Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern DVD-brännare till 733:a?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-11 18:02

Finns det någon bra intern DVD-brännare jag kan köpa till min G4 733 QS? Jag kör på OS10.3.9 och vill använda det med iDVD 6. Bäst vore väl om jag slapp installera Patchburn, men jag kan också eventuellt göra det... Sedan, vet ni om det finns någon butik i Göteborgstrakten där man kan köpa brännaren direkt?

Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-11 18:13

Funkar en "Pioneer DVR-111" med OS10.3.9 och iDVD 6 om man installerar Patchburn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-11 18:17

Nästan alla brännare fungerar.
Ska du vara helt säker så köp en Pioneer DVR111.
Själv använder jag en Lite-On nya 20xDVD den funkar bra i Tiger.

B.D

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-11 18:29

Ok, Tack! Men vad betyder "Bulkversion" och "Bulk" i DVD-brännaresammanhang?

Bulk betyder att den kommer utan extra program såsom Nero, Toast etc...bara själva brännaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-11 20:11

Ok, tack...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 15:22

Har lite brådska att hitta en brännare och har inte hittat Pioneer DVR-111:an i Göteborg, bara en på MacForum som kostade 800 pix (lite dyr kanske). Funkar NEC AD-7173 eller AD-5170 lika bra? Några fler förslag?!?!?

  • Medlem
  • 2007-02-12 15:37

Kör en Sony DW-Q120A på samma maskin. Inga problem. Däremot funkar den inte i en pc...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-12 20:46

Hittar inte en sådan Sony någonstans... fler förslag?

  • Medlem
  • 2007-02-12 21:59

Köp någon av NEC-arna du pratar om. Funkar säkert alldeles utmärkt, det gör de flesta brännarna oavsett märke. Köp på ett ställe där du får ett bra pris och har möjlighet att byta utan strul om det skulle vara så att det trots allt inte funkar. (Jag har själv en NEC som funkar till en G4, extern FW-enhet dock.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-14 15:33

Vill tacka alla som hjälpte mig med mina frågor om iDVD och DVD-brännaren. För referens så köpte jag en NEC AD-5170, installerade Patchburn 3 och allt bara funkande... Hur coolt som helst... Hur som helst, tusen tack!!!!!:D

Har NEC ND-1300A och ND-3500AG, dessa fungerar inte bra att ha inne i Macarna, dock funkar det utmärkt externt.

Varför de inte rekommenderas internt är för att de kan låsa datorn efter att skivan har varvat ner och sedan varit oanvänd i ett par minuter, sedan när man försöker komma åt skivan igen börjar allt hänga sig...

Köpte däremot en LG (glömt bort modell) till morsan som fungar utmärkt internt!

EDIT:
Ett bra gratisprogram för bränning är Burn (alltså, inte BurnX, utan Burn)

  • Medlem
  • 2007-04-09 19:13
Ursprungligen av apple4ever:

Har NEC ND-1300A och ND-3500AG, dessa fungerar inte bra att ha inne i Macarna, dock funkar det utmärkt externt.

Varför de inte rekommenderas internt är för att de kan låsa datorn efter att skivan har varvat ner och sedan varit oanvänd i ett par minuter, sedan när man försöker komma åt skivan igen börjar allt hänga sig...

Köpte däremot en LG (glömt bort modell) till morsan som fungar utmärkt internt!

EDIT:
Ett bra gratisprogram för bränning är Burn (alltså, inte BurnX, utan Burn)

Har just köpt en PM867 med intern Nec nd-2500A. Datorn låses. Får bara svagt ljud från en musikcd.? I iMac g3 inga problem! Går det att få tag på extern låda? Tråkigt med tanke på att det är 2 platser internt. Hoppas kunna göra en deal med säljaren.

Ursprungligen av med:

Har just köpt en PM867 med intern Nec nd-2500A. Datorn låses. Får bara svagt ljud från en musikcd.? I iMac g3 inga problem! Går det att få tag på extern låda? Tråkigt med tanke på att det är 2 platser internt. Hoppas kunna göra en deal med säljaren.

Som sagt, Patchburn (Iwww.patchburn.de) bör lösa de flesta problem med maskiner som _inte_ kör 10.4 Tiger.

Installera Tiger så behöver du inte Patchburn.

I extern låda gäller i princip samma sak om du vill bränna från Finder eller Apples i-program.

Ang. Pioneer DVR111 i Göteborg: Jag köpte min på Microstore (Myntgatan, hpl Vågmästareplatsen, www.microstore.se). Men det var ett tag sen. Bulkversion då man får apparaten i plastpåse utan extra programvara. Sitter som en smäck i mitt gamla LaCie FW-chassi.

1
Bevaka tråden