Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac gillar inte Panther

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just skaffat en Mac mini och en härlig Eizoskärm. Är väldigt nöjd och glad.
Min gamla är en iMac Dv med OS 9.2 där jag har Word, Photoshop6 mm. Tänker ställa den i sommarstugan och använda minin som extern hårddisk när jag är där. Tog för givet att jag lätt kunde tanka över alla filer via firewire från iMacen men tji fick jag. Supporten på YFO sade att fr o m Tiger funkar inte det. Han tipsade om att installera Panther i iMacen som ska vara bakåtkompatibel och sedan skulle det gå att tanka över filerna, så jag köpte en Panther i deras realåda för 100 kr. Men det funkade inte. Menyraden i Ps visades t ex inte.
Nu kunde jag via firewire ändå se hårddisken på min gamla dator på den nya skärmen men det gick ändå inte att föra över filerna. Suck.
Jag har en extern Cd-brännare så som sista åtgärd tänkte jag bränna ner filerna och mata in dem i den nya datorn. Men med Panther kunde iMacen inte hitta brännaren. Vad göra?
Om jag avinstallerar Tigern borde jag få OS 9 tillbaka och kunna bränna. Letade överallt i hjälpmenyer och handböcker men fann inget om avinstallation. Man gör väl som vanligt tänkte jag, drar programmet till papperskorgen. Jag har en tredelad hårddisk i iMacen och jag hade lagt Tigern i den tomma tredje disken. Att slänga hela disken kändes kusligt så jag öppnade programmet och slängde de fyra mappar som uppenbarade sig. Det gick bra med de tre första men med Användarmappen gick det åt
fanders. Färgsnurran ville aldrig sluta och inget funkade så efter tio minuter tryckte jag på omstartknappen. Det skulle jag nog inte gjort Efter äpplet blev skärmen grå med svarta band och konstig text och en svart ruta som uppmanade till omstart. Men inte hjälpte det. Nu har jag försökt med att mata in installationsskivan för Panther. Datorn svalde den villigt men inget hände. Är det verkstan nästa?? Finns det någon som kan tipsa mig?
Jag trodde man kunde köra alla gamla program i Classic. Är det skillnad på Panther och Tiger i det fallet? I så fall kanske jag skulle köra Panther i den nya datorn och kunna använda mina gamla program?
Glad men ledsen väntar jag på svar.

falken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 08:13

Hej, Falken. Har du uppdaterat iMacens fasta programvara? Det måste du göra för att Panther ska funka ordentligt. Du kan använda Programuppdatering i 9.2 eller gå hit
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130
Firmvare ska vara 4.1.9
Starta sedan den ena datorn i "Target mode" genom att hålla ner t när du startar den datorn. Om du nu har en firewirekoppling mellan datorerna ska den dator som startades i "Target mode" komma upp som en hårddisk på den andra datorn och det är bara att föra över vad du vill.
Joel

Ursprungligen av falken:

Har just skaffat en Mac mini och en härlig Eizoskärm. Är väldigt nöjd och glad.
Min gamla är en iMac Dv med OS 9.2 där jag har Word, Photoshop6 mm. Tänker ställa den i sommarstugan och använda minin som extern hårddisk när jag är där. Tog för givet att jag lätt kunde tanka över alla filer via firewire från iMacen men tji fick jag. Supporten på YFO sade att fr o m Tiger funkar inte det. Han tipsade om att installera Panther i iMacen som ska vara bakåtkompatibel och sedan skulle det gå att tanka över filerna, så jag köpte en Panther i deras realåda för 100 kr. Men det funkade inte. Menyraden i Ps visades t ex inte.

I så fall blev du nog lurad eller så missförstod de på YFO dig. Mellan Panther och Tiger spelar det ingen roll. Din dator har dessutom en funktion för att överföra filer över FireWire som ligger i hårdvaran och som inte är beroende alls av vilket operativsystem som är installerat.

