Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massomspara till .ai

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-15 08:51

Jag jobbar på en dagstidning. Vi har ett ganska omfattande arkiv med logotyper (ca 10.000). Eftersom vi tidigare har jobbat i Quark och OS 9 så ligger i princip alla loggor i eps-format, vilket ju inte är speciellt roligt när man nu jobbar i OS 10 och InDesign. Största nackdelen är att eps:arna segar ner allt. Först och främst så tar det ju en 23 år att hitta och montera in en logga från den servern (även om man söker på den). Råkar man sedan ha ganska många eps:ar i ett dokumnet så märker man också av segheten..

Finns det något enkelt sätt att spara om alla dessa logotyper till ai? Skulle vara ett otroligt tidsödande jobb att sätta någon på att öppna och spara om alla. Borde finnas en enklare lösning, tycker man...

Illustrator har funktionsmakron som du precis som motsvarande funktion i Photoshop funkar genom att "spela in" ett exempel, som sen "spelas upp" på andra filer.

Räcker inte det så kan Illustrator enket scriptas till att göra omsparningar

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-15 14:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Illustrator har funktionsmakron som du precis som motsvarande funktion i Photoshop funkar genom att "spela in" ett exempel, som sen "spelas upp" på andra filer.

Räcker inte det så kan Illustrator enket scriptas till att göra omsparningar

Jag har aldrig sysslat med scriptning.. är det avancerat att göra en sådan grej?

Exat vad kan ett sådant script göra? Det som i huvudsak behöver göras är konvertera till CMYK, textkonturer samt spara den som ".ai" med samma namn.

Viktigast är dock att den sparas om till ai. De övriga grejerna är mest för att det säkert ligger kvar en del gamla pantonefärger samt texter som inte är textkontur på i en del loggor.

Om du aldrig har sysslat med scripting är det komplicerat. För en sån som jag, som sysslar med scripting hela dagarna, är det några timmars jobb inklusiv testning, beroender lite på vilka regler som gäller för färgkonvertering etc. Det du också bör känna till är att textkonvertering till kontur förutsätter tillgång till originaltypsnitten för att vara riktigt på den säkra sidan

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-15 22:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du aldrig har sysslat med scripting är det komplicerat. För en sån som jag, som sysslar med scripting hela dagarna, är det några timmars jobb inklusiv testning, beroender lite på vilka regler som gäller för färgkonvertering etc. Det du också bör känna till är att textkonvertering till kontur förutsätter tillgång till originaltypsnitten för att vara riktigt på den säkra sidan

Jag får nog undersöka det där lite närmare..
Jo, jag har också funderat på det med att originaltypsnittet måste finnas. Det kan man ju inte räkna med att det gör - vilken maskin man än sätter sig vid. Iofs så tror jag inte det är många som saknar textkontur. Förmodligen bara några enstaka.. Förhoppningsvis ser annonsproducenten eller kunden som läser sitt korrektur att loggan ser felaktig ut och då är det ju enkelt att ragga upp en ny logga.

ihopslängt script

Du kan ju testa det här. Markera epsarna i finder och kör scriptet i manushanteraren. Det låter dig välja var du vill lägga de konverterade filerna, öppnar epsarna, en i taget, och sparar om dem som ai-filer. Inte många rader som du ser, så det är inga felkorrigeringar inbyggda.

set theFolder to choose folder with prompt "Var vill du spara de konverterade filerna?"
tell application "Finder"
set TheFiles to selection
repeat with theFile in TheFiles
tell application "Adobe Illustrator"
open theFile
tell front document
save it as Illustrator in theFolder
close it
end tell
end tell
end repeat
end tell

Vad är det för problem med EPSer i inDesign?

ett varningens ord

En sak som slagit mig när jag bytt ut illustrator-epsar mot ai-filer och uppdaterat dessa i indesignsidor är att placeringen på dokumenten inuti bildramen förskjuts. När man monterar eps-filer så ligger 0.0-koordinaterna i övre vänstra hörnet på själva illustrationen (till exempel en logga). På ai-filer tycks nollpunkten ligga i övre vänstra på siddokumentet på vilken illustrationen ligger. När indesign sedan byter en eps-fil mot en ai-fil så sticker illustrationen iväg i bildblocket eftersom den utgår från samma koordinater men de ligger på olika ställen. Det kanske går att fixa med en inställning i illustrator eller indesign, jag har inte kollat upp det så noga. Men du bör vara medveten om det när du uppdaterar tonvis med grafik som ligger i färdiga sidmallar.

