Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få en ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har en MBP av allra första snittet. Jag har bytt vänster fläkt vid ett tillfälle, logikkortet och skärmen vid ett annat. Nu har även min högra fläkt börjat krångla, det är alltså den fjärde gången något strular.

Jag tänker att det är dags att ringa applestore och be om en ny dator. Enligt konsumentverket har man väl rätt till det vid tredje reparationen? Någon som provat detta och vet hur apple gör, hur man bör gå till väga för att få sin vilja igenom etc? Jag behöver min dator i mitt arbete och skulle därför behöva få den nya hemskickad innan jag lämnar in den andra så att jag aldrig är utan, är detta möjligt? Jag borde väl inte behöva bekosta backuplösningar heller?

Tack på förhand!
Martin

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-15 16:52

När Apple byter ut maskinen brukar man få den nya hemskickad först, sedan skickar du tillbaka den gamla. Detta är säkert något du kan ta upp med Apples support om du ringer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 17:15

Till mig sa dom att den gamla ska skickas först. När TNT, eller vilka det nu är hämtar kunde jag kontakta Apple så skickas ny innan gamla hunnit till Irland. Eller vart den nu ska. Detta för att förhindra att du har två maskiner och sen inte skickar tillbaka den defekta.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 17:25

Frågan är om man vid utbytet för den senaste generationen (= Core 2 Duo) eller om man får en refurbished Core Duo modell. Nog bör det väl vara det första alternativet?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 17:36

Jag lämnade en Core duo och fick Core 2 duo.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 11:09

Jag har nu också haft tre stora reparationer (LCD, moderkort, fläkt) som sammanlagt har tagit säkert 20% av den tid jag har haft datorn. Uselt för en dator man har betalat 27K för. Nu håller den på att strula igen varför jag har kontaktat AppleCare. Det verkar dock vara en hel kedja av folk man måste prata med? Den sista personen jag pratade med skulle återkomma på måndag efter att ha pratat med hennes chef. Vad behövde du göra Yes för att få datorn utbytt?

  • Medlem
  • 2007-02-16 13:34

Om datorn har problem efter två reparationer har man ju rätt till att häva köpet.. så då kan man få helt sprillans ny.
Men hur vet Apple att den är trasig sista gången? Ska den in på en verkstad för bara felsökning?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 15:35

hkim,
inte mkt. Jag har inte ens Apple care. Apple-killen tyckte bara att nu har vi meckat den tre eller om det var fyra ggr. Nu räcker det.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 18:55

Det låter ju bra ... Menade du att han själv föreslog det? Det måste väl ändå bryta mot Apples föreskrifter? Nåja, jag förväntar mig egentligen inga problem men undrar lite vilken modell det blir i utbyte. Jag har en 7200rpm 100GB hårddisk i min dator och den finns ju inte längre att välja till 15" MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 18:56
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Hej!

Jag har en MBP av allra första snittet. Jag har bytt vänster fläkt vid ett tillfälle, logikkortet och skärmen vid ett annat. Nu har även min högra fläkt börjat krångla, det är alltså den fjärde gången något strular.

Jag tänker att det är dags att ringa applestore och be om en ny dator. Enligt konsumentverket har man väl rätt till det vid tredje reparationen? Någon som provat detta och vet hur apple gör, hur man bör gå till väga för att få sin vilja igenom etc? Jag behöver min dator i mitt arbete och skulle därför behöva få den nya hemskickad innan jag lämnar in den andra så att jag aldrig är utan, är detta möjligt? Jag borde väl inte behöva bekosta backuplösningar heller?

Tack på förhand!
Martin

Vad fick du för besked när du ringde Apple? Vi befinner ju oss i samma sits och det vore intressant att få höra vilken respons du fick.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 21:33

Lägg upp det i stil med....hur länge ska jag som konsument behöva ha det såhär???
Jag valde ju Mac för....blablabla..
Soft och utan hot.

Yes!!

värme?

hur är värmen i C2D mbp om man jämför med "vanliga" core duo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-17 19:16
Ursprungligen av Yes:

Lägg upp det i stil med....hur länge ska jag som konsument behöva ha det såhär???
Jag valde ju Mac för....blablabla..
Soft och utan hot.

Yes!!

