Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man PPS-filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får PPS-filer från Windowsanvändare. Jag kan inte komma på något sätt att öppna dessa.
Kan någon av er? I så fall , hur gör jag?
Robinsonbjörn

PPS är PowerPoint-bildspel. Öppnas med PowerPoint eller Keynote.

Eller Open Office

Det vill säga filerna är beroende av det program som skapade det för att kunna öppnas. Microsoft Powerpont är det programmet. Men Apple Keynote kan konvertera och öppna dessa filer likaså Open Office (gratis men inte helt okomplicerad installation) När de konverterats så är det inte helt säkert att de blir identiska med orginalet.

Om du har Microsoft office så finns presentationsprogrammet Powerpoint med.

M

Tack. jag har fått det tipset förr och då gick det inte. Nu droppade jag filen på ikonen och då öppnades den. När jag försöker göra om det fungerar det inte. Om jag drar filen till mitt skrivbord händer ingenting och Öppna i powerpoint öppnar inte min mailbox så den vägen går det inte. fler tips tack?
Robinsonbjörn (som förresten bloggar på www.blogdog.se)

Ursprungligen av singsong:

Om jag drar filen till mitt skrivbord händer ingenting och Öppna i powerpoint öppnar inte min mailbox så den vägen går det inte. fler tips tack?

Vad skulle hända om du drar filen till skrivbordet och varför skulle din mailbox öppnas om du väljer "Öppna i PowerPoint"? Man blir lite nyfiken eftersom bägge är helt ologiska.

Ändra filändelsen från .pps till .ppt

Tja, ibland när jag nu provar går det att dra filen från mitt mail till Powerpointikonen och så kan jag öppna den. Om jag provar med kopiera och klistra in går det inte. Jag kan vidarebefordra mailet tii de som så önskar så kan ni testa.
Björn

Kopiera och klistra in ska inte fungera som sätt att öppna filer på.

Nu använder iofs jag inte Mail.app (som jag förmodar att du använder), men pröva att högerklicka på filen, finns det någon möjlighet att "Spara som" eller något liknande?

Asskumt att det funkar ibland och ibland inte. :/

1
Bevaka tråden