/T

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-15 22:03
Ursprungligen av el-torpedo:

En sak som slagit mig när jag bytt ut illustrator-epsar mot ai-filer och uppdaterat dessa i indesignsidor är att placeringen på dokumenten inuti bildramen förskjuts. När man monterar eps-filer så ligger 0.0-koordinaterna i övre vänstra hörnet på själva illustrationen (till exempel en logga). På ai-filer tycks nollpunkten ligga i övre vänstra på siddokumentet på vilken illustrationen ligger. När indesign sedan byter en eps-fil mot en ai-fil så sticker illustrationen iväg i bildblocket eftersom den utgår från samma koordinater men de ligger på olika ställen. Det kanske går att fixa med en inställning i illustrator eller indesign, jag har inte kollat upp det så noga. Men du bör vara medveten om det när du uppdaterar tonvis med grafik som ligger i färdiga sidmallar.

/T

Eps trivs inte i OS10-miljö över huvud taget.. åtminstone inte om man samlar många på ett ställe. Vi dumpade ett gammalt arkiv med eps-illustrationer och la dit nya fräsha ai:ar. Vilken otrolig skillnad. Inte bara genom InDesig och Illustrator utan även när man navigerar i finder.

I mina ögon finns det inget positivt med eps:ar längre. PSD och ai fungerar klockrent.

el-torpedo: Detta har jag inte tänkt på / lagt märke till. Dock har dessa loggor främst använts på annonsavdelningen i företagsannonser och då monteras oftast loggan in på nytt - gör den inte det så är det ändå inte hela världen - en annons görs ju oftast om ganska ordentligt. Iaf inga viktiga mallar som berörs av det.

En sådan felkorrigering man kan göra i ett script är förstås att kolla att typsnitten finns och kanske reagera på det, tex flytta den filen till en annan mapp. Om man döper den efter namnet på det saknade typsnittet så blir det ännu roligare, då får du ett antal mappar sorterade snyggt på vilket typsnitt som fattas i respektive logo, lätt att fixa således. Om man är ambitiös kan Applescript när den hittar knasiga logotyper automatiskt maila de företag som har fel på sin logo (typsnitt, färgprofil, går ej att öppna eller går ej att spara) och be om en ny. Man kan göra mycket kul med Applescript.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 15:10
Ursprungligen av Taz_1999:

En sådan felkorrigering man kan göra i ett script är förstås att kolla att typsnitten finns och kanske reagera på det, tex flytta den filen till en annan mapp. Om man döper den efter namnet på det saknade typsnittet så blir det ännu roligare, då får du ett antal mappar sorterade snyggt på vilket typsnitt som fattas i respektive logo, lätt att fixa således. Om man är ambitiös kan Applescript när den hittar knasiga logotyper automatiskt maila de företag som har fel på sin logo (typsnitt, färgprofil, går ej att öppna eller går ej att spara) och be om en ny. Man kan göra mycket kul med Applescript.

Inte många stenar på ditt hjärta

Tyvärr kära vänner är det inte fullt så enkelt.

De utav er som använt senare versioner av Illustrator för att öppna gamla loggor vet att Illustrators texthantering är helt omgjord från grunden, vilket gör att man måste ta ställning till hur sk "legacy text" ska hanteras/konverteras. Innan någon sådan konvertering gjorts så kan man heller inte skapa teckenkonturer.

Ytterligare en svårighet är att Illustrator saknar ett vettigt sätt att rapportera saknade teckensnitt (i scripting), vilket gör att man måste loopa varje tecken och jämföra dess teckensnitt med vad som finns tillgängligt för Illustrator. Tyvärr är det inte helt enkelt, eftersom ett teckensnitt kan visas med ett namn av systemet och ett annat av Illustrator

Ni vet alla att jag är en stor vän av AppleScript och automatisering, men i just det här fallet, särskilt som frågeställaren saknar tidigare scriptingerfarenhet, skulle jag hellre rekommendera att köra PDF-filerna genom Distiller för att få dem till PDF. Saknas något teckensnitt kommer Distiller att varna för det.

Likaså skulle jag skita i konverteringen av dekorfärger och låta InDesign sköta det vid utskrift. Finns inget att vinna på att konvertera dekorfärgerna direkt i Illustrator, såvitt jag kan se.

Summa summarum, gör det enkelt istället för att göra det svårt

(själv skulle jag dock säkert ha petat ihop ett script för det, men så är jag ju skadad också )

1
Bevaka tråden