Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt första dygn med Vista på min Macbook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-01 19:53

Har skaffat mig Windows Vista Home Premium edition och använt BootCamp för att installera
det på min DC 2 Ghz Macbook, den är utrustad med 1 gb ram, 120 gb HD och en DVD brännare. Installationen av BootCamp gick perfekt, startade det och följde instruktionerna.
När BootCamp bad mig att sätta in Windows XP skivan, så valde jag att starta om i OSX i stället, men höll in "alt" vid startupp och kunde starta från Vista skivan, Installationen av Vista gick smärtfritt och efter den förvånandsvärt korta installationen så funkade all min hårdvara utom iSighten och höger klick och scroll funtionen på musplattan. Nätverkskortet, Airport kortet, ljudet, och grafikortet funkar perfekt utan att jag behöft göra något alls, men för att få igång iSight kameran och musplattans "lyx" funtioner så fick jag sätta in driver cdn som jag gjorde i BootCamp innan installationen, fick lägga över filen "Install Macintosh Drivers for Windows XP.exe" till skrivbordet och sedan starta komando prompten, och där skriva cd desktop och sedan "Install Macintosh Drivers for Windows XP.exe"/A/V. Då startade någon form av upp packning av drivrutinerna till hårdisken, och jag kunde sedan gå in i kontrollpanelen och installera drivrutinerna för musplattan och iSight kameran manuelt.

Måste säga att jag är positivt överaskad av Vista, tycker faktiskt att det är ett riktigt trevligt
operativsystem, likt XP, men ändå så mycket skönare på något sätt. Och jag kan medela att det
flyter perfekt på Macbooken, så ni behöver inte vara rädda för att Grafikortet ska vara för klent, det är det inte! Nu ser jag fram emot att få prova på Leopard här näst, ska bli grymt skoj att se om Apple och Steve kan platta till Vista, för nog tycker jag att OS X Tiger faktiskt fortfarande är bättre, Vista e snygt, men inte snyggare än OS X Tiger och funktionerna i Vista är värkligen kompior av OS X funktionerna måste jag säga, jag tycker väll iof inte att det är något fel med det, då windows folket behöver få känna på lite "riktiga" funktioner för en gångs skull

Jaja, jag kommer nog att boota in i Vista ibland, faktiskt kul att köra lite Vista som omväxlign.
Så till alla macare där ute, var inte rädda, prova på Vista, faktiskt ett ganska trevligt OS.

Mitt betyg: en stark 3a av 5 möjliga!
Betydligt mysigare en XP! Dock en bit kvar till OSX

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-02-01 20:09

Kul rapport - kluven till det där med windows på min härliga burk men skönt att höra att det funkar om det blir nödvändigt!

Vilken vista använde du 32 eller 64 bitars?

/Stefan

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-02 05:05

Jag kör 32 bitars verren, vet inte om 64 bitars funkar på Macbook, den har väll bara 32 bitars processorer?

Ursprungligen av Ovsing:

Jag kör 32 bitars verren, vet inte om 64 bitars funkar på Macbook, den har väll bara 32 bitars processorer?

Processorn på Macbook är på 64 bitar, iallafall på Core 2 Duo, vet inte hur det är på de äldra med Core Duo.

http://www.apple.com/se/macbook/intel.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-02 08:23

Då får vi hoppas på en snabb uppdatering av BootCamp så att Apple skruvar till drivisinstallern för Vista. Hoppas det kommer en före 10.5.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-02 21:08
Ursprungligen av Wire:

Då får vi hoppas på en snabb uppdatering av BootCamp så att Apple skruvar till drivisinstallern för Vista. Hoppas det kommer en före 10.5.

Eftersom bootcamp kommer börja kosta pengar när dom släpper det så kanske man kan förvänta sig lite saker också.

Själv laddar jag hem drivrutiner från nätet och har inte ens rört bootcamp.

http://www.voteforosx.org/vista-screendump-macpro.jpg

Senast redigerat 2007-02-02 21:23
Ursprungligen av studiox:

Eftersom bootcamp kommer börja kosta pengar när dom släpper det så kanske man kan förvänta sig lite saker också.

Skall inte BootCamp vara inkluderat i 10.5?

Alla följande tendenser till OS-krig eller inlägg av typen "du är korkad för att du tycker något annat än jag" kommer att tas bort.

Richard - i egenskap av seniormoderator.

För att hålla mig till ämnet så har jag testat Vista ett par timmar idag. I mina ögon känns det mest som en Volvo 740 med ett kjolpaket från Biltema. För den som tidigare bara kört 240 känns det säkert nytt och fräscht. Jag skulle nog säga att en hel del av Vistas gränssnitt är jobbigare än XPs. Kontrollpanelen känns fortfarande som Windows egna lilla Gulag dit man absolut inte vill komma. Sedan fick man väl klicka bort trehundra varningsfönster i timmen.

Vare sig man gillar det eller inte, inom ett år kommer Vista vara en utbredd standard inom ett år. Hoppas också på bra drivrutiner från till Bootcamp inom kort.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

....I mina ögon känns det mest som en Volvo 740 med ett kjolpaket från Biltema. För den som tidigare bara kört 240 känns det säkert nytt och fräscht...

