Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag formatera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-14 17:29

Hej era gamla rävar!

Nu börjar min gamla iMac G4 1Ghz bli lite slö. Så jag funderar på lite olika alternativ för att få burken att rulla lite snabbare.
T.ex. så är jag lite less på att man måste vänta upp till en sekund efter att man försökt scrolla i iTunes för att det ska hända nått.

Så mina alternativ är antingen att formatera datorn och sedan ominstallera systemet. Är även lite sugen på att uppdatera till 10.4 som jag har på en annan dator. Men jag är lite tveksam hur bra det kommer rulla. Någon som har erfarenheter av 10.4 på en gammal iMac? Eller finns det kanske nått program som rensar bort massa skräp och typ preferences-filer till program som inte längre finns kvar på datorn?

Ja, jag kan väll säga att jag är öppen för det mesta för att få min gamla tro tjänare att gå bra igen.

Tack på förhand! //Thomas

Det är bara slöseri med tid att formatera om och installera OS X på nytt, det är inte Windows du har att göra med. Prova att skapa och växla till en ny användare så bör du märka att det inte är systemet som är slött (så länge du inte installerat en massa tveksamma drivrutiner och andra systemnära grejer från tredjepartsleverantörer).

10.4 rullar riktigt bra även på äldre macar, skulle snarast säga att det är en liten prestandaförbättring jämfört med panther. Det enda är att Dashboard drar mycket minne (använder man det inte kan man stänga av det helt) och att Spotlight-indexeringen kan vara resurskrävande. Bästa sättet att råda bot på det är att gå in i spotlight-inställningarna (i systeminställningar) och välja bort indexering för mappar man inte behöver ha sökbara.

Sedan rekommenderar jag att du uppgraderar minnet om du inte har minst 1 GB, det ger som regel en märkbar prestandaökning.

  • Medlem
  • 2007-02-14 18:24

Okey men då skipper jag formateringen då kanske... Ska prova det med en ny användare ikväll.

Och det blir väll en installering av 10.4 i helgen också kanske. Hmm trist om Spotlight drar mycket kräm. För det är ju sååå smidigt!

Hmm som fattig student så är kanske mer minne inte aktuellt för tillfället. Men det blir väll till att spara pengar då.

tack för svaret. Men jag vill gärna höra andras upplevelser av bland annat användarbyte och 10.4 på iMac g4

tack än en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 19:13

Är din hårddisk knökfull? En del filoperationer tar väsentligt längre tid på en full disk.

  • Medlem
  • 2007-02-14 19:36

Hmm på den interna hårddisken så är det runt 10 gigs kvar. på den externa 50 ungefär.

Det borde vara tillräckligt.

Hur mycket arbetsminne har du i datorn?

  • Medlem
  • 2007-02-14 20:09

Jag har ju ynkliga 512 mb Så en uppdatering av minnet skulle ju sitta på sin plats. Men pengar, ständigt sitter problemen i pengar ;/

Kolla att starta upp i Safe mode. (Håll nere shift vid uppstart).
Det rensar upp en del gammalt skräp.
Kolla hastigheten när du loggat in (ingen automatisk inloggning i Safe Mode)
Starta sedan om och kolla om du har samma fart i normalt läge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 08:04

Är det så att du har iTunes-biblioteket på den externa disken? Kan det vara så att det som känns slött (scrolla i iTunes, t.ex.) är aktiviteter som rör det som ligger externt? Om inte, går det snabbare om du kopplar ur den externa disken?

1
Bevaka tråden