Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson K800i ändrade mina mobilvanor

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bytte upp mig från en K750i till K800i nyligen och insåg i morse hur mycket den ändrat mina telefonvanor. För första gången ägnar jag hela tiden på bussen (16 minuter varje morgon) med att pilla på mobiltelefonen.

Den inbyggda epostklienten är faktiskt helt ok - jag ladda ner 30-50 mail på någon minut och sen sitter jag och raderar spam och går igenom nattens mail. Många får svar innan 08:00 och blir förvånade.

Att telefonen stödjer RSS är också tufft eftersom jag kan ladda ner dom senaste rubrikerna från mina favoritsajter och bygga upp förväntningarna inför morgon-surfningen på jobbet.

Jag önskar att det gick snabbare att surfa med mobilen men det går segt tycker jag - antagligen på grund av alla Flashsidor och annonser. Skulle vilja ha en PDF läsare också men det kommer nog i K850i

E-post i mobilen är väl inget nytt? Det har jag haft sedan typ 2001 när Ericsson T68 lanserades. Fast att skriva epostmeddelanden är väl fortfarande rätt krångligt? Eller är det smidigare med K800 än med K750? Tar rätt lång tid - gör det inte?

/M

Det ända som är nytt är väl att K800 har en inbyggd RSS-läsare istället för en tredjepart eller via t.ex Google.com som jag använder även i mobilen. Och 3G dårå. Så det går lite fortare att hämta mejlen.

Men grattis till Martin som har hittat nya användningsområden till mobilen, som vi andra har vetat om sedan ett par modeller tillbaka

/c

Äh. Jag hade ju en Pocket PC mobil för tre år sedan som hade Excel, Word och Powerpoint. Den kunde surfa och maila osv. Men det är skillnad mot att teoretiskt sett erbjuda funktioner och praktiskt fungera.

3G är det som gör RSS och mail användbart i K800i.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-01-11 11:11
Ursprungligen av Björnström:

Äh. Jag hade ju en Pocket PC mobil för tre år sedan som hade Excel, Word och Powerpoint. Den kunde surfa och maila osv. Men det är skillnad mot att teoretiskt sett erbjuda funktioner och praktiskt fungera.

3G är det som gör RSS och mail användbart i K800i.

Måste också tipsa om Opera Mini som hanterar RSS mycket snabbare än Sony Ericssons inbyggda. Att den går att surfa med på vanliga Internetsidor gör ju inte det hela sämre heller.

Roligast med K800i är ändå blogg-funktionen. Jag har bloggat mer än nånsin sen jag köpte K800i. Det är fantastiskt kul att kunna blogga direkt vart man är. Enkelt och smidigt är det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 12:16

Opera mini har fått RSS nu, funkar mycket smidigt eftersom Opera mellanlagrar alla nyheter åt dig, en uppkoppling til operas server hämtar alla rss filer. Sedan linkar ju rss ofta til riktiga sidor (inte mobil versioner) och då spar man pengar (och det blir lättare att läsa) om man har mini som komprimerar all kommunikation med server (tar bort reklam, förminskar bilder som är större än skärmen på enheten du browsar med etc.).

Värt att prova för alla med en telefon som klarar java hyffsat bra. (K750i och nyare tex.)

Intressant jag sitter och väntar på att min blivande telefon ska dimpa ner.
Den har 3G och allt det där... ska bli skoj att testa.
Visserligen inte en SE utan en Nokia E nåt.

Mitt användande blev förändrat när jag övergav K750i till förmån för Nokia N90 hösten 2005. Kunde direkt börja hantera dokument, surfa etc.

Men det tog riktig fart med E61 och sedermera P990i. Med WLAN och allt blir surf, RSS, mail etc mycket användbart samtidigt som det finns en hel del intressanta program. Upplevde min K750i som rent frustrerande begränsad, de andra nallarna är däremot riktigt roliga att använda eftersom möjligheterna är mycket större.

Gillar förövrigt min P990i skarpt, ett trevlig koncept helt enkelt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-03 12:35

Funderar som bäst på just denna lur - är ni nöjda med batteritiden när ni kör 3G?

