Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill INTE läsa min PDF i Safari!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill att PDF-filer automatiskt ska laddas ner på skrivbordet istället för att öppnas i Safari. Har provat ta bort diverse Adobe-plugins utan att lyckas. Hur gör man?

Härligt, fanns en inställning i Onyx som fixade detta!

Bra att det löste sig.

(Även om du tar bort Adobes plugin så har Safari (sedan 10.4) finessen att kunna visa PDF:er "inline", dvs direkt i webbläsaren. Något som är snabbare och smidigare än Adobe variant så vitt jag vet.)

Ursprungligen av Adrian B:

Bra att det löste sig.

(Även om du tar bort Adobes plugin så har Safari (sedan 10.4) finessen att kunna visa PDF:er "inline", dvs direkt i webbläsaren. Något som är snabbare och smidigare än Adobe variant så vitt jag vet.)

Problemet med Adobe-pluginen som jag ser det är att hela Safari låser sig så fort den öppnar en pdf-fil, tills att den är färdigladdad (beror kanske lite på hur tung pdf:en är också). OS X inbyggda är snabbare på det mesta ja och webbläsaren verkar inte låsa sig på samma sätt. Acrobat är så pass mycket klumpigare som viewer, men man kan ju göra mer med den om man nu behöver det.

En sak jag stör mig på speciellt med Safari är hur ostabil webbläsaren kan bli ibland på webbsidor som använder sig av plugins som quicktime, pdf-viewers osv.
Safari är grymt stabil på allt utom när det just kommer till sidor som använder plugins, som vissa filmer och pdf:er då den kan låsa sig helt och man får tvångsavsluta eller den avslutar sig själv.
Synd på en annars så bra webbläsare.

Ursprungligen av tobiwan:

Problemet med Adobe-pluginen som jag ser det är att hela Safari låser sig så fort den öppnar en pdf-fil, tills att den är färdigladdad (beror kanske lite på hur tung pdf:en är också). OS X inbyggda är snabbare på det mesta ja och webbläsaren verkar inte låsa sig på samma sätt. Acrobat är så pass mycket klumpigare som viewer, men man kan ju göra mer med den om man nu behöver det.

Ja, det är precis det där jag menade när jag sa att Safaris var snabbare och smidigare. Adobes variant är som att hoppa i en bassäng med sirap (speciellt om man har en dator som inte är supersnabb (som en iBook G4 i mitt fall)).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-02-11 11:58
Ursprungligen av Adrian B:

Bra att det löste sig.

(Även om du tar bort Adobes plugin så har Safari (sedan 10.4) finessen att kunna visa PDF:er "inline", dvs direkt i webbläsaren. Något som är snabbare och smidigare än Adobe variant så vitt jag vet.)

För mig kraschar Safari varje gång den ska läsa en PDF "inline".

Och någon inställning i Onyx att ställa om till exv Adobe Reader hittar jag inte.........

Tacksam för alla tips!

ROOT är det enda sättet att bli av med adobes kladd

Man måste logga in som root (dra ut nätverkssladden innan Då först kunde jag kryssa ur en ruta om web plug... Jävligt märkligt att jag inte ens med admin rättigheter kunde kryssa ur ett sketet kryss med förval adobe som web plugin.. gjorde mig smått förbannad faktiskt. Hur många får vara root på sin egen maskin? Lätt räknade skulle jag tro... och sedan varför skall det ligga på root nivå? Löjlligt adobe! Nu har jag bestämmt mig för att aldrig mer använda adobes PDF program igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 22:14

UNDERBART!!

Jag har en seg G4 och vill se pdf:er inline i Safari, men vill INTE att Acrobats långsamma plugin aktiveras. Problemet har bara varit att i Acrobats (Pro 7) inställningar, under Internet - "Display pdf in browser using .... " så har jag bara kunnat välja - ja just det - Adobe Acrobat, andra alternativ har inte funnits. Att kryssa ur alternativet helt har inte heller hjälpt, trots ur/inloggning.

Men med Acrobat urkryssat och ovan angivna kommando att koppla ur och sedan åter in "inline" visning så är det som jag vill! Glad.

För den som vill slå av Safaris inlinevisning av PDF:er från kommandoraden kan man skriva:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES

För att slå på det igen:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 21:04
Ursprungligen av Adrian B:

För den som vill slå av Safaris inlinevisning av PDF:er från kommandoraden kan man skriva:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool YES

För att slå på det igen:

defaults write com.apple.Safari WebKitOmitPDFSupport -bool NO

Härligt, det här har jag omedvetet letat efter! Det lönar sig att slösurfa ibland...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 12:54

Man kan också klicka på Alt då man klickar på en länk för att ladda ner filen.

Ursprungligen av desh:

Man kan också klicka på Alt då man klickar på en länk för att ladda ner filen.

Självklart, men om man *alltid* vill att PDF:er ska laddas ned är det omständligt att behöva hålla ner alt varje gång. Och sen finns det de där gångerna när man inte vet att det är en PDF som man klickat på och man får vänta på att den ska laddas innan man kan gå tillbaka och klicka på samma länk med alt nere.

Som av en händelse har jag suttit hela morgonen och jämfört det inbyggda stödet och Acrobats.

Utan tvekan så startar den inbyggda snabbare, även om skillnaden inte är så stor om man kör Adobe Reader 7 (eller kommande 8)

Det man missar är saker som eventuella notisar, formulärfält, hyperlänkar etc. vilket Adobe Reader-pluggen självklart stödjer

Safari 3 avslutas när man ska öppna pdf

Hej alla, vad gör man när Safari 3 avslutas (oväntat som det står) när man vill öppna en pdf inline i programmet. Visst, alternativet är ju att lägga den på skrivbordet via alt-knappen, men...
Gjert Magnusson

Det är himla irriterande att Safari 3 avslutas när man klickar på en pdf-länk. Ibland står det inte uttryckligen att det är en pdf och då klickar man. Annars funkar det ju att ladda ner med Alt-knappen. Ingen lösning i sikte ännu?

1
Bevaka tråden