Ursprungligen av falken:

Nu kunde jag via firewire ändå se hårddisken på min gamla dator på den nya skärmen men det gick ändå inte att föra över filerna. Suck.

Så här gör du enklast.

1. Stäng av båda datorerna.
2. Koppla en FireWire-kabel mellan de båda datorerna.
3. Starta datorn du ska flytta filer från (iMacen vad jag förstår) och håll samtidigt in tangenten T på tangentbordet. Datorn startar upp och visar en blå skärm med en gul FireWire-symbol på.
4. Starta den andra datorn (Minin) som vanligt. Hårddisksymbolerna från iMacen ska dyka upp hos Minin.
5. Nu ska du normalt kunna komma åt filerna som finns på iMacen från Minin och kopiera över de filer och mappar du vill ha på den nya datorn.

När du är klar drar du hårddisksymbolerna som kommer från iMacen till Minins papperskorg (det är okej, inga filer kommer att tas bort). Lossa därefter på FireWire-kabeln och stäng av iMacen.

Att göra så är som sagt helt oberoende av om du kör OS 9, Panther eller Tiger på iMacen.

Ursprungligen av falken:

Jag har en extern Cd-brännare så som sista åtgärd tänkte jag bränna ner filerna och mata in dem i den nya datorn. Men med Panther kunde iMacen inte hitta brännaren. Vad göra?

Det kan vara så att CD-brännaren kom med speciella drivrutiner som behövs för att den ska fungera. Se om det medföljde någon CD-skiva med brännaren som kan innehålla de drivrutinerna. Mata i så fall in den och kör installationen.

Tala gärna om vad det är för CD-brännare. Både tillverkare och modell. Det kan hända att drivrutiner går att ladda ner från tillverkarens webbplats och att det kanske dessutom finns nyare och bättre drivrutiner tillgängliga där än de som levererades med brännaren.

Ursprungligen av falken:

Om jag avinstallerar Tigern borde jag få OS 9 tillbaka och kunna bränna. Letade överallt i hjälpmenyer och handböcker men fann inget om avinstallation. Man gör väl som vanligt tänkte jag, drar programmet till papperskorgen. Jag har en tredelad hårddisk i iMacen och jag hade lagt Tigern i den tomma tredje disken. Att slänga hela disken kändes kusligt så jag öppnade programmet och slängde de fyra mappar som uppenbarade sig. Det gick bra med de tre första men med Användarmappen gick det åt
fanders. Färgsnurran ville aldrig sluta och inget funkade så efter tio minuter tryckte jag på omstartknappen.

Det är inte riktigt så det fungerar. Om du fortfarande har OS 9 på datorn borde du kunna starta datorn och hålla Alt-tangenten på tangentbordet intryckt så ska datorn visa upp alla volymer du kan starta från. Om OS 9 låg på en egen sådan så ska den uppenbara sig där.

Ursprungligen av falken:

Det skulle jag nog inte gjort Efter äpplet blev skärmen grå med svarta band och konstig text och en svart ruta som uppmanade till omstart. Men inte hjälpte det. Nu har jag försökt med att mata in installationsskivan för Panther. Datorn svalde den villigt men inget hände. Är det verkstan nästa?? Finns det någon som kan tipsa mig?

Om du vill att datorn ska starta från Panther-skivan för att installera det på nytt stänger du först datorn. När du åter startar den matar du in skivan och håller tangenten C intryckt. Släpp då det grå äpplet med snurran dyker upp.

Ursprungligen av falken:

Jag trodde man kunde köra alla gamla program i Classic. Är det skillnad på Panther och Tiger i det fallet? I så fall kanske jag skulle köra Panther i den nya datorn och kunna använda mina gamla program?
Glad men ledsen väntar jag på svar.

Det är helt riktigt att du kan köra de flesta av dina gamla program med Classic. Det finns ett fåtal undantag där det kan bli problem, men vanliga program som t ex Photoshop ska fungera.

