Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp på extern HD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte lägga in Windows på min extera FireWire HD, via BootCamp, men tydligen går inte detta, eller? Tips emotses.

Nej det går tyvärr inte:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572

"Note: You cannot install Windows XP on an external hard drive."

Gäller det om jag har ett system även på den externa och startar från den.

Det verkar så tyvärr. Jag har provat att starta från FW-disk med OS X 10.4.8, men inte heller där funkar BootCamp.

Jag har försökt få in XP på min externa SATA disk, via ExpressCard, men BootCamp vill inte låta mig installera.
Dock dyker faktiskt den disken upp vid installationen av Windows i BootCamp (från interna disken), innan jag har valt partition att installera på. Då ber Windows om diskett med drivrutiner

Så lägger man in drivrutiner för ExpressCardet på XP istallations-skivan så kanske det går att få in XP på en sådan extern hårddisk.

nLite är vad jag har fått som tips för att kunna göra detta, men jag har inte lyckats lista ut hur man lägger till drivrutiner, vilka drivrutiner jag ska lägga in osv.

Alternativt använder en USB-Diskettstation(?)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-18 23:44

Det går utmärkt att installera Xp på en extern. Man behöver bara ha stöd för disken i windows installationsprogrammet. Bootcamp assistant gör inget annat än att förminska partitionen och bränna en skiva med drivrutiner. Det viktiga arbetet sker i långt nere i hårdvaran efi:n...

ang drivrutiner så kan du ju prova med en usb-diskettstation, borde fungera.

Ursprungligen av ahmedmo:

Det går utmärkt att installera Xp på en extern.

Har du provat själv eller gissar du? Jag har inte hört om något sätt det skulle gå. Den externa disken går heller inte välja i BootCamp. Men om du kan förklara hur det går skulle både jag och andra bli glada.

Hade nog tänkt att ha Windows på den externa och MacOs internt.
Klonade min MacMini till den externa, så långt är det OK, men att få BootCamp att installera Windows låter besvärligt. Finns det andra sätt att lösa detta?
Förslag tack.

Då ska jag göra ett försök med usb-diskettstation, vore underbart om det fungerar.
Känns som om det kommer bli trixigt att hitta en diskettstation bara Känns galet att köpa en.
Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-18 23:55

Du kan ju alltid lämna tillbaka den om den inte fungerar

se bara till att få öppet köp.

Jag kör Mac mini från extern Firewire HD som startskiva. Min interna kör Windows. Jag fick instalera mac os på interna för att senare kunna instalera windows. När det var klart startade jag återigen från min Firewire externa HD och raderade Mac os på den interna hårddisken.

På det sättet har jag Windows på den interna och Mac Os på min externa. Men du kanske ville ha tvärtom?

  • Oregistrerad
  • 2007-02-21 23:26

Du måste låta Mac'ens BIOS emulator ha stöd för att boota från externa enheter, och den möjligheten finns inte, så det kan du nog tyvärr glömma. Den har inga drivrutiner i bios för FW diskar etc och Mac'ens FW har ingen boot firmware heller.

1
Bevaka tråden