Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns Office på svenska eller?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så här, skolarbetet måste bli klart och det kommer verkligen inte bli klart om det fortsätter så här, för då åker macen ut genom fönstret (jag skojar med att den åker ut genom fönstret).

Finns det microsoft word/exel och sånt i svenska till mac? Fasiken allt heter ju annorlunda när det är engelskt ju. Eller är jag bara tvungen att inse fakta att det bara finns engelska och bita i det sura äpplet och lära mig word på engelska istället.

Detta med att googla där blir jag bara tokig när jag får upp 100 om inte fler svar.
Så jag tänkte att någon kanske visste detta och kunde hjälpa mig

Om du menar språk på menyer och liknande innehåller Word bara ett språk, t ex engelska eller svenska beroende på vilken språkversion du köper.

Word har däremot oberoende av språkversion stöd för massor av språk för stavning och liknande. I menyn Verktyg => Språk väljer du det språket. Tänk på att Word kan använda olika språk för olika delar av dokumenten, så markera först de delar av dokumentet som är i ett visst språk innan du byter.

Okey, tusen tack! Dags att gå och göra av med lite pengar då igen.

Nu när jag är inne där så stannar den inte på svenska. Den går över i engelsk igen. *suck* Varför just idag, säger jag bara. Hade det varit om en vecka hade jag inte brytt mig, men nu.. gah.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 18:56

Om du är lte mer tydlig så kommer alla som kan att vilja hjälpa dig. Men du måste tala om vad du har för versioner o.s.v.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Om du är lte mer tydlig så kommer alla som kan att vilja hjälpa dig. Men du måste tala om vad du har för versioner o.s.v.

Yes!!

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad jag har för version. :"> Jag har lixsom aldrig lärt mig det. Det jag är mest i behov av just nu är att den inte säger att de svenska orden är fel.

Fast nu måste jag erkänna att jag skäms otroligt, för jag stängde ner hela word och starade om det, då blev det helt plötsligt svenska igen på språket. Vet inte vad programmet fick för fnatt just nu när allt ska in.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 10:39
Ursprungligen av madelene:

Fast nu måste jag erkänna att jag skäms otroligt, för jag stängde ner hela word och starade om det, då blev det helt plötsligt svenska igen på språket. Vet inte vad programmet fick för fnatt just nu när allt ska in.

Det låter nästan som om att du har två versioner av Word installerade, en svensk och en engelsk. I så fall lär det hjälpa att ta bort den engelska varianten.

Ursprungligen av rhesus:

Det låter nästan som om att du har två versioner av Word installerade, en svensk och en engelsk. I så fall lär det hjälpa att ta bort den engelska varianten.

Jag har den engelska versionen alltså att står på engelska. Sedan när det gäller rättning av språket så kan man välja svenska och så var det från början men något blev fel. Men jag ska ta och köpa den svenska versionen. Så behöver man inte fråga om hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 19:42

Sånt som händer.
Om du tittar uppe till vanster, strax höger om det blåa äpplet, där ser du det program som du befinner dig i. Klicka på programnamnet och välj OmXXXXXX så ser du vilken version du har.
Bara ett tips för framtiden. Nu verkar det ju fungera.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Sånt som händer.
Om du tittar uppe till vanster, strax höger om det blåa äpplet, där ser du det program som du befinner dig i. Klicka på programnamnet och välj OmXXXXXX så ser du vilken version du har.
Bara ett tips för framtiden. Nu verkar det ju fungera.

Yes!!

Okey, tusen tack.

Om du bara vill ha svensk rättstavning så ska det gå alldeles utmärkt även i den engelska versionen. Kan du beskriva vad det är som du skriver blev fel så kan vi försöka hjälpa dig att fixa det?

Ursprungligen av Marcus K:

Om du bara vill ha svensk rättstavning så ska det gå alldeles utmärkt även i den engelska versionen. Kan du beskriva vad det är som du skriver blev fel så kan vi försöka hjälpa dig att fixa det?

Vill ju helst ha svenska, för jag och engelska är väl inte bästa kompisar fullt ut. Jag tog en kopia från ett mail (skulle redigera för arbetet vi håller på med). Då blev det helt plötsligt engelska i stavningen. Stängde ner och öppnade ett nytt fönster och då var det svenska igen på rättstavnings språket så att säga. Men jag ska ta och fixa svenskt office, blir nog smidigast så. Så jag tror det var jag som var stressad över arbetet skulle in och allt krånglade. Men arbetet är klart och iväg skickat.

Tusen tack för att du vill hjälpa en som inte kan så mycket om mac ännu. Men ska bli bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 14:37

Tusen tack för att du vill hjälpa en som inte kan så mycket om mac ännu. Men ska bli bättre. [/QUOTE]

Det kommer. Om ett år sitter du här med 1.000 inlägg och tycker att det flyter på fint.

Yes!!

Ett tips är:
http://skrutten.nada.kth.se/scrut/svesve/
om du vill ha ett alternativ till microsofts språkkontroll.

stavningskontroll:
http://www.nada.kth.se/~viggo/stava/

ptolemy: Åh tack!Den där ska jag ta mig en titt på.

Tänk på att all text som klistras in i word-dokumentet får det "språk" som gäller i mallar och format. Kör du engelsk version av Word plägar det vara engelska som standard. Vet du inte hur man ändrar/inte vill/inte hinner, är det enklast att efter varje inklistring etc "markera allt" och sedan välja svenska som språk för texten.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tänk på att all text som klistras in i word-dokumentet får det "språk" som gäller i mallar och format. Kör du engelsk version av Word plägar det vara engelska som standard. Vet du inte hur man ändrar/inte vill/inte hinner, är det enklast att efter varje inklistring etc "markera allt" och sedan välja svenska som språk för texten.

Jag testade att markera allt och sedan ändra till svenska men det blev inte bättre för det. Men jag ska köpa svenska word så behöver jag inte fundera något mer på det.

Låter lite underligt att du tänker betala Microsoft en gång till för att deras program inte fungerar. Är du säker på att du verkligen har svensk rättstavning installerad? Kolla i Office-mappen => Delade program => Språkverktyg (vet inte exakt vad den engelska versionen har för mappnamn) och se om du hittar filerna för svenska där. De borde vara:

Swedish Dictionary, Swedish Grammar, Swedish Grammar Dictionary, Swedish Hyphenation, Swedish Hyphenation Dictionary, Swedish Spelling3, Swedish Thesaurus Dictionary och Swedish Thesaurus3.

Du måste försökas förklara lite bättre vad du vill ha löst.

1 Är det programmets menyer du vill ha på svenska så måste du ha en svensk version av Office-paketet. Annars så är det väl inte så väldigt avancerat att lära sig de engelska glosorna för de mest vardagliga sysslorna i Word? Den inbyggda hjälpen är din vän. Annars är det bara att fråga om specifika problem här.

2 Är det textens rättstavningskontroll du vill ha på svenska fungerar både engelsk och svensk version av Office-paketet.

Dock är mallar och format för själva texten i dokumenten förinställda på engelska i den engelska versionen och på svenska i den svenska versionen (självklart). Detta märks när du skapar ett nytt dokument, klistrar in text från andra program etc. Med lite fippel i formatinställningarna går detta att lösa till belåtenhet oberoende av version.

I vilket fall som heslt måste du förr eller senare lära dig att jobba med formatmallar (gäller även InDesign mfl. program). För inte vill du gå in manuellt i en hundra sidor lång text och ändra exempelvis typsnitt på all brödtext utan att röra rubrikerna?

Stressa inte! Ta't lugnt, ta en ...

1
Bevaka tråden