Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildmapp till pdf

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något smidigt program för att skapa en pdffil av ett gäng bilder? Har 100 bilder i en mapp, inscanningar av papper jag använde till en gammal uppsats. Jag skulle vilja samla ihop dom till en pdf, en bild per sida. Finns det något program som snabbt och smidigt kan göra detta?

Acrobat, eller om du vill Automator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 12:54

Acrobat, arkiv - create PDF from multiple files, markera tryck create

Inget share/freeware program som gör samma sak? Känns lite overkill att köpa acrobat för just det här projektet. Bara jag som fick lust att organisera alla min kopierade/inscannade texter från gamla böcker och organisera dom i Yep.

verkar fungera, men den vill ändå skapa en kontaktkarta oavsett inställningar. kanske får bli acrobat ändå. vill ju i slutändan kunna skriva ut dem igen om det skulle behövas utan att få pixliga miniatyrer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 13:33

Köp en gammal CS licens eller nåt på bllocket, kostar inte så mycket i så fall. Eller fråga nån som har Acrobat, tar bara ett par minuter.

/Tangen

jo det blir kanske det smidigaste. tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:03

Skriv ut. Tryck på PDF-knappen. Spara som PDF.

Funkar både från Förhandsvisning (välj alla bilder i Finder, dubbelklicka) eller från iPhoto.

I förhandsvisaren får jag bara möjlighet att spara en bild, den vill inte markera fler i filväljaren.

men från iPhoto fungerade det mycket bra, möjlighet att zooma bilderna till a4 också. Super! Tackar så mycket för all snabb hjälp!

Är det Yep som gäller för PDF-sortering eller finns det något bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:16

jaaa, markera alla bilder i Finder, dra till förhandsvisning, skriv ut, spara som pdf.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:16

å fan, det gick inte

nix. hade varit smidigt. men man får bara en sida åt gången med det sättet. men som sagt, iPhotosättet fungerade perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:18

kanon

/Tangen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-31 16:18

Jag väcker liv i den här tråden igen.

När man skapar kontaktkartor på det här sättet (iPhoto eller Förhandsvisning), kan man då också få med filnamnen på något sätt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-01-31 16:30
Ursprungligen av Gunnar B:

Jag väcker liv i den här tråden igen.

När man skapar kontaktkartor på det här sättet (iPhoto eller Förhandsvisning), kan man då också få med filnamnen på något sätt?

I iPhoto när du valt kontaktkarta kan du trycka på Anpassa och sen Inställningar för att kryssa i filnamn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-31 17:04

Jag har inget sånt val (iPhoto 4). Jag misstänker att jag måste uppgradera. :/

1
Bevaka tråden