Jo, jag argumenterade vänligt för mina skäl. Jag var lite förvånad bara över att jag inte blev kopplade direkt till en person med mandat att fatta beslut. Den person jag pratade med på Customer Service skulle prata med sin chef till på måndag... Varför fick jag inte prata direkt med "chefen" på en gång?

Nåväl, vi avvaktar och ser utfallet på måndag.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-02-17 15:57

jag har haft problem med cernel panics ända sedan jag köpte min i november. först lämnade jag in den, då installerade de om skiten bara. sen nu i januari bytte de logic kort. har fortfarande kernel panics. nu skulle de byta nätverkskort lät de som. de verkar inte som de vet vad felet är. ska jag kräva en ny dator om de inte hjälper nu 3.e gången jag lämnar in den? är de samma regler om man köpt på sin lokala macbutik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 13:49

Jaha... det tog lite mer än veckan innan fläkten börjar lägga av igen! Helikopterljud även vid låga varvtal... precis som förra gången... Suverän kvalitet på MBP...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-02-19 08:48
Ursprungligen av hkim:

Jaha... det tog lite mer än veckan innan fläkten börjar lägga av igen! Helikopterljud även vid låga varvtal... precis som förra gången... Suverän kvalitet på MBP...

nä verkar finnas en del måndagsexemplar. jag ska nog hålla ut till leopard kommer, hoppas även på en MBP uppdaering så ska jag kräva ny dator;)

Jag har inte kontaktat apple än, ville kolla med er andra som har erfarenhet om det var något särskilt man borde tänka på... verkar som det bara gäller att ta tjuren vid hornen och ringa apple.

Visst ringer man applestore som vanligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 11:10
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Jag har inte kontaktat apple än, ville kolla med er andra som har erfarenhet om det var något särskilt man borde tänka på... verkar som det bara gäller att ta tjuren vid hornen och ringa apple.

Visst ringer man applestore som vanligt?

Apple Store eller Apple Care.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-19 18:02
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Jag har inte kontaktat apple än, ville kolla med er andra som har erfarenhet om det var något särskilt man borde tänka på... verkar som det bara gäller att ta tjuren vid hornen och ringa apple.

Visst ringer man applestore som vanligt?

Det konsumentlagstiftningen säger är att man oftast har rätt få produkten utbytt om samma fel kvarstår efter två lagningsförsök.

På Konsumentvekets hemsida står det:
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Det betyder inte att Apple är omöjliga. Ring 0771-199 519 och beskriv dina problem. Säg att du tycker att det är orimligt att det ska vara så mycket problem och hör vad dom säger. Eventuellt kan du be att få bli kopplad till kundservice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 19:36
Ursprungligen av Lundh:

Det konsumentlagstiftningen säger är att man oftast har rätt få produkten utbytt om samma fel kvarstår efter två lagningsförsök.

På Konsumentvekets hemsida står det:
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök. "

Det betyder inte att Apple är omöjliga. Ring 0771-199 519 och beskriv dina problem. Säg att du tycker att det är orimligt att det ska vara så mycket problem och hör vad dom säger. Eventuellt kan du be att få bli kopplad till kundservice.

Apple hävdar dock envist att det måste handla om 3 reparationer. Det beror förmodligen också på hur lång varje reparation har tagit.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-02-21 13:34
Ursprungligen av hkim:

Apple hävdar dock envist att det måste handla om 3 reparationer. Det beror förmodligen också på hur lång varje reparation har tagit.

Det beror på vem man pratar med, tyvärr finns det en del idioter på teknisk support men undviker du dem så ska det allt gå. Får du dem är det bara att kräva att få prata med nästa nivå eller kundtjänst, alternativt hänvisa till konsumentlagstiftningen. Detta gäller som sagt om det är samma fel som försökt årgärdas båda gånger. Är det olika fel så har du inte samma skydd.

Kan även jag hänvisa till utbytessystemet där du vid utbyte av dator kan få den nya hemskickad först. Jag har utnyttjat det och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 13:23

Har nu varit i kontakt med Apple och de kommer att byta ut min dator. Tur det för nu låter fläkten som en helikopter på anabola. Detta även när varvtalet är nere på 1000 rpm (!). Precis samma fel som tidigare således, vilket får mig att tro att det inte handlade om fel på själva fläkten (det är väl bara kullager och hur ofta går sådana sönder?). Den blott ett par månader gamla skärmen håller också få spel (blåaktig ton)...

