Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini Core duo+ bluetooth +Äldre Laptop

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Toshiba Satellit CDS 300 laptop med Windows95 och vill koppla ihop med Mac Mini Core Duo med bluetooth för att kunna ha med på resan hur gör man?
Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2007-02-11 21:57

Jag förstår inte frågan?

mac mini blir motorn i laptopen med bluetooth ,så i stället att kassera toshiba satelliten kan du köra mac mini i den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-11 22:17

Det du beskriver går inte att åstadkomma om man inte heter Scotty och böjer fysikens lagar. Bluetooth har en maximal räckvidd på 10 m. Vilken semester – ända in i vardagsrummet! Vidare har Bluetooth en jätteslö överföringshastighet. Det skulle knappt gå att köra Remote Desktop på det. Till sist saknar Windows 95 stöd för Bluetooth-enheter. Men lycka till!

Mac mini har allt som behövs att koppla upp till nätet .Minin kan du ha bakom laptopen om du vill. Den är bara 16 x16 x6 cm stor så den tar inte plats men det är tangentbordet och skärmen som är svåra att släpa med på resan .Jag är helt novis på datorer och ber om hjälp av dom som vet .Tack i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-11 22:40

Aha, nu börjar jag förstå vad du vill åstadkomma. Du vill alltså använda laptopen som skärm och tangentbord till Mac Mini när du t.ex. är i din sommarstuga eller i ett hotellrum? Det hela borde fungera om man

1) Installerar en VNC-server på Mac Mini och säger åt den att autostarta vid boot
2) Installerar t.ex. GNU/Linux (istället för Windows 95) på laptopen och kör en VNC-klient på den.
3) Sätter en korsad nätverkskabel mellan datorerna.
4) Fjärrstyr Mac Minin med VNC-klienten på laptopen.

Jag själv använder VNC för att fjärrstyra min server som saknar bildskärmskort, se bild

Finfint Tack !
Nu sparas naturen och det här är nog en innovation inom området, varför köpa ny laptop om man kan återanvända sitt gamla? Hemma körs minin med trådlöst bluetooth mus och tangentbord med lcd tv .Som jag gör.
Men kan man inte köra bluetooth mellan datorer?

Senast redigerat 2007-02-12 00:09
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-12 07:51

Problemet är väl tre saker:

1) Om laptopen kom med Windows 95 så var inte Bluetooth uppfunnet när datorn tillverkades. Det vill säga att laptopen saknar hårdvarustödet för Bluetooth.
2) Det vore svårt att få VNC att prata över Bluetooth.
3) Bluetooths begränsade bandbredd. Det är lätt att skicka tangentbordstryckningar och information om var musen befinner sig, men ska man skicka flera stora bilder per sekund så krävs större bandbredd.

Så korsad nätverkskabel är det enklaste.

Tackar dig så mycket ,
det här blir fint bara jag hittar någon som hjälper med det ovan beskrivna, vart ska man vända sig till i Stockholm?

Är det så .Mac minin är hemma hos mig under tv n
.När jag reser så kopplar jag mig till min hemdator via t.ex w-lan och VNC koppling från resa utomlands med min gamla Toshiba laptop som använder Mac mini dator hemma i hyllan och jag kan surfa lika bra som hemma , eller hur? Har jag förstått rätt ?

1
Bevaka tråden