Efter att ha läst vad som hänt föreslår jag att du håller nere Alt-tangenten vid uppstart och försöker starta i OS 9. Starta därefter programmet Apple Systeminformation och läs där om du har senaste Firmware-uppdateringen som Joel skriver om en bit upp. Om du inte har det, installera Firmware-uppdateringen. Den behövs för att OS X ska fungera bra.

Tack Joel och Marcus K ska pröva era förslag och återkommer.
falken

Hej igen Joel och Marcus K.

Tack Joel för tipset om firmwareuppgradering men jag hade redan senaste versionen.

Stort tack till Marcus för ditt engagemang och uttömmande svar.
För att börja från slutet av ditt svar. Vilken lättnad att det var så enkelt att få igång datorn igen. Hade ingen aning om alt-alternativet.
Nu när jag gjort om alltihop har det klarnat en hel del. Från början startade jag enligt manualen i targetläge. I Tigern finns ett program som heter Flyttassistent som jag använde och som beskriver precis hur man ska göra men det stannade när skivorna visade sig på skärmen, förmodligen för att den kände av att det var Os9 filer. Det står faktiskt i både "Användarhandboken" och i Machjälp på datorn att Tigern för Intel bara kan läsa OsX filer! Det finns inget Classicprogram med. När jag sedan provade att dra över filerna från HD så gick det bra. Alla bildfiler gick att öppna, värre var det med många textfiler. Varken filer skrivna på Office eller Applework gick att läsa. Inte heller en del filer från Internet. Inte heller Os9 program som Photoshop kan öppnas.
Panther däremot som jag installerade på min gamla iMac har Classic och nu funkar det fint med alla gamla filer och program. Den externa cd-brännaren funkar också. Så killen på YFOs support hade inte fel som rekommenderade Panther!
Det värsta problemet är att jag inte kan få över alla gamla mejladresser till den nya adressboken, de blir helt oläsbara.
Funkar det att installera Panthern på en Intelmac? Isf funderar jag på att börja om från början. Bränna ner allt som finns på HD:n. Partitionera HD:n och installera både Panther och Tiger på olika partier så jag kan fortsätta använda mina gamla program tills de kommer i versioner för Intel.
Vad sägs om det Marcus?
Tack än en gång för all hjälp. 99 mac är ovärderligt när man har problem!
falken

Senast redigerat 2007-02-15 15:59
Ursprungligen av falken:

I Tigern finns ett program som heter Flyttassistent som jag använde och som beskriver precis hur man ska göra men det stannade när skivorna visade sig på skärmen, förmodligen för att den kände av att det var Os9 filer.

OS 9 och OS X är helt olika operativsystem och fungerar helt på olika sätt. Flyttassistenten klarar än så länge bara av att flytta filer mellan OS X-installationer.

Ursprungligen av falken:

Det står faktiskt i både "Användarhandboken" och i Machjälp på datorn att Tigern för Intel bara kan läsa OsX filer! Det finns inget Classicprogram med.

Det stämmer. Det var jag som trodde att du körde en Mini med PowerPC-processor. Alla Macar med PowerPC-processorer kan köra Classic oavsett om de kör Panther eller Tiger.

Ursprungligen av falken:

När jag sedan provade att dra över filerna från HD så gick det bra. Alla bildfiler gick att öppna, värre var det med många textfiler. Varken filer skrivna på Office eller Applework gick att läsa. Inte heller en del filer från Internet. Inte heller Os9 program som Photoshop kan öppnas.

AppleWorks var det så länge jag använde att jag inte känner till något annat program för att öppna de filerna. Men AppleWorks finns i version för OS X och kan köras på din Mini. Jag kan minnas fel men om jag minns rätt kopierar du AppleWorks-mappen till den nya datorns programmapp och kör AppleWorks-uppdateraren för OS X.

