Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorg i sidofältet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-14 15:49

Jag skulle vilja ha min papperskorg i sidofältet på Finder-fönstret i stället för nere i docken... nån som vet om det är möjligt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-14 16:02

öppna terminalen och skriv förjande: ln -s .Trash Trash
flytta den nyligen skapade genvägen till lämpligt ställe i högerspalten och ta därefter bort orginalet.

Sen tror jag inte du kan plocka bort papperskorgen från dockan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-14 16:27

Ah funkade kalas. Tack så mycket.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-14 17:02

Jag behöver lite mer hjälp här tror jag...

Försökte byta ut ikonen och namnet på mappen...vilket gick bra. Tills jag startade om datorn, då hette den .Trash igen och ikonen var en vanlig mapp.

Vad är problemet och går det att fixa?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-02-14 17:25

Papperskorgen heter egentligen ".Trash" vilket är det namn som visas, så att ändra på det namnet kommer bara att ställa till med oreda.

Ett annat sätt att åstakomma detta är att välja "Go To folder.." i menyn och där skriva in ".Trash"
sen sätter du ikonen för den katalogen som dyker upp i ditt finder fönster och drar den till sidofältet.
Kan vara så att du måste sätta ikonen på den verkliga katalogen och inte på genvägen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-14 18:36
Ursprungligen av Narogh:

Ett annat sätt att åstakomma detta är att välja "Go To folder.." i menyn och där skriva in ".Trash"

Funkar inte. Står bara att mappen inte kan hittas

skriv "~/.Trash"
Det innebär .Trash i din hemkatalog

  • Medlem
  • 2007-02-16 10:53

Ett tips som kanske gör hela diskussionen onödig? Äpple+backsteg slänger markerat objekt i papperskorgen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-16 14:34

jag gillar att göra saker med musen istället för att lära mig 1000000 tangentbordskombinationer... uppenbarligen är jag ganska ensam om det

  • Medlem
  • 2007-02-17 09:25

Det var bara ett förslag.

[offtopic]

Personligen tycker jag att det man gör ofta är bättre att göra med tangentkommandon. Du tycker det inte.

[/offtopic]

Äpple+backsteg använder jag ganska ofta, men det är ingen vidare tangentkombination tycker jag. Skulle hellre se en variant mer anpassad för vänsterhanden, den är lite avig i nuvarande form.

En papperskorg i finderfönstret vore inte så tokigt, är ganska drygt att dra saker till papperskorgen, speciellt med trackpad. Annars så funkar kontextmenyn också.

Hmm.. vad gör man om man råkat ändra namn på .Trash då? När jag försöker ändra tillbaka säger den att namnet är reserverat för systemet

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-02-18 13:03

när jag startade om så hette den .Trash igen... det skumma var att systemet hade skapat kataloger som hette det jag döpte .Trash till och dom katalogerna är bara synliga från terminalen och inte i Finder...

Precis som narogh sa så blir det uppenbarligen bara oreda av att döpa om eländet

1
Bevaka tråden