Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ABC 80 Nostalgitrip

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland är det svårt att veta om man hamnar i rätt forum. Råkade se följande annons på Blocket, en riktig nostalgivarning där en ägare av en ABC 80 försöker sälja sina gamla prylar för 4.500 kronor... tjusigt värre. Någon som vågar satsa en krona på att en Powermac G5 om sisådär 27 år skulle kunna vara värd 4.500 kronor... nä tror inte det.

http://www.blocket.se/vi/10902498.htm?ca=15_s

Har ingen koll på ABC 80 och 4500 låter väääldigt dyrt, men någon gång vänder det ju och grejerna blir samlarsaker istället för skrot.

Väldigt likt en Apple II förresten.

Coolt. Jag gjorde ett text-baserat spel på en sån en gång i tiden. Öh.. var det BASIC? Vi gjorde vårt eget Zork. Skitkul

Ja det mesta gjorde man i Basic. Vi hade klasslistor och klassrumslayouter som man skrev ut på en matrisskrivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 21:36

10 PRINT "Nostalgi"
20 GOTO 10

> RUN

  • Oregistrerad
  • 2007-02-15 22:13

Tja om du hittar en Lisa eller Apple II så lär dom nog kosta en slant också...

ABC 80, 800 och Kompis tillhör ju världshistorien då vi faktiskt tillverkat egna datorer i sverige. Luxor var ju otroligt mångfaldiga.

Vi körde ABC i nätverk på skolan för en sådär 15 år sen. Coolt när man lyckades fånga admin's lösenord med ett basicprogram

Ursprungligen av studiox:

Tja om du hittar en Lisa eller Apple II så lär dom nog kosta en slant också...

Lisa kostar inte särskilt mycket, man ser dem lite då och då. Och en Apple II har jag fått till skänks, undrar när jag ska få den. Dyra är de alltså inte.

Det är ju efterfrågan som styr..

Förra året, när jag gick i nian, använde vi ABC 80-maskiner som hjälpmedel på våra fysiklaborationer... Har ingen själv men har dock en Commodore 64, som fungerar på ett ytterst snarlikt sätt.

Man kan inte värdera en ABC80 som en bruksmaskin, men jag tror inte de är så sällsynta att man måste betala tusentals kronor.

Jag skrev många av mina första program på ABC80. Synd att det inte finns någon ABC80-emulator till Mac. Jag skulle vilja föra över mina gamla kassettband, om de fortfarande är läsbara, till "riktiga" datafiler.

ERR 11 är än idag något av ett bevingat ord.

1
Bevaka tråden