Enkla Word-filer går att läsa med Apples medföljande program Textredigeraren. Annars rekommenderar jag det fria programmet NeoOffice som klarar Word-filer näst intill bättre än vad Word gör. Annars kan du naturligtvis köpa och installera Word 2004 för OS X som ska klara av dem. Det finns en utgåva av Office för privatpersoner och studenter som brukar kosta omkring tusenlappen om man vill ha det.
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=180820&product_id=502253

Ursprungligen av falken:

Panther däremot som jag installerade på min gamla iMac har Classic och nu funkar det fint med alla gamla filer och program. Den externa cd-brännaren funkar också. Så killen på YFOs support hade inte fel som rekommenderade Panther!

Jo, han hade fel om han rekommenderade Panther med anledning av att det fr o m Tiger inte skulle gå att föra över filer med FireWire. Din iMac har Classic därför att den har en PowerPC-processor. Classic fungerar bara med PowerPC-processorer och fungerar lika bra med både Panther och Tiger. Även om du installerar Tiger på din iMac kommer Classic att finnas med och fungera på den.

Ursprungligen av falken:

Det värsta problemet är att jag inte kan få över alla gamla mejladresser till den nya adressboken, de blir helt oläsbara.

Vad har du för program på den gamla datorn för att hantera adresserna? Kolla om det finns någon exportfunktion som kan spara adresserna i en textfil. Då borde det nay programmet klara av dem.

Ursprungligen av falken:

Funkar det att installera Panthern på en Intelmac? Isf funderar jag på att börja om från början. Bränna ner allt som finns på HD:n. Partitionera HD:n och installera både Panther och Tiger på olika partier så jag kan fortsätta använda mina gamla program tills de kommer i versioner för Intel.

Nej. Intel-Macar kan inte köra Panther. De kan bara köra Tiger eller senare versioner av OS X. Och även om du skulle kunna installera Panther på din Intel-Mac så kommer det ändå inte gå att köra dina gamla program därför att Classic kräver en PowerPC-processor.

Sedan går det utmärkt att köra PowerPC-program på Intel-Macar. Enda kravet är att programmet är ett OS X-program. Det finns en inbyggd teknik i OS X för Intel-Macar som heter Rosetta som gör att du kan köra dem. Det fungerar dock inte med Classic och program som inte fungerar i OS X.

Hjälp vad är det nu som händer?! Så såg texten inte ut när jag skrev den!
Men ibland när jag laddat ner filer från nätet har de sett ut såhär efter det att jag sparat dem. För ni som läser ovanstående ser väl också alla dolda tecken i klartext?
falken

Hej Marcus
Tack för snabbt svar och tack för tipset om gratisprogrammet NeoOffice.
Jag ångrar nästan att jag inte köpte en Mini med Power-Pc istället så jag kunde använt alla mina gamla program på båda datorerna och sluppit allt krångel! Och då skulle du sluppit mig!
Du frågar vilka Internetprogram jag kör. Det är Explorer 5.1 och Outlook.
Jag exporterade Explorers Favoriter till skrivbordet. Men jag får dem utan mappar och i stor textgrad så om jag skulle skriva ut dem så blir det 84 sidor!
När jag försöker öppna mejlprogrammet i Os9 öppnas först en ruta som ber mig uppdatera Quick Time och därefter en annan ruta som säger att PGPnet inte kan öppnas eftersom PGPsdkCore inte kunde hittas. Men det finns en mapp benämd PGP6.5 på hårddisken.?
Skulle jag kunna skicka mina mejladresser i Adressboken i ett mejl till mig själv och få dem som länkar som jag kunde lägga till Adressböken i OsX?
Tack än en gång och trevlig helg!
falken

Ursprungligen av falken:

Jag ångrar nästan att jag inte köpte en Mini med Power-Pc istället så jag kunde använt alla mina gamla program på båda datorerna och sluppit allt krångel! Och då skulle du sluppit mig!

