Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Mac OS X har oväntat avslutats"..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 14:25

Är det någon som har stött på detta förut?

När jag startar min iBook G4 sum 05 lägger det sig en gråsvart bild över skärmen. Powersymbolen syns i bakgrunden och över den texter på 4 olika språk med uppmaningen att starta om datorn genom att hålla powerknappen intryckt i flera sekunder.

Denna gråa bild kommer vid lite olika tillfällen:
- ibland bara någon sekund efter att den vitgråa startupskärmen kommit igång.
- ibland innan Loginfönstret hunnit komma fram, men efter att Mac OS X startas-rutan varit uppe.
- ibland efter att jag har loggat in. Det kommer upp en dialogruta om att "Mac OS X har oväntat avslutats och måste startas om". Man kan klicka på knappen "Rapport" för att se en felrapport om det hela, men så långt kommer jag aldrig för väldigt snart hinner den gråa skärmbilden dyka upp igen.

När jag är inne i OS X lägger medelandet sig som en transparent svart bakgrund, med en textruta i mitten.

Har kört hardwaretestet från Mac OS X-skivan och den hittade inget.
Kommer att försöka starta den som firewireHD under en kompis iMac för att rädda några viktiga dokument innan jag dundrar den i backen och får en ny på försäkringen (som inte täcker mjukvarufel)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-13 14:40

Har du installerat något suspekt minne i den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 14:45

Minne, ja!
Suspekt, vet inte..

Update: Nu startar den inte alls.. Start up-ljudet hörs men sen lägger den ner..

Köpte ett 1GB från macoteket. Kingston tror jag det var. Den hade 512 original. Ska prova ta ut det och se vad som händer..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 14:52

Ja, testa att ta ur, troligtvis är det minnet som spökar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 14:54

Jag tog ut det nu, den får stå och vila lite tills ikväll.. nu måste jag fara iväg.

Det är ett Transcend 1 GB DDR 333
I handboken stod det att det skulle vara ett DDR 266 (tror jag?) men i affären sa de att det skulle gå lika bra med detta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 15:05
Ursprungligen av Frood:

Jag tog ut det nu, den får stå och vila lite tills ikväll.. nu måste jag fara iväg.

Det är ett Transcend 1 GB DDR 333
I handboken stod det att det skulle vara ett DDR 266 (tror jag?) men i affären sa de att det skulle gå lika bra med detta.

Själva hastigheten på minnet är inte problemet. DDR-minnen är bakåtkompatibla.
Så DDR 333 ska fungera i 266.
Det kan däremot vara något bekymmer med vilken typ utav kretsar eller att minnet faktiskt innehåller ett fel.
Det är inte ovanligt att minnen innehåller fel från tillverkning, men som sagt, det kan också vara ett den inte sammarbetar så bra med chipsetet på ibooken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 22:24

Grejen är att det har funkat helt strålande med det nya minnet i mer än en månad!
Om det är fel typ av minne borde det väl inte ha gjort det?
Kan tillverkningsfel dyka upp efter månad?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 09:12
Ursprungligen av Frood:

Kan tillverkningsfel dyka upp efter månad?

Ja faktiskt, även om det inte är direkt jättevanligt.

Datorn kan också bli känsligare mot felaktiga minnen vid systemuppdateringar. Har en PM G4 som alltid funkat bra med noname-minnen under OS9, men som råkade ut för dessa kernel-panics då och då när jag körde OS10.3 och nu möjligtvis ännu fler panics under 10.4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-17 18:17

Well, tack för all info.

Burken är numera reklamerad. Kommer ta en vecka för Applebutiken att avgöra vem som har skitit i det blå skåpet. Sen vill jag inte ens börja tänka på hur lång tid det kommer att ta för försäkringsbolaget att avgöra vad som ska göras/vem som ska betala, vid reparationen.

En enda positiv sak kan komma ur det här och det är att om datorn blir helt och hållet utbytt så får jag en ny macbook, istället för G4an.

Frågor:
Om det hade varit det nya minnet som ställde till med allt besvär - borde datorn i så fall ha frisknat till när jag tog ut det? Det gjorde den i vilket fall inte. Svaret på denna fråga avgör om jag ska gå tillbaka till butiken och reklamera minnet jag köpte eller om jag ska stoppa i det i datorn igen när jag får tillbaka den.

Kan butiken undersöka minnet på ngt sätt för att se om det är kass?

Kan tillägga att jag körde ett fullständigt Hardware test från OS X-skivan och den hittade inget fel på något av minnena.

Senast redigerat 2007-02-17 18:28
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-17 19:57
Ursprungligen av Frood:

Well, tack för all info.

Burken är numera reklamerad. Kommer ta en vecka för Applebutiken att avgöra vem som har skitit i det blå skåpet. Sen vill jag inte ens börja tänka på hur lång tid det kommer att ta för försäkringsbolaget att avgöra vad som ska göras/vem som ska betala, vid reparationen.

En enda positiv sak kan komma ur det här och det är att om datorn blir helt och hållet utbytt så får jag en ny macbook, istället för G4an.

Frågor:
Om det hade varit det nya minnet som ställde till med allt besvär - borde datorn i så fall ha frisknat till när jag tog ut det? Det gjorde den i vilket fall inte. Svaret på denna fråga avgör om jag ska gå tillbaka till butiken och reklamera minnet jag köpte eller om jag ska stoppa i det i datorn igen när jag får tillbaka den.

Kan butiken undersöka minnet på ngt sätt för att se om det är kass?

Kan tillägga att jag körde ett fullständigt Hardware test från OS X-skivan och den hittade inget fel på något av minnena.

De nya minnena kan bara orsaka fel om du har dem i datorn, har du tagit ur dem men fortfarande har samma fel är det inte minnena.
Vet inte om hardware testet gör så granskade minnescheckar. Men det finns små program här och var som kan se problem. Men minnesproblem kan också vara inkompatibilitetsproblem mot vissa typer utav datorer, men inget fel på minnet i sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-05 12:26

Jahopp, nu var den reparerad. De bytte ut logikkortet på den. Hade jag inte haft försäkring hade det gått loss på mer än 8 lakan :S !

Om det var det nya minnet så borde den ha börjat fungera när jag tog bort det, säger ni.
Det går alldeles för slött med 512 och jag har ju faktiskt lagt ner mer än 1000 spänn ppå det nya, så jag får väl prova att lägga in det igen..

Jag skulle testa med ett annat minne först bara för att. Funkar det skulle jag testa det som du köpt och pajjar datorn igen ja då vet du vad som är fel.
Och då skulle jag kräva att Macoteket lagar maskinen eftersom deras minnen pajjar maskinen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 22:27

Det där med att Macoteket skulle reparera en följdskada är nog lagom omöjligt att få igenom. De lär ju bara hänvisa till tillverkaren. Hur som helst har jag ungefär noll minnen att testa med, så det får bli den hårda vägen direkt

1
Bevaka tråden