Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra VST sampler plugg ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-11 18:11

Finns det någon bra VST sampler plugg som kan läsa
Emulator III ljud från orginal CD'n ?

Gärna till mac, då det är vad man har till musik

Alla de tre stora, Halion, Kontakt och MachFive stödjer EIII, men till MAC/UB verkar enbart Kontakt finnas än så länge. Tyvärr finns bara E-MUs egna Emulator-X2 till Windows.

Kontakt kan läsa direkt från CD, den konverterar till sitt native format när den gör det. Skulle tro att de andra två kan göra det med.

Du kan alltid skaffa en konverterare om du inte hittar mjukvara som passar din arbetsmetod. Så du kan konvertera ljuden till ett format som passar ditt val av sampler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 12:24

Tänkte bara flika in att Kontakt2 är en grymmesampler!!!

Shortcircuit är väl ändå kungen av dem alla? Finns det ens en tvekan om den saken?

Ursprungligen av steffensen:

Shortcircuit är väl ändå kungen av dem alla? Finns det ens en tvekan om den saken?

Oavsett hur bra den är, så finns den inte till MAC och den läser heller inte EIII.

Ursprungligen av Katzenjammer:

Oavsett hur bra den är, så finns den inte till MAC och den läser heller inte EIII.

haha ups..sorry. borde kanske läst HELA posten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 08:44
Ursprungligen av steffensen:

Shortcircuit är väl ändå kungen av dem alla? Finns det ens en tvekan om den saken?

Betvivlar faktiskt kraftigt att den kan slå Kontakt2 (även om jag inte provat ShortCircuit på riktigt). Om man bara vill spela sample-librarys är ju Kontakt2 grym, och det verkar vara det de flesta använder den till. Men, om man börjar leka med den så har man en på gränsen till modulär sampler, som kan göra en massa fuffens med samplingarna utöver bara spela up (olika granular-trix, samt beat-slice) en hög med filter och effekter och så gott som obegränsat med temposync-bara lfo:er, step-sequencers och temposyncbara-multistegsenvelopes. Som grädde på moset har den ett eget scriptspråk, om de normala möjligheterna inte räcker...

Ursprungligen av rydan:

Betvivlar faktiskt kraftigt att den kan slå Kontakt2 (även om jag inte provat ShortCircuit på riktigt). Om man bara vill spela sample-librarys är ju Kontakt2 grym, och det verkar vara det de flesta använder den till. Men, om man börjar leka med den så har man en på gränsen till modulär sampler, som kan göra en massa fuffens med samplingarna utöver bara spela up (olika granular-trix, samt beat-slice) en hög med filter och effekter och så gott som obegränsat med temposync-bara lfo:er, step-sequencers och temposyncbara-multistegsenvelopes. Som grädde på moset har den ett eget scriptspråk, om de normala möjligheterna inte räcker...

Bara för att de flesta använder sig av det som är mest populärt, betyder det inte att just deras val är bäst. Självklart kastar jag mig inte ur en sån ovanstående kommentar utan o ha grundligt provat dem båda, men de ä bra att du berättar vad den kan göra för de som inte vet. Bra gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 11:46
Ursprungligen av steffensen:

Bara för att de flesta använder sig av det som är mest populärt, betyder det inte att just deras val är bäst. Självklart kastar jag mig inte ur en sån ovanstående kommentar utan o ha grundligt provat dem båda, men de ä bra att du berättar vad den kan göra för de som inte vet. Bra gjort.

Som jag skrev, så betvivlade jag att shortcircuit kom i närheten av kontakt2 baserat på genomläsning av spec:ar. Som med rätta påpekats är det ett inte helt uttömmande sätt att jämföra, så jag tankade demot på shortcircuit igår och provade på riktigt, och jag kan bara säga att mitt omdömme står fast. Inlärningströskeln på shortcircuit är förvisso något lägre, men som kreativ sampler, med ljudmangligsmöjligheter, äter Kontakt2 shortcircuit till frukost, i m h o. Hittade inget shortcircuit kan som kontakt inte kan (med undantag från att vissa effekter och filter låter och beter sig olika såklart), däremot kan Kontakt massor som inte shortcircuit kan.

Är intresserad av kreativa samplemanglare, så det känns nästan som om jag missat något här. Vad är det som gör shortcircuit så fantastisk?

1
Bevaka tråden