Om inte annat får du se det som en ursäkt till att börja se dig om efter alla nya och spännande program som kommit till OS X som aldrig skulle ha kommit till OS 9. Jag vill mena att ytterst få Mac-användare använder Classic för att köra gamla program numera.

Ursprungligen av falken:

Du frågar vilka Internetprogram jag kör. Det är Explorer 5.1 och Outlook.
Jag exporterade Explorers Favoriter till skrivbordet. Men jag får dem utan mappar och i stor textgrad så om jag skulle skriva ut dem så blir det 84 sidor!

Det är inga problem. Filen som skapades då du exporterade Explorers favoriter flyttar du till den nya datorn (t ex genom att skicka den via e-post eller via FireWire). Starta därefter programmet Safari på den nya datorn. I Safaris Arkiv-meny väljer du "importera bokmärken" och väljer filen du nyss flyttade över så bör det fungera.

Ursprungligen av falken:

När jag försöker öppna mejlprogrammet i Os9 öppnas först en ruta som ber mig uppdatera Quick Time och därefter en annan ruta som säger att PGPnet inte kan öppnas eftersom PGPsdkCore inte kunde hittas. Men det finns en mapp benämd PGP6.5 på hårddisken.?

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Vad heter programmet du försöker öppna och på vilken dator försöker du öppna det?

Ursprungligen av falken:

Skulle jag kunna skicka mina mejladresser i Adressboken i ett mejl till mig själv och få dem som länkar som jag kunde lägga till Adressböken i OsX?

Det skulle du kunna göra, men jag tror att det ska gå att lösa smidigare. I Outlooks menyer på den gamla datorn bör det finnas ett menyalternativ som heter något i stil med "exportera kontakter" eller "exportera adressbok". Du bör då få en fil som du får flytta över till den nya datorn. Öppna därefter programmet Adressbok på den nya datorn och gå till menyn Arkiv => Importera. Där finns olika alternativ på adressböcker du kan importera. Jag vet inte vilken av dem Outlook använder, så prova alla tre var för sig så borde det fungera.

Ursprungligen av Marcus K:

Om inte annat får du se det som en ursäkt till att börja se dig om efter alla nya och spännande program som kommit till OS X som aldrig skulle ha kommit till OS 9. Jag vill mena att ytterst få Mac-användare använder Classic för att köra gamla program numera.

Inte så få. Listan av viktiga och bra program som bara funkar upp till OS9 är lång, mycket lång. Dock skulle jag rekommendera att så långt som möjligt köra OS9-programmen i ren OS9 och OSX i OSX, och undvika att köra Classic under OSX, eftersom Classic lastar ner OSX så förfärligt. Men när ett OS9-program är en viktig komponent i arbetsflödet så kör man det så klart. Det finns oftast (inte alltid) något OSX-program som kan lösa problemet, men det är väldigt svårt att motivera sig att testa igenom tio olika lösningar för att hitta en som duger när man redan har en som funkar perfekt.

Frågan är vad du menar med "ytterst få". Inte så många på 99mac kanske, men i hela Mac-användarpopulationen så ser det garanterat annorlunda ut.

Hej igen Marcus!
Har laddat ner NeoOffice som du rekommenderade. Ser snyggt ut men vilket jätteprogram 148 MB för ett kontorsprogram! Det tog mig 5 timmar att ladda ner eftersom jag inte har bredband. På min gamla iMac finns en funktion där man kan ställa in efter hur många minuter datorn automatiskt ska koppla ner internetanslutningen vid inaktivitet. Har förgäves letat efter samma funktion i Minin. Den är väl gjord för bredband.

