Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP vill inte starta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha då var det min tur att få problem med min MBP.
Satt på jobbet när rätt var det var datorn påstod att den behövde startas om genom att jag skulle hålla nere powerknappen. Gjorde så, datorn startade om men omstartsskärmen dök genast upp igen. Denna gång ville den dock inte starta om alls. När strömmen satts på kommer mac-ljudet följt av 3 ilskna pip och sedan händer inget.

Någon gång har jag sedan fått igång den och kunnat komma in och och rädda några viktiga dokument - men sedan kom omstartskärmen igen. nån gång blev jag också utslängd i nån slags prompt jag inte sett innan...

Nån som känner igen detta? Känns det som diskfel eller som annan hårdvara?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 14:35

3 pip betyder väl minnesfel? Sitter minnet i ordentligt? Prova ta ut det och tryck dit det ordentligt.

tack, ska testa så fort jag kommer hem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 17:18

Hur många pip är det vid Firmwareuppgradering?

Yes!!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-02-15 20:33

3 trodde jag! Gjorde en för inte så länge sen och har för mig att det skulle vara tre pip.

Vi hade nåt liknande fel på en av arbetsdatorerna. Den hade inte blivit "firmware-startad" med de tre pipen efter en uppgradering och försvann in i dimman totalt. Funkade knappt i shift-start, men tillräckligt för att göra backup mot nätverk och fick sen lämnas in hos en duktig tekniker för att få fart på den igen.

körde apples hardwaretest på den och fick felmeddelandet 4MEM/1/40000000

så det verkar ju helt klart minnesrelaterat. in på service idag. grymt jobbigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 09:12
Ursprungligen av stellansson:

körde apples hardwaretest på den och fick felmeddelandet 4MEM/1/40000000

så det verkar ju helt klart minnesrelaterat. in på service idag. grymt jobbigt.

Nåja, minnet går ju att byta på någon minut så det kunde varit värre

karln i butiken hävdade att han måste skicka iväg den för att jag köpt den på apple.se
1-3 veckor. gah!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 12:04
Ursprungligen av stellansson:

karln i butiken hävdade att han måste skicka iväg den för att jag köpt den på apple.se
1-3 veckor. gah!

Stön. Du skulle drämt MBP:n i huvudet på honom. Då kanske minneskretsen hade klickat på plats dessutom.

jo jag var rätt nära vill jag lova. men nu skulle de visst kolla på den här i malmö ändå. det bådar ju gott iaf, trots att karln trodde det skulle ta två veckor ändå.

Det blir helt enkelt att stålsätta sig och plocka ner kärnkraftverket till PC som står på vinden...

tänkte bara upplysa om att de bytte minnet och det mytomspunna logik-kortet (som nybliven mac-ägare vet jag fortfarande inte vad det är för ngt men det var ju bra att de bytte det.) nu tickar den på som en klocka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-03 11:33

Logikkortet är det största kretskortet i datorn, som alla andra komponenter sitter på / är kopplade till. Kul att det löste sig.

1
Bevaka tråden