Håller med men det är egentligen bara att acceptera läget. 95% använder Windows så man gör det klokt i att lära sig så mycket som det går. Det har man igen. Sen att OSX är fräschare det är en annan sak. För mig är det lite av en kulturkrock att hoppa från OS9 + XP till OSX + Vista.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-02 20:59

Installerade själv Windows Ultimate 64 Svenska nu under kvällen på min MacPro 2.66 med 4Gig ram.

Jag startade installationen från min Windows XP installation mest pga. jag råkade vara i XP då jag kom på att jag ville installera vista

Jag har aldrig använt bootkamp utan håller bara nere alt när jag bootar och valde windows paritationer. Visa la jag på en ny SATA-II disk (Medans min XP ligger på en PATA disk som jag stoppade under cd-rom spelaren för ett par månader sen).

Installationen gick både smärtfritt och utan problem. ATI 1900 XT kortet hittade visa såklart med rätt drivrutiner, detsamma gällde för ljudet med optisk utgång o hela faderuttan. Båda Gigabit Ethernet korten fungerar. Det enda som inte hittades var Blåtand, ska se om jag kan få igång det också. Har dock uppgraderat grafikkortdrivisarna till senaste catalyst (släpptes i förrgår)

Det är ganska trevlig upplevelse faktiskt (so fair) på min 23" 1920x1200 Cinema Display. WMV HD fungerade fint och gav bra resultat i 1080p. Ska se hur det fungerar i mitt favoritspel BF2, samt testa lite i Futuremarks testprogram.

Ursprungligen av studiox:

Installerade själv Windows Ultimate 64 Svenska nu under kvällen på min MacPro 2.66 med 4Gig ram.

Jag startade installationen från min Windows XP installation mest pga. jag råkade vara i XP då jag kom på att jag ville installera vista

Jag har aldrig använt bootkamp utan håller bara nere alt när jag bootar och valde windows paritationer. Visa la jag på en ny SATA-II disk (Medans min XP ligger på en PATA disk som jag stoppade under cd-rom spelaren för ett par månader sen). ".

Då verkar det ju som Vista har stöd för EFI, trots allt?? (Jag antar att du kör Vista RTM??) Det ligger ju en mapp på installtions-DVD:n som heter EFI..

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att 64-bit har stöd för EFI till skillnad från 32-bit som bara funkar med BIOS.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att 64-bit har stöd för EFI till skillnad från 32-bit som bara funkar med BIOS.

Ja, det var ju meningen att Vista 64 skulle stödja EFI MEN nu är det så att EFI-mappen även finns på 32-bitarsversionerna..det är därför jag är konfunderad..

kan inte testa själv än eftersom jag inte har tillgång till nån Mac just nu

På min PC-laptop äter Vista 39% av minnet när jag inte gör någonting. Och jag har 2 GB RAM. Ljudet funkade inte, grafiken funkade inte utan drivisar, allt annat funkade dock. Half-Life vägrar starta.

Så det är en mixad påse. Ser väl hyfsat snyggt ut men det får fläktarna att spinna mer än XP >_>

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-18 11:54
Ursprungligen av Se[BBB]e:

På min PC-laptop äter Vista 39% av minnet när jag inte gör någonting. Och jag har 2 GB RAM. Ljudet funkade inte, grafiken funkade inte utan drivisar, allt annat funkade dock. Half-Life vägrar starta.

Så det är en mixad påse. Ser väl hyfsat snyggt ut men det får fläktarna att spinna mer än XP >_>

Oanvänt minne är inget man skall sträva efter, bättre då att OSet använder det till något vettigt, cachning, whatever. Att Vista använder upp mer minne är bra, bara det släpper ifrån det sen när något program behöver det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 20:57

Har kört en del vista, måste säga att det verkar en hel del utvecklat under huven. Det är uppfriskat rent grafiskt och ser bättre ut än xp. Däremot är det fortfarande en hel del kompabilitetsproblem med drivrutiner/applikationer. Det värsta är dock att det inte är särskilt konsekvent rent menymässigt. Se till exempel när man väljer personalize på skrivbordet och skickas till kontrollpanelen, där hälften av inställningarna använder gamla bildskärmsappleten, hälften använder nya kontrollpanelen.
Prestandamässigt drar det förbaskat mycket minne i jämförelse med XP.

För den som är intresserad kör jag 32-bitarsversionen på min MB C2D 2.0 med 2GB ram.
Operativet glider på finfint rent prestandamässigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-03 21:47

Tack för en bra guide. Core Duo är 32bit medan Core Duo 2 är 64bit

Har fått det mesta att funka det som är lite besvärligt för mig är tangentbordet och höger klick som nästan är ett måste.

Tycker vista verkar vara trevligt och jag hoppas att det hjälper alla stackas windows ägare att få ett stabilare och säkrare system.

Vista käns vldigt rörigt och man får vid start många alternativ och kontrollpanelen är så mycket rörigt så man klickar på klassisk läge direkt och tycker OSX lyckas så mycket bättre på den punkten med System Prefencens.

Men det känns bra att macbook 1,8 Core Duo klarar Aero och grafikkretsen pallar trycket och det känns ganska snabbt. Kan tänka mig att systemet är ännu snabbare på Core 2 Duo. Men från början trode jag att man skulle inte få se Aero med Intel grafik kretsen.

  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2007-02-12 14:23

Är det några problem att spela poker på det? eftersom att de flesta pokerclienter är gjorda för XP än så länge.

Även om det nu finns en mapp för EFI så behöver väl inte det betyda att den används av systemet i nuläget?

1
Bevaka tråden