Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport, internetdelning och jag bara kan inte....

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-11 16:37

Har ägnat dagen åt att testa och läsa gamla trådar. Om någon har tålamod att förklara