Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutkörd skrollkula - Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag tillhör den skaran människor som verkligen älskar Mighty Mouse, men på senare tid så har jag haft en hel del problem med skrollkulan.
Jag har läst en del trådar med tips på hur man kan fixa det, men jag får det inte att fungera.

Problemet är att jag inte längre kan skrolla neråt. Bara uppåt och åt sidorna.
Det är grymt frustrerande, och just nu så använder jag någon billig "PC"-mus, och den är så obekväm att jag mest använder styrplattan på Macbooken istället för mus. Det är iallafall inte lika obekvämt.

Så. Finns det någon som har tips på vad jag kan göra? Alternativt är ju att köpa en ny mus (då trådlös), men det känns inte riktigt befogat, då musen bara är lite mer än ett år gammal.

Jag tog ett papper med lite t-sprit på, rullade kulan och ut kom en jäkla massa skit och äckel, efter det fungerar den bra. Testa det.

Hm, ska testa det när jag åker hem i helgen.
Tack för tipset.

Jag fick rådet av en servicetekniker att vända uppochner på musen och rulla frenetiskt med kulan, då ramlar skräpet ur.... och det gjorde det faktiskt. Min funkar nu.

Jag har försökt det några gånger nu. Det brukar fungera, men den här gången gör det inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 22:28

Jag har haft det problem du beskriver vid ca två-tre tillfällen. För mig har det lossnat när jag ruckat kulan lite i sidled. /Tommy

Jag har försökt det med. Det fungerade inte.
Jag ska åka hem över helgen, och ska testa med t-sprit då.

Jag har exakt samma problem. Nyfiken på om det där med T-spriten funkar.

En liten bit tejp med klistret ut från kulan har hjälpt mig. Stick ner en tunn tejpbit 1 dm lång, scrolla runt, dra ut tejpen försiktigt samtidigt som du rullar med kulan.

Upprepa vid behov. Och tänk på att tejpen bör vara fräsch så att klistret inte fastnar i kulbanan.

Försökte mig på detta, det var så pass krångligt att jag inte lyckades göra det. Skar mig gjorde jag också.
Tack för tipset iallafall.

Jag fick just min scrollboll att funka! Nu ska jag berätta hur jag gjorde. Jag rev små remsor av postitlappar (jag tänkte att klistret kanske kunde få nåt att fastna) som jag vek dubbla och petade ner och rörde runt. Det funkade inte alls, men ibland lyckades jag scrolla en eller två pixlar efter. Jag testade då att koppla ur musen och blöta en sån remsa (jag tog ett hörn så den blev spetsig) och skakade bort så mycket vatten som möjligt. Då blev det krångligare att peta ner den, men det gick till slut. När jag kopplade in den igen så scrollade den några fler pixlar så jag körde med de vanliga tricksen (håll den uppochner och scrolla som en galning) och till slut kom den igång!
Denna process tog skitlång tid, så mitt huvudsakliga tips är: Ge inte upp! Jag trodde min scroll var död neråt, men jag fick igång den till slut.

Oj. Det där lät nästan otroligt.
Jag älskar Mighty Mouse, men den är otroligt dumt konstruerad.

Kör den mot jeansen ett tag. Brukar fungera.

Det kan jag ta och testa på bussresan hem.

Har samma problem jag med. (nämnde det i annan tråd om Mighty Mouse)
Testade att dra musen mot en "micro-fiber-duk", men utan framgång.

Om det som Olav Rust skriver, så skall det finnas ett filmklipp hur detta fungerar mer praktiskt. Kanske på Youtube, har inte kollat själv ännu.
Men tack för lite fler tips, ska pröva Tspriten och se. Återkommer med besked.

Vi hade ingen t-sprit hemma, men jag testade med lacknafta och det fungerade kanon. Både på min och mammas Mighty Mouse.

Ursprungligen av ztaafen:

Vi hade ingen t-sprit hemma, men jag testade med lacknafta och det fungerade kanon. Både på min och mammas Mighty Mouse.

Testade samma sak, fungerade fint här också

Ursprungligen av daniels:

Testade samma sak, fungerade fint här också

TSprit OK...men lämnar ett pulveraktigt restspår efter sig.

Gå till Apoteket, köp en liten flaska med Isopropanol-A, det är jävligt stark sprit (kan ej drickas) som ljudtekniker brukar ha att göra ren tonhuvuden med i bandspelare.
Lämnar inga rester efter sig. Allmänt bra att ha hemma för att göra ren kontakter på minneskort etc.

Lacknafta är oljebaserat, lämnar garanterat en fet hinna efter sig nere i musen.
Inte bra. Lacknafta löser dessutom rätt många plaster, äver om det går långsamt.

Vad bra.

Så länge varade den lyckan. Den har lagt av igen :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 07:59

Mighty Mouse har väl inte funnits i mer än ett år? Det måste betyda att ni har garantin kvar och då är det väl bara att lämna in den på LAN-Master så fort något larvar sig - vad det än är?

Jo, Mighty Mouse har funnits mer än ett år. Jag fick min julen 2005, och då hade den redan någon månad på nacken.

Visst ska man helst lämna in den, men alla orter har inte serviceavtal med Apple.
För mig hade den innbärt resa på drygt 12 mil fram och tillbaka för att lämna på närmsta verkstad, och kanske hade dom gjort samma behandling som jag själv gjorde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 18:15

OK, jag har lite dålig tidsuppfattning ...
Men ni som har garanti - det är klart att det måste gå att lämna in sin felaktiga produkt på service inom garantiperioden. Om ni har köpt den från Apple Store, ring dem så måste de fixa så att den blir utbytt. Om ni köpt den från en annan butik - gå/ring till den butiken så måste de fixa det.
Man måste inte personligen gå till ett Apple service-center - det är bara en genväg.

Eller har jag missat något väldigt grundläggande när det gäller produktgarantier?

jag har precis installerat mighty mouse och kört den för första gången (utanför butikerna som snärjde mig att köpa en) och jag kan bara säga att jag fullkomligen ÄLSKAR den! Hur grym som helst!!
Om den kommer att börja strula så kommer jag bli galen.
Om man räknar på det så kommer det utifall den pajjar dagen efter garantin går ut kosta ca 694 kr per år att ha en fungerande MM, men det är det ta mig fasen värt.
Världens näst bästa mus (Razer Pro 1.6??) bleknar i jämförelse!

Ja, enda nackdelen med MM är att den är lite dyr i drift om man inte orkar krångla med rengöring. Kommer Apple med en ny modell som inte slutar att fungera efter ca ett år så köper jag den direkt. Utan att tveka!

Maken till mysig mus finns inte, men när skrollen slutar att fungera funderar jag nästan på att byta. Vill dock köra Apple-original så mycket jag kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 22:59

Någon som på rak arm vet om den MM man köpte med sin G5 + Applecare för ett år sedan täcks av den förlängda garantin? Eller gäller det bara datorn och skärmen, ej kringutrustning? (kan inte kolla avtalet nu..)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 20:40
Ursprungligen av ztaafen:

Hej, jag tillhör den skaran människor som verkligen älskar Mighty Mouse, men på senare tid så har jag haft en hel del problem med skrollkulan.
Jag har läst en del trådar med tips på hur man kan fixa det, men jag får det inte att fungera.

Problemet är att jag inte längre kan skrolla neråt. Bara uppåt och åt sidorna.

Kolla mitt inlägg i relaterad tråd. Fick skrollkulan att funka igen. Hade samma problem. Just neråt som ej funka...

1
Bevaka tråden