Vi får se vilken konfiguration det blir...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 17:10

Hej

Jag bytte ut min C2D i vintras och bad om möjligheten att få ha båda datorerna samtidigt hemma. Det finns en möjlighet till detta. Jag fick ett mail av personen som jag talade med på Apple. Jag kan bifoga dokumentet så de som är intresserade kan kolla på det.. Jag orkar inte radera mitt namn, jag tror ändå inte att ni har någon större användning av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 19:34
Ursprungligen av staffler:

Hej

Jag bytte ut min C2D i vintras och bad om möjligheten att få ha båda datorerna samtidigt hemma. Det finns en möjlighet till detta. Jag fick ett mail av personen som jag talade med på Apple. Jag kan bifoga dokumentet så de som är intresserade kan kolla på det.. Jag orkar inte radera mitt namn, jag tror ändå inte att ni har någon större användning av det.

Ja, det Staffler säger stämmer. Jag var i kontakt med Apple och det var inga problem att synka det hela så att TNT hämtar datorn någon dag efter att jag har fått leveransen av utbytesdatorn. Hon på AppleCare upprepade dock flera gånger att det är av största värde att man får ett kvitto från TNT om att de har tagit emot returdatorn...

Det ska bli skönt att förhoppningsvis få en problemfri dator! Jag får dock vänta till kanske första veckan i mars...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-21 13:50

Ja, det har inte varit några problem för mig att få datorn utbytt. Den nya kommer den 1/3 och då först ska jag ringa till TNT och be dem hämta den gamla datorn.

Jag har haft problem med min Macbook. Fått logikkortet utbytt och även batteriet utbytt. Nu har DVDn lagt av och jag upplever att datorn tjuter något fortfarande.

Min garanti går ut ganska snart. Detta kommer ju vara min tredje reparation kan man säga, frågan är om det finns någon chans att få den utbytt. Känns som det fanns en del måndagsexemplar bland de första macbookarna.

När jag väl får tillbaka den från den här reparationen kommer antagligen garantin vara ute, tänk om den fortfarande strular då?

:S

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-04 17:42

Ring och berätta om din situation imorgon.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-05 14:55
Ursprungligen av raZmus:

Jag har haft problem med min Macbook. Fått logikkortet utbytt och även batteriet utbytt. Nu har DVDn lagt av och jag upplever att datorn tjuter något fortfarande.

Min garanti går ut ganska snart. Detta kommer ju vara min tredje reparation kan man säga, frågan är om det finns någon chans att få den utbytt. Känns som det fanns en del måndagsexemplar bland de första macbookarna.

När jag väl får tillbaka den från den här reparationen kommer antagligen garantin vara ute, tänk om den fortfarande strular då?

:S

Apple ger, om jag minns rätt, tre månaders garanti på sina reparationer så det bör inte vara några problem. Hör med dem för säkerhets skull. Du kan vi vilket fall som helst kräva att reparationen skall åtgärda felen. Gör den inte det får dom ta in den igen.

Annars får du väl köpa till den extra garantin även om jag personligen tycker det är uselt att man ska behöva göra det.

Jag ska skicka min MBP CD på lagning med följande fel som ska fixas:

Pip vid laddning (logikkortet?)
Flagnande färg (hela skalet?)
Batteri (nytt batteri.)
Paj hö. högtalare (byte antar jag av den)
Flammig bakgrundsbelysning (byte av skärm?)

Minns inte om det var någonting mer. Tror ni de kommer ta massa olika delar och bygga ihop min "gamla" "sega" MBP CD eller ge mig en C2D?
(2a lagningen, nästa (som antagligen kommer att komma) kan jag väl kräva en C2D?)

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-10 12:56

Apple kommer med stor säkerhet laga datorn, det har dom även rätt att göra en andra gång. Det är först vid tredje försöket du kan kräva att få den utbytt/pengarna tillbaka. (Du kan inte kräva att du ska få en C2D men det är antagligen det blir i det fallet.)

Det låter som du försöker fiska efter en ny dator. Varför inte bara acceptera att du har en MBP med Core Duo, det var ju den du köpte. Det kommer alltid komma nya modeller och garantin ska inte vara ett sätt att få den nyaste. Hoppas istället att få den åtgärdad, det är inte kul att ha långdragna garantiproblem. Tro mig, jag vet.

Bevaka tråden