Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto har raderat nästan alla bilder

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ändrar rubriken från "iPhoto är det värdelösaste av värdelösa". Baron

Jo, det tycker jag.

Programmet har "plockat bort" merparten av mina foton. Det har hänt TVÅ gånger förut. Nu har jag ännu en gång sparat alla foton (minus de som jag inte hunnit "backupa") och måste ominstallera iPhoto.

Idag skulle jag in o kika på lite foton och ser att de endast sparat tre-fyra foton per album... Sisådär 700 foton är raderade!! VÄRDELÖST.

Och nej, jag har inte pillat ett dugg i iphotos folder. Jag tror inte ens jag har öppnat programmet på någon månad eller så...

så - finns det några hyggliga gratisprogram som man kan använda istället?
/Arg

Bilderna finns förmodligen kvar i iPhoto-mappen och det är databasen som är skadad. Samma sak hände mig tre gånger, sedan slängde jag ut iPhoto. Kör med Bildinsamling/Finder/Förhandsvisning sedan dess. Mycket bättre imho.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 09:11

Prova i View Media, grymt

iPhoto är bäst. Aldrig strulat för mig, sen version 3. Har ca. 3000 bilder nu. Flyter på som en dröm.

Ville bara avpolarisera tråden lite...

Varför då använda iPhoto om man inte gillar det?:tveksam:
Det finns andra program, som Tangen nämnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 09:25

Hemma har jag iPhoto till ett par tusen semsterbilder, på jobbet använder jag i View för att det är en hel del tunga tiffar som annars tar sån tid att rita upp. Jag har inte haft probelm att iPhoto raderar bilder? - inte nån gång

/Tangen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-16 10:10

Jag gillar inte heller iPhoto. Har aldrig riktigt kunnat acceptera att iPhoto skapar en egen mappstruktur som är obegriplig. Varför inte testa Aperture istället? Finns ju att ladda ner för en gratis period. Eller varför inte iView Media Pro elller Extensis Portfolio? De två senare kostar nog inte mer än 1500:- och är väl värda pengarna.

För övrigt har/ska iView Media Pro bytt namn till Microsoft Expression Media. Låter inte lika bra av någon anledning... Bara en liten OT-kommentar.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-16 10:21

iPhoto fungerar som en dans för mig iaf. Har ca 9000 foton däri och har aldrig haft några problem. Provade Aperture, men det är alldeles för segt med MacBook (2 Ghz 2 gb ram) tyvärr, grymt program annars. Finns enligt mig inte något program som är lika lättöverskådligt och smidigt som iPhoto, och som är lika "plotterfritt".

Vad gäller iPhotos mappstruktur... Kom tillbaka från 1990-talet för tusan. Vad fn spelar det för roll vart bilden ligger? Mappstrukturer är så windows och så gammaldags. Tyckte själv inte om det först, men om man ger det en ärlig chans ser man hur smidigt det är. Man slipper en jäkla massa klickande och muppande. Och allt är samlat på ett enda ställe, men ändå i ordning. Kanon, tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-16 10:23

Jag vet inte om ordning på filerna är 1990-tal. Ett skäl för att ha en lättöverskådlig struktur är att man då kan hantera bilderna från olika program istället för att alltid utgå från samma (iPhoto). Men det är så jag jobbar.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-16 10:28

Ja, fast du har ju den överskådliga sturkturen INNE i iPhoto. Vart själva källfilerna ligger är ju egalt. Du drar filen du vill ha direkt på applikationen du vill editera den med. Eller till skrivbordet för att göra kopia. Nyckelorden i kombination med album, smarta album, betyg, m.m., gör att det går duktigt snabbt att hitta rätt bild. Och om du ändå vill ha lite mappar så kan du ju köra mappar/album i iPhoto också. Sedan kan du ju välja ett annat program som startar om du dubbleklickar på en bild i iPhoto. Ge det en chans på riktigt, utan skygglappar. Jag vet - jag kom från samma ställe som du och hade lite svårt att våga "släppa" kontrollen till ett program.

Just saying...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-16 10:29

sedan kanske man ska vara på det klara med att iPhoto just är ett visningsprogram/katalogiseringsprogram för ens fotografier. Inte något arbetsredskap per se.

Har kollat i iphotomappen nu i efterhand. Finns endast ett eller två original i mapparna, de övriga 50-60 bilderna (per album) är väck. Well.

Kul att iPhoto funkar för andra, men för mig är det crap.
Ska testa de andra föreslagna programmen, thanks för feedback.

/C

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-02-16 10:58

Du har en poäng med det du skriver. Samtidigt föredrar jag personligen att ha tillgång till en lättöverskådlig filstruktur. På så sätt kan jag helt efter eget huvud planera arbetsflöde - från övertankning till bildbehandling, arkivering och backup. Det hela beror nog lite på hur och varför man fotograferar.

mvh

Johnnie

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-16 11:20
Ursprungligen av dunberg:

Du har en poäng med det du skriver. Samtidigt föredrar jag personligen att ha tillgång till en lättöverskådlig filstruktur. På så sätt kan jag helt efter eget huvud planera arbetsflöde - från övertankning till bildbehandling, arkivering och backup. Det hela beror nog lite på hur och varför man fotograferar.

mvh

Johnnie

Sant, finns ju så klart inget rätt eller fel när det gäller smakfrågor.

Kolla disken

Det fel du beskriver kan mycket väl vara att hårddisken inte mår så bra. Så du kanske skjuter på fel måltavla.
Ta du och gör en backup på disken och kör något diskreparationsverktyg annars så kanske du får nya problem i stället.

1
Bevaka tråden