Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Java 1.6 för Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-15 16:03

Vet man det?

(Postar jag i rätt forum? Ställer jag en rimlig fråga? )

Java SE 6.0 Release 1 Developer Preview 6 finns att ladda ner på ADC.

Det finns redan. Jag har kört det sedan september. Det går att ladda ner för alla ADC-medlemmar hos Apple Developer Connection.

Det finns "previews" av Java 6 redan, man måste vara reggad som utvecklare för att få tillgång till det. Möjligen räcker det med att gratisversionen av Apple Developer, kolla gärna det.

Det har varit oroväckande tyst ett tag nu vad gäller Apple och Java 6 (ingen uppdatering ett par månader) så vi får hoppas att de inte fått för sig att ignorera Java.

Jag gissar ändå på att 10.5 kommer med Java 6.

EDIT: Oj så många som hann före mig! Måste lära mig att skriva snabbare.

Det räcker med ett kostnadsfritt online-konto.

  • Medlem
  • 2007-02-15 16:54

Det är inte jag som vill ha, utan vi har en extern utvecklare som kan ge oss en funktion när java uppdateras.

Men Java 6 finns ju som sagt. Bara att ladda ner och installera. Er utvecklare kan ge er funktionen nu direkt.
Eller nej, inte längre, eller ens alls mer eller mindre verkar det som.

Senast redigerat 2008-02-28 20:11
Ursprungligen av Marcus K:

Men Java 6 finns ju som sagt. Bara att ladda ner och installera. Er utvecklare kan ge er funktionen nu direkt.

..om det inte är så att alla Baronens KUNDER måste ha 1.6 installerat för att det skall funka. Inte bara på en central server, alltså.

Apple har (med rätta) fått skäll för sitt styvmoderliga sätt att hantera javautvecklare.

Är det någon som idag kan hitta denna nerladdning?
Jag hittar bara dokumentation om Java 6 men ingen nerladdning.
En massa Java 5 men inte 6 som sagt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det någon som idag kan hitta denna nerladdning?
Jag hittar bara dokumentation om Java 6 men ingen nerladdning.
En massa Java 5 men inte 6 som sagt.

Ja, jag hittar den...

Den ligger under Downloads på ADC. Tre olika nerladdningar:

Java for Mac OS X 10.4, Release 6 Developer Preview 1 (Disk Image)
Java for Mac OS X 10.4, Release 6 Developer Preview 1 Documentation (Disk Image)
Java for Mac OS X 10.4, Release 6 Developer Preview 1 Release Notes (HTML)

Tyvärr, det finns inte någon Java 1.6 att ladda ned. Release 6 DP 1 är en uppdatering av Java 1.5 endast.

Citat:

Java for Mac OS X 10.4, Release 6 delivers improved reliability and compatibility for Java 2 Platform Standard Edition 5.0 and Java 1.4 on Mac OS X 10.4.10 and later. This release updates J2SE 5.0 to version 1.5.0_13 and Java 1.4 to version 1.4.2_16.

Och den preview av Java 1.6 som fanns till Leopard är bortplockad av Apple, som vägrar berätta vad som ska hända med Java på Mac OS X.

Vad händer på den här fronten egentligen? Vad är det som tar sån tid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 22:17

En beta finns återigen på http://developer.apple.com/java/download. Det var kanske inte det du menade men jag har dock installerat den och den funkar rätt bra för mig. Jag har dock inte sett något rykte om hur det går med utvecklingen av det och när den kommer i Programuppdatering för 10.5.

...men bara för 64-bitars Intel

Okej, så betan funkar acceptabelt i alla fall? Hur länge tror ni vi måste vänta på en skarp version?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 23:27

Hm... man skulle kunna tolka det faktum att de lagt ut betan IGEN som att det kanske tar längre tid än de trodde från början och att de försöker blidka javautvecklarna så gott det går under tiden. Med något undantag har varje gång ett nytt 10.x lanserats en tillhörande javaversion följt nästan omedelbart. Vad jag förstått har det väntats väldigt länge på Java 1.6 till 10.5 nu och vi var väl många som trodde att det redan skulle komma tillsammans med 10.5.2. De har dock aldrig varit bra på att ligga i fas med Sun.
Ta en titt på en här sidan. http://stuffthathappens.com/blog/2007/10/28/os-x-java-definitive-timeline/

Hoppas det kommer snart!

Ursprungligen av Silverstream:

Okej, så betan funkar acceptabelt i alla fall? Hur länge tror ni vi måste vänta på en skarp version?

Den fungerar utmärkt för mig. Och när skarp version kommer vet som vanligt INGEN utanför Apple.

Händer det någonting alls på denna fronten? Tragiskt att det ska ta sån tid....

1
Bevaka tråden