Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar upp av sig själv?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-02-13 19:03

Sedan jag skaffade bredband via ComHem har min iMac frekvent börjat start upp sig själv. Otroligt irriterande. Någon som vet vad detta kan bero på?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 19:26

Är den i vila, eller avstängd när det händer?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-02-13 19:31

Båda.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 19:43

Konstigt att den startar även avstängd.
Att den vaknar vid vila är inget konstigt om du ställt in att den ska vakna vid nätverksaktivitet.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-13 20:13

Du har inget under automatisk uppstart eller någon schemaläggning igång? Är det samma tid, varje dag, eller är det slumpmässigt??

  • Medlem
  • Håbo
  • 2007-02-13 22:03

Jag har råkat ut för samma sak med min PowerBook G4 (datorn var inte ansluten fysiskt till ström/nätverk). Den vaknade sporadiskt ur vila vid minst två tillfällen som jag känner till (väckte mig båda gångerna då den vaknade mitt i natten/tidig morgon... grrr....). Har Applecare på maskinen och utnyttjade min rätt att fråga en "expert" hos Apple. Snubben satt som ett frågetecken och hade aldrig hört något liknande. Hans tips var som i 9 fall av 10 att zappa pram och hela det racet... Jag gjorde detta och vad jag vet så har det inte hänt fler gånger. Iofs så står datorn i vila hela dagarna när jag är på jobbet så då kanske det är rena vilda västen?

En snygg grej vore om man kunde hitta någon logg som skrivs varje gång som systemet startar från vila. Det normala är ju att datorn somnar om igen vid inaktivitet vilket gör att det kanske finns ett stort mörkertal med maskiner som vaknar på dagarna när deras ägare inte är hemma...

Har själv samma problem på min iMac G3/233. Har läst att man ska prova byta backup-batteri.

1
Bevaka tråden