svarade väldigt kort och skrev även att jag inte tyckte att den förra artikeln var speciellt nyanserad. Så han utelämnade mina svar denna artikelvända.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-18 02:43

Tänk på att dom som studerar nu lägger grunden för vad folk kommer att använda i framtiden, så med den marknadsandelen hos studenter man har idag så växer nog Apples marketshare om en 5-10 år riktigt ordentligt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-17 20:37
Ursprungligen av vanilj:

Nu går hälften av studenterna i min årskull omkring med MacBook och MacBook Pro. En syn som jag aldrig trodde jag skulle få se. Jag tycker det är riktigt roligt

När jag var inbjuden till Apple för en månad sedan fick jag höra just detta. Att macar verkligen är poppis i Sverige bland studenter.

http://www.99.se/macnyheter/209763-apple-uk-bjuder-99mac-till-london.html

Citat:

Under keynoten för Education tog de upp lite rolig fakta.
Tydligen så är Sverige det bäst säljande landet inom denna sektor.
Hela 39% utav alla laptops som säljs till studenter är macar i Sverige, jämfört med 30% i Nederländerna och Tyskland samt 20% i Frankrike. Overall har Apple 15% utav hela europas education market.

Det är verkligen kul att se.

Tror att det beror på att de flesta inte vill behöva oroa sig över att sina filer utsätts för mer risk än vad de egentligen behöver. Macen är även mer estetisk och ger studenter lite mer glädje framför datorn misstänker jag

Just nu som jag skriver detta använder jag WinXP, som förövrigt inte har krashat på ett bra tag nu, så jag tror ändå att MS har lyckats få systemet rätt stabilt nu...såklart släpper de ostabila Vista nu då, men Apple gör ju nästan samma sak då och då de med...pengar pengar.

Ja, det har du ju rätt i. Har aldrig tänkt i de banorna förut.

ja... studenter är ju homogayar vad gäller teknik har jag hört ^^ Jättekul att höra att fler och fler använder mac...

Men... är det bara jag som känner att det kan vara lite kul att vara lite speciell?

Ca 8-10% anser jag vara en lämplig marknadsandel, inte mer! Såvida man inte vill dras med virus och känna sig som en volvo-ägare!

Ska sluta switcha folk och fä när den siffran är nådd. Har hittills switchat 6 st och en sjunde är på g. Har inte varit särskilt aktiv som "switchare" (öh...) eftersom jag vet att jag kommer att bli tvungen att agera lekmannakonsult eftersom dom flesta inte lärt sig att testa och lösa eventuella problem på egen hand!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-19 13:38
Citat:

. För något år sedan kom redigeringsverktyget Indesignsom körs på både pc och Mac.

Hmmm...

1
Bevaka tråden