Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 15" 1,62 GHz börjar tröttna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-02-10 11:09

Min PB från November 2005 (den sista som gjordes) börjar bete sig lite. Jag listar saker så kan folk med likande erfarenheter gärna svara med råd och ungefär vad det kostar att fixa när det väl skiter sig.

- Skärmen visar vid start efter vila att vissa paneler börjar tröttna. Vissa områden på skärmen är mörkare, men detta försvinner när skärmen blivit uppvärmd. Detta har börjar bara den senaste veckan.

- Batteriet är förvånansvärt dåligt, och detta trots att det är utbytt i samband med utbytesprogrammet. 47 loadcycles. Jag upplevede min gamla ibooks batteri som bättre, men det var iofs innnan jag hade wlan hemma..

- Det har hänt ngn gång att disken har börjat vina och skorra lite, och då har jag gjort en backup och startat om. Detta vet jag sedan tidigare (på PC) att det är ett dålig tecken, men det kan ju lika gärna vara en process som liger och tuggar.

Som sagt är burken 15 månader, så det känns väl så där om den rasar nu.. Problemen ovan är verkligen ignget jag lider av, men man vet inte vad som kan hända.

Hej!
Trist att den börjat vissna, redan få man väl ta i och säga. Jag har också en PB från den revisionen och den går som en klocka. Nu köpte jag inte min dator ny men om jag gjort det hade det varit en investering på ca 30000 så man tycker ju att det är helt whack om datorerna från apple's high-end linje bara håller i femton måander. Det ger ju ett pris på ca 2000:-/mån. Det är ju helt sjukt.
Klappar mig själv på axeln säger "duktig ponke som köpte applecare".
Gjorde du samma sak? Annars kan det bli rätt pricey, i alla fall om skärmen tar ner skylten.

Ursprungligen av koze:

- Skärmen visar vid start efter vila att vissa paneler börjar tröttna. Vissa områden på skärmen är mörkare, men detta försvinner när skärmen blivit uppvärmd. Detta har börjar bara den senaste veckan.

En begagnad, men fullt användbar, skärm till din dator kostar $699 på ifixit.com. vet inte hur dom ligger prismässigt men vissa saker jag sett där har vart billiga, andra dyra. sen ska det ju betalas för arbete och frakt också. så det är nog bara hålla båda tummarna att det bara är en "fas".

Ursprungligen av koze:

- Batteriet är förvånansvärt dåligt, och detta trots att det är utbytt i samband med utbytesprogrammet. 47 loadcycles. Jag upplevede min gamla ibooks batteri som bättre, men det var iofs innnan jag hade wlan hemma..

Ett nytt batteri går på dryga tusenlappen. men det verkar skummt att det har säckat ihop efter bara 47 vändor. är du säkert på att du konfigurerat allt så att det inte suger massa onödig ström? bluetooth, skärm, tangentbordsbelysning, processorn etc.?

Ursprungligen av koze:

- Det har hänt ngn gång att disken har börjat vina och skorra lite, och då har jag gjort en backup och startat om. Detta vet jag sedan tidigare (på PC) att det är ett dålig tecken, men det kan ju lika gärna vara en process som liger och tuggar.

Mina erfarenheter från bärbara macar (4 stycken) är att alla hårddiskar skorrar och viner lite till och från. Ett byte behöver inte gå på mer än en tusing. Det kan man dessutom om man är lite händig göra själv. Men kolla upp så du klarar det innan. Kan vara lite vanskligt.

Ursprungligen av koze:

Som sagt är burken 15 månader, så det känns väl så där om den rasar nu.. Problemen ovan är verkligen ignget jag lider av, men man vet inte vad som kan hända.

Nää, den ska verkligen klara mer än 15 månader. Jag håller med. Men det borde den också göra.
Någon som vet vad som händer om man ivrigt hävdar sin 2 åriga "sverker-garanti" i sådana här fall...?
Lycka till!
/Martin

PB 15" 1.67. Hårddisken kastade in handduken för en månad sen, då hade den ca 21 månader och 24h/dygn på nacken. Nu har jag 160GB istället för 100GB och den är som ny igen! 1300 kr.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-02-11 22:17

Jag skulle också kunna säga att den går som en klocka om jag var mer optimistiskt lagd, men nu blir man lite paranoid.. Köpte den beg i november, och då var den ett år gammal med ett nypris på typ 22 lök. Tror att den klarar ett år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 20:22

Angående det där med att skärmen skulle kosta $699. Det stämmer inte riktigt. Endast LCD-panelen kan man få för 2500kr. $699 är priset på hela modulen med chassidelar, bakgrundsbelysning och allt sånt. Dock krävs det en duktig tekniker för att byta skärm.

1
Bevaka tråden