Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera OSX från extern läsare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver installera om OSX på min ibook G3. Har dock slarvat bort min installationsskiva (CD) som jag fick med när jag köpte den. Försökte i stället att installera med en DVD-skiva som jag fick med min iBook G4. Eftersom min G3 saknar DVD-läsare så kör jag skivan i en extern DVD-spelare. Installationen går igång men efter en stund så säger den att det inte går att installera. Har för mig att jag tidigare hört att det kan strula lite med att installera från en extern enhet. Stämmer det? Skulle det i så fall fungera bättre om jag gör en IMG-fil av skivan och sedan lägger in den på min G3 (vilken i så fall behöver en del rensning för att ge plats)?

Det har inget att göra med att det är en extern läsare utan att skivan medföljde en annan dator. Skivor som medföljer iBook G4 fungerar bara med just iBook G4. Du behöver retail-versionen som man köper i butik för att det ska fungera.

Aj aj! Då blir det till att gå och köpa en ny skiva och bli en tusing fattigare.

Ett smidigt sätt att installera på en "obehörig" dator är att koppla in datorn via firewire i target mode. På så vis fungerar din iBook G3 som en helt vanlig hårddisk och det är inga bekymmer att installera OS X.

Den tanken var uppe, men jag trodde inte att det sedan gick att starta den på den datorn. Kommer den även att känna av att det tidigare finns en installation och ge möjligheten att installlera om över den gamla eller lägga den gamla installationen i en "egen mapp vid sidan"?

Ja, det tror jag går alldeles utmärkt.

Jag har exakt samma problem! Jag råkade packa med OSX-skivan när jag sålde en dator och känner verkligen inte för att gå och köpa en ny skiva till G3an som jag bara tänkt ha som musikdator.
Snälla berätta hur du gjorde (om du nu fick det att funka)! Jag har också en iBook G4 som jag har OSX systemskiva till, samt en firewiresladd.

Stäng av G3:an. Koppla firewirekabeln mellan datorerna. Starta sen upp G3:an + håll ner tangenten "T" (T som i Target mode). Då fungerar hela datorn som en helt vanlig extern hårddisk. En blå skärm med en rörlig firewiresymbol visas när det fungerar.

Nu är det bara att välja att installera på externa hårddisken som G3:an nu är. Kör bara installationsdisken och välj G3:ans hårddisk.

Man kan även välja att starta upp en dator i FireWire-hårddiskläge, som det kallas för i Tiger, utan att hålla ned knappen "T". Det gör genoms att välja FireWire-hårddiskläge som finns under Systeminställningar:Startskiva .

Jag har testat Target-mode i ett annat sammanhang, så det ska inte vara ngt problem. Fiffigt!

Hoppas det funkar bra nu då Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden