Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratulerar mig själv !

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 22:31

Jag vill bara gratulera mig själv och min precis nyinköpta Macbook! Har dödat mig själv idag i 5 hela jävla timmar för den datorn skull. Flög och flängde som en idiot och efter 2324 samtal till Malmö och x antal till STHLM,3 faxade papper lite tur och övertalningsförmåga så lyckades jag fixa en avbetalning på skiten. Har aldrig varit med om värre saker men men nu sitter jag som ett litet barn som om det vore julafton och bevakar min nya skönhet

Det var allt från idag

återkommer om jag får problem

PS smartaste sättet att föra över filmer/mp3/bilder osv från PC till macen?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-26 22:59
Ursprungligen av crayzee:

PS smartaste sättet att föra över filmer/mp3/bilder osv från PC till macen?

Grattis.

Vanlig windows fildelning funkar fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 23:05
Ursprungligen av Bjarte:

Grattis.

Vanlig windows fildelning funkar fint.

det låter ju helt underbart!

sen min fråga är hur man ska underhålla batteriet. läste lite här och där vissa säger att man ska låta batteriet dö ut en gång i månaden och sedan ladda den full (men då säger vissa att man förbrukar en cykel,fattar inte så mkt av det om jag ska vara ärlig) medans andra säger att man ska köra på nätström hela tiden och lite då och då köra den utan laddaren. Vilket är nu rätt??

Ursprungligen av crayzee:

medans andra säger att man ska köra på nätström hela tiden och lite då och då köra den utan laddaren. Vilket är nu rätt??

Det där låter ganska nära vad Apple säger om batterier.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Citat:

Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. Need a reminder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 23:35

så om jag förstått det riktigt rätt nu så ska jag köra lite då och då utan laddaren och ungefär 1 gång i månaden ladda ur den totalt o ladda den till 100%??

(är jävligt trött haha men jag måste vara säker så jag fattat det rätt )

  • Medlem
  • 2007-02-10 15:48

måste också veta hur man ska underhålla batteriet!
måste man ladda den första ggn i 16 timmar? som med mobiltelefoner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:50

Nej. Du ska inte låta batteriet ladda ur helt. Om volttalet sjuker under en viss nivå skadas nämligen batteriet. Inget speciellt underhåll behövs. Använd det precis som vanligt bara.

Haha då ska jag säga att jag hade tur när jag handla.
Dom i butiken (tack till dom) fixa och trixa med alla saker när jag fixa min avbetallning. Det tog bara 1timme och 20minuter före de var klart
Och de är jobbigt att stå och se burken men inte få ta den och gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 21:26
Ursprungligen av acidflash:

Haha då ska jag säga att jag hade tur när jag handla.
Dom i butiken (tack till dom) fixa och trixa med alla saker när jag fixa min avbetallning. Det tog bara 1timme och 20minuter före de var klart
Och de är jobbigt att stå och se burken men inte få ta den och gå.

hehe va skönt det måste varit.

den dagen va ett stort j*vla helvete ska ni veta. Ifs var det inte personalen i butiken som fixade det hela utan det var en snubbe på Wasa Kredit som made my day. Ett stort tack till dig alltså. Tydligen så skulle jag inte få ta den på avbetalning men jag ringde Wasa Kredit 10 min innan dom stängde och jag blev vidarekopplad x antal ggr till sist kom jag till just "Wasa Kredit snubben" som löste mitt 5 h långa problem på 5 min han bad till och med om ursäkt hehe

Får inte nog av min mac men nu till lite mer allvarligare saker hehe. Jag har widgeten iStat och i det fältet där den visar batteri infon så står det att jag har förbrukat 11 "cycles" (vilket jag inte har en anning om var det är? möjligtvis att batteriet förbrukar en cycel varje gång jag återansluter min laddare?) och sedan så står det "battery health : 98 %" något jag behöver oroa mig för? det är min första mac och min första lappy så jag är lite nojjig när det kommer till batteriet osv man vill ju att det ska hålla så länge som möjligt

mvh

  • Medlem
  • 2007-02-16 21:09

Fäst inte för höga förhoppningar på batteriet. De slits tyvärr snabbt.

Ska batteritiden verkligen ligga på bara c 3-4 fulladdat?

Finns det något sätt att få batteriet att hålla längre änså? Trode tiden skulle öka väsentligt om jag stängde av airporten men det gjorde den inte.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-02-17 02:36
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Ska batteritiden verkligen ligga på bara c 3-4 fulladdat?

Finns det något sätt att få batteriet att hålla längre änså? Trode tiden skulle öka väsentligt om jag stängde av airporten men det gjorde den inte.

Låter som mkt. bra batteritid. Grattis.

O:-) Hmm, var du ironisk nu för att jag inte skrev timmar efter 3-4. Eller är 3-4 timmar verkligen en bra batteritid? Och går det inte att öka den på något sätt?

Detta är alltid vad den uträknade batteritiden ligger på. Vad det slutar på i verklig batteritid vet jag ej, men ca 3 timmar iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 19:43
Ursprungligen av Lé Contemplator:

O:-) Hmm, var du ironisk nu för att jag inte skrev timmar efter 3-4. Eller är 3-4 timmar verkligen en bra batteritid? Och går det inte att öka den på något sätt?

Detta är alltid vad den uträknade batteritiden ligger på. Vad det slutar på i verklig batteritid vet jag ej, men ca 3 timmar iallafall.

Det är en mkt bra batteritid ska du veta. Det är inte många laptops (som jag vet om) som kan köras i 3-4 h. Sen beror ju det på hur du har ställt in Energyn Savern osv om Bluetooth är påslagen eller om du kör med Airport på. Om du kollar film,spelar, surfar osv spelar oxå stor roll i det hela.

mitt batteri va på 80 % och jag kunde kolla en film som var 2h 20 min eller 2h 40 min kommer inte ihåg riktigt hur mkt det va. Jag själv är tok nöjd med batteritiden och klagar inte ett dugg. Visst det slits osv men då är det bara att köpa ett ny längre fram för tusen lappen, inte mkt pengar det för en nytt battteri enligt mig

så jag tycker inte att du ska klaga

3 till 4 timmars batteri tid är bra! Så han var icke ironisk skulle jag tro ;=)

Precis. En del företag påstår att man kan köra sexton timmar på deras batterier, men det är bara bullshit! Kanske sexton timmar stand-by, men det är inte speciellt mycket... undrar hur de tänker?

En annan sak som spelar roll när man kör på batteri är skärmstyrkan. Du behöver inte alltid ha den på max. Den sjunker iofs. två snäpp när man drar ur sladden, men man kan sänka ännu mer, det gör skillnad!

Jag som alltid höjer skärmstyrkan till Max när sladdar ryker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 18:56
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Jag som alltid höjer skärmstyrkan till Max när sladdar ryker

hehe jag med

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-18 19:03
Ursprungligen av ztaafen:

Precis. En del företag påstår att man kan köra sexton timmar på deras batterier, men det är bara bullshit! Kanske sexton timmar stand-by, men det är inte speciellt mycket... undrar hur de tänker?

En annan sak som spelar roll när man kör på batteri är skärmstyrkan. Du behöver inte alltid ha den på max. Den sjunker iofs. två snäpp när man drar ur sladden, men man kan sänka ännu mer, det gör skillnad!

Beror på vad du menar med stand-by att datorn ligger i viloläge eller att den bara idlar, tror inga bärbara klarar av att idla i 16h, nästan inga förutom de som är extremt strömsnåla isf.

1
Bevaka tråden