Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme inställd på region Irland

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under fliken Trådlöst: Trådlösa alternativ ser man valen enligt bild nedan. Min APE står på region Irland. Det går att bläddra fram Sverige och ändra till det vilket jag gjorde. Märkte ingen skillnad i funktionen. Någon som kan ge lite upplysningar om vad det där är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 09:26

Anders,

Olika länder/regioner har olika regler om vilka frekvenser/kanaler som får nyttjas för trådlösa nät. Beroende på vad man/du väljer för region under fliken "trådlösa alternativ" begränsar du din basstation till att endast använda just de godkända kanalerna för vald region.

Lycka till,

- Torkel

En bugg alltså att inte stationen ställde in sig på detta själv? Jag gjorde ju all konfigurering på svenska med nya Airport 5.0-verktyget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 11:14

Anders,

Kanske inte en bugg...men det är klart, det hade varit snyggt om Airport 5.0-verktyget hade satt "Sverige" som förvalt alternativ, baserat just på det språk som programmet körs på.

Men,

Med tanke på att vissa språk, såsom Engelska, Franska, Tyska, Portugisiska m.fl. används i flera regioner, ja då blir det inte lika enkelt att räkna ut just var basstationen befinner sig.

- Torkel

Den kunde ju iofs ha frågat vilket land enheten befinner sig i under installationen. Inget jag minns den frågade om men jag kanske missade det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 14:21
Ursprungligen av Anders Täpp:

Den kunde ju iofs ha frågat vilket land enheten befinner sig i under installationen. Inget jag minns den frågade om men jag kanske missade det...

Anders,

Det är väl just det den gör, i och med menyn för "Regioner"...;)

Att notera är att man ju kan administrera en AirPort-basstation via WAN-porten, vilket i praktiken innebär att man kan sitta i ett land/region och konfigurera en basstation i ett annat land/region.

Således är det basststionens placering som skall anges...

- Torkel

Det jag menar är att det första som sker är en sån där lättfattlig Applesk installation och då minns jag inga frågor om region. Kalla detta för svensson-installation där man ställer basfunktionerna. Dialogrutan i min bild visar en sida dit ingen svensson-installatör kommer att hitta. Det innebär att efter enheten är igångsatt och funkar så ska man ge sig tillbaka in i Airport-verktyget samt klicka fram rätt flik + en undermeny.

Senast redigerat 2007-02-15 20:36
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 15:04

Betyder ovanstående att om man väljer ett annat land så blir det bättre kräm i den?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 16:18

Ovanstående betyder att om man väljer ett annat land, så kan det hända att man använder sig av frekvenser som inte är godkända för trådlösa nät i det land basstationen befinner sig i..?

I praktiken kan detta innebära att du får sämre prestanda på ditt nät, om det visar sig att annan trafik på samma frekvens du använder stör ut ditt trådlösa nät...!!

I värsta fall kommer Post & Telestyrelsen skicka ut en bil som pejlar in din basstation, konstaterar var den är placerad, samt ringer på och tar dig i örat...;)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-15 16:33

Aj!

Yes!!

Det är väl bara Frankrike som skiljer sig från övriga länder i Europa? Så det ska inte spela någon direkt roll

1
Bevaka tråden