När jag i Outlook på iMacen med Os9 fick ett mejl med bilaga, t ex en Wordfil, fick jag flera olika alternativ, öppna, spara mm. Valde jag öppna så aktiverades Wordprogrammet automatiskt och öppnade bilagan. Om jag klickar på bilagesymbolen i Mail på Minin öppnas ett fönster där jag måste bläddra bland en mängd olika program för att hitta NeoOffice eller Textredigeraren som kan öppna bilagan. Kan jag automatisera och förenkla del hela?
På iMacen finns en funktion där man kan programmera F-knapparna på tangentbordet. Hittar inte det på Minin.
falken

Ursprungligen av falken:

P¥ min gamla iMac finns en funktion där man kan ställa in efter hur mÃ¥nga minuter datorn automatiskt ska koppla ner internetanslutningen vid inaktivitet. Har förgäves letat efter samma funktion i Minin. Den är väl gjord för bredband.

Gå till Systeminställningar => Nätverk => Internt modem => PPP-alternativ. Där bör det finnas en checkbox där du kan ange hur många minuter datorn ska vänta innan den automatiskt kopplar ner dig.

Ursprungligen av falken:

När jag i Outlook på iMacen med Os9 fick ett mejl med bilaga, t ex en Wordfil, fick jag flera olika alternativ, öppna, spara mm. Valde jag öppna så aktiverades Wordprogrammet automatiskt och öppnade bilagan. Om jag klickar på bilagesymbolen i Mail på Minin öppnas ett fönster där jag måste bläddra bland en mängd olika program för att hitta NeoOffice eller Textredigeraren som kan öppna bilagan. Kan jag automatisera och förenkla del hela?

Markera en sådan fil i Finder. Välj "Visa info" från Arkiv-menyn. Där kan du välja standardprogrammet för den filen. Tryck sedan på knappen "Ändra alla" så borde det fungera som du vill ha det.

Ursprungligen av falken:

På iMacen finns en funktion där man kan programmera F-knapparna på tangentbordet. Hittar inte det på Minin.
falken

Den funktionen blev tyvärr aldrig implementerad i OS X.

Varför uppträder alla dessa tecken? Är det någon inställning i min dator som orsakar det?

Ursprungligen av falken:

Varför uppträder alla dessa tecken? Är det någon inställning i min dator som orsakar det?

Ja. Du använder fel teckenkodning. Här används ISO-8859-1 men din webbläsare skickar tecken som något annat. Prova att se om du kan ställa om det till något i stil med automatiskt.

Vilken webbläsare använder du?

Att du inte kan öppna office-dokument kan bero på att filerna är sparade utan ändelser. Prova att lägg till -doc till filer du vet är skapade i Word.

Tack för alla tips!
Angående konstiga tecken så använder jag Safari. Den står inställd på: Västerländsk (ISO Latin 1) och jag har inte ändrat på något. ISO8859-1 som Marcus rekommenderar finns inte på den rullgardinen.
Ytterliggare ett problem. I OS9 kunde jag klicka alt och L för att aktivera adressraden i webbläsaren. Vad gör man i OsX?

ISO Latin 1 är ett annat namn på ISO-8859-1.

Kontrollera i Safaris inställningar under utseende att "Västerländsk (ISO Latin 1)" är vald som teckenkodning och att det i Safaris Visa-meny under Teckenkodning är valt automatiskt (eller förvald, jag minns inte exakt hur den svenska översättningen är). Då borde Safari skicka rätt tecken.

Vissa av dina inlägg blir ju bra. 2007-02-22 skrev du ett inlägg 17:11 som fick konstiga tecken, men samma dag 20:13 får de rätt tecken. Minns du om du gjorde på något annorlunda sätt då du skrev de inläggen?

Har kontrollerat inställningarna och de är precis så som du angivit att de ska vara. Jag har inte ändrat några av dessa inställningar tidigare. har ett trådlöst Logitech tangentbord. Kan det vara boven i dramat? Har dessutom alltid varit irriterad på att skifttangenten reagerar så långsamt, som i h:et ovan, oavsett vilket tangentbord jag använder, men det går väl inte att göra något åt?

Och nu gick det bra! Underligt!

1
Bevaka tråden