Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa .iso av .bat-fil?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-02-10 14:19

Hej!
Har en .bat-fil som man ska köra för att skapa en iso-fil
hur gör man för att köra det på mac osx?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-02-10 15:02

Bat-filer är körbara på Windows, inte Mac OS X. Möjligtvis kan den gå att översätta till ett shellskript, men det beror på vad den gör och vilka kommandon den använder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-10 17:19
Ursprungligen av d4n1el:

Hej!
Har en .bat-fil som man ska köra för att skapa en iso-fil
hur gör man för att köra det på mac osx?

Vill du berätta vad denna innehåller för kommandon?

.bat är scriptfiler svårt att säga vad de innehåller. Du ska kunna öppna den i en vanlig textredigerare om jag inte minns helt fel.

Jepp, .bat kan man öppna i vanliga textredigerare, tex Notepad i Windows eller Textredigeraren i Mac OS X.

Jag har ett Applescript liggande som delar stora filer i mindre 650Mb-delar, som går att bränna på CD om man vill. Är det något sådant som det BAT-scriptet gör?

Om du bara vill skapa en disk image du kan kopiera grejer till och sedan bränna - så behöver du inte kommandon för det, starta Program > Verktyg > Skivkontroll. Välj Arkiv > Ny > Tom skivavbild (eller Skivavbild från mapp).

DOSBox

Som andra redan har nämnt är en .BAT-fil en vanlig textfil innehållande en radda DOS-kommandon.

Om du verkligen behöver köra filen kan du ju använda dig av DOSBox. Det är en DOS-emulator. Funkar även fint för gamla klassiska DOS-spel.

Tror ni verkligen att det finns DOS-kommandon som inte har motsvarigheter i UNIX eller i form av kommandon i något program i Mac OS X?

Tillägg: DOSBox verkar väldans roligt, man kan alltså köra hundratals PC-spel på sin Mac med det? Coolt. Tack för tipset.

Försöker köra crossftp och där finns en bat-fil men det hjälpte ej med dosbox... Ngn som kan hjälpa mig?

1
Bevaka tråden