Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk slutar fungera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett trådlöst nätverk med en Netgear WGR614 v6 som router och accespunkt, på senare tid så har nätverket slutat att fungera flera gånger i veckan. Konstigt då nätverket fungerat bra fram tills för några veckor, jag har haft routern i c:a 6 månader, och har senaste firmware installerad. På datorn, min MacBook så är allt uppdaterat till det senaste.

Någon som känner till om det finns problem med Netgear WGR614 v6? Hittar inget på Netgears sidor, bara de gamla vanliga felsökningstipsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 21:20

Netgears routrar lider tyvärr av värmeproblem. Har själv en WGR614 v1 som lade av när jag hade den monterad på en träskiva under skrivbordet. Tappade kontakten med nätet ca 1 gång per dag. Medicinen mot detta var att ställa den uppe på skrivbordet så att den fick fritt med kylluft och sedan jag gjorde detta för ca 1 år sedan så har routern gått klockrent.

Det intressanta är att den står på skrivbordet sen alla dessa "nedkopplingar" av det trådlösa nätet uppenbarade sig. Innan dess stod den på golvet. Bara idag har jag haft minst fem "nedkopplingar" och det börjar bli lite väl irriterande nu.

Kanske ska se mig efter en bättre tillverkare av accesspunkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-11 10:43

Har du möjlighet att ställa routern vid ett fönster där det är lite kallare? Funkar den bättre då så är det helt klart ett värmeproblem den lider av. Då bör du gå tillbaka till affären eller ta kontakt med Netgear direkt för att få den utbytt.

Ursprungligen av goteh:

Har du möjlighet att ställa routern vid ett fönster där det är lite kallare? Funkar den bättre då så är det helt klart ett värmeproblem den lider av.

Routern har stått hela dagen i fönstret nu, och den har lagt av två gånger under den tiden. Ska nog kontakta Netgear och reklamera "skiten" tycker dock det är mycket konstig att den fungerat bra i ett halvår och nu alla dessa låsningar.

har samma problem med min mac mini, den tappar kontakten med routern några ggr per dag. routern är en Zyxel P-600, men jag tvivlar lite på att felet ligger i den. har en PC kopplad till samma router och med den är det inga problem.

Har samma grej med en zyxel 600 och nu i veckan bodde jag hos en kompis med annan router, samma grej. Nu däremot sitter jag på en Netgear här funkar det bra för första gången.. finns fler trådar om det här problemet. Tydligen helt enkelt wlan-delen i burken som är kinkig på vilka routers den vill samarbeta med. Kör XP också och där är det samma sak, med skillnaden att då reconnectar den automatiskt så man märker inte av det lika mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-12 19:44

Ja det är skumt att dom är så temperaturkänsliga. När min router krånglade som mest gick jag tillbaka till affären och fick reda på att affärens 1-åriga garanti hade gått ut och att dom inte kunde byta ut den mot en ny. Netgears egen 3-åriga garanti gällde dock fortfarande, men för att byta ut routern mot en ny så skulle jag skicka in den gamla och sedan vänta på att de skulle skicka en ny. Just då tyckte jag det var för krångligt så jag kopplade in den igen (men nu på en plats med bättre ventilation) och faktiskt har den fungerat fefritt sedan dess.
Om din affärsgaranti fortfarande gäller så borde dom kunna hjälpa dig att byta ut routern på ett smidigt sätt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-12 19:48

Upplever samma sak med min MacBook Pro och min Belkin Pre-n. Det är tyvär Apple som krånglar, mina två PCn fungerar utmärkt via WLAN. Man måste nästan köra utan kryptering för att få bort nedkopplingarna. Bara att acceptera att mer pengar inte betyder bättre suport och datorer..

Det var en uppdatering av av Airportkortet för ca två veckor sedan som gjorde saken ännu värre, det är kanske det du upplevde?!

Ursprungligen av zulee:

Det var en uppdatering av av Airportkortet för ca två veckor sedan som gjorde saken ännu värre, det är kanske det du upplevde?!

Kan mycket väl stämma, det var efter den senaste uppdateringen av AirPort som felen började uppenbara sig, även om det mest varit under de senaste dagarna de mesta problemen visat sig. Nu har det i alla fall fungerat utan problem sen kvällen igår

1
Bevaka tråden