Surfar ni via mac+3G ? Det är ett krav för mig och en anledning att köpa ny mobil nu och jag skulle vilja försökra mig om att det är smidigt innan inköp.

Dom som inte har inbyggt RSS läsare i sin telefon kan prova:

http://www.mobispine.com

Beställde nyss denna tillsammans med Tele2s erbjudande om abonnemanget Smart för halva priset i 12mån. Har Smart sedan tidigare så det här erbjudandet var trevligt.

Jag vet att SE nyss börjat snacka om K810 men jag har jämfört, jämfört och jämfört och hittar faktiskt inga större skillnader alls förutom utseendet. Så jag tänkte att en K800i för ca 2700 istället för en K810 för garanterat över 4000kr var ett bra köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-09 21:12
Ursprungligen av Harri Habitat:

Beställde nyss denna tillsammans med Tele2s erbjudande om abonnemanget Smart för halva priset i 12mån. Har Smart sedan tidigare så det här erbjudandet var trevligt.

Jag vet att SE nyss börjat snacka om K810 men jag har jämfört, jämfört och jämfört och hittar faktiskt inga större skillnader alls förutom utseendet. Så jag tänkte att en K800i för ca 2700 istället för en K810 för garanterat över 4000kr var ett bra köp.

Förlåt OT, men är din telefon låst till Tele2?

On-topic: Synkad kalender har verkligen spelat roll för mig. Jag får en liten vibration i fickan en kvart före mötet. Läser inte många e-mail på mobilen, men använder Google och Wikipedia desto mer. Dessa sajter tillsammans med Ekots nyheter på SR-webben står för minst 80% av min mobilbandbreddskonsumtion.

Ägde, tills dottern "döpte" min telefon i sitt vattenglas, en Nokia N70, vars största fel var att menyerna var slöa. Sedan i dag, som skenbarligen de flest i denna tråd, en SE K800i. Skall bli intressant att se hur mobil.webben ser ut på den när den är laddad!

Vänligen, Ylan

Har kört Sony Ericsson P990i några dagar nu.

Snacka om att synen på mobiltelefonen förändrats. Vad sägs om att sitta på bussen och logga in på den webbaserade bokföringen, skriva ut en faktura, ladda ner den som PDF och maila till kund?

  • Medlem
  • 2007-02-09 23:04

Inga Sony Ericssonmobiler i den här tråden synkar med mac?!

Ursprungligen av Baron:

Inga Sony Ericssonmobiler i den här tråden synkar med mac?!

Stora nackdelen med P990. Inte kul alls..

Ylan: Vet faktiskt inte. Stod inget om det någonstans (letade en del men hittade inget) men det skulle inte förvåna mig om den var låst.

Ursprungligen av Baron:

Inga Sony Ericssonmobiler i den här tråden synkar med mac?!

K800 går väl att synka mha något "hack" eller liknande.

  • Medlem
  • 2007-02-09 23:24

Det är prutt att behöva hack. Det är i alla fall väldigt omacigt.

Visst är det så.

Jaha, men jag minns inte att jag har hackat något och min K800i synkar fin fint.

Jag hade tänkt börja använda RSS-läsaren i k800.
Tips på några bra flöden? Är främst intresserad av tekniknyheter, applenews etc.
Vill få in Macfebers flöde i mobilen, men lyckas inte.
tacksam för svar

Jag fick min K800 i förrgår och min MacBook hittade min K800 men ville inte synca med iSync. Efter att ha installerat ett plug-in funkade det dock utmärkt, även om kalendern ser bra skum ut. :/

daniels: Skaffa Google Reader och lägg till de flöden du vill ha, sedan surfar du bara in på din Google Reader sida med mobilen och läser dina flöden som du lagt till. Väldigt smidigt!

Har upptäckt en jobbig grej, varje gång jag startar om telefonen så försvinner mina spak-genvägar och återgår till fabriksgenvägarna. Någon som vet varför?

Hm, detta har ju egentligen inte med tråden att göra, men apropå jobbiga grejer, en telefonuppgradering la beslag på min K800i häromdan och efter det blev jag tvungen att installera om varenda program, alltså alla utöver SE:s egna. Tog ytterligare nån timme. Trist!

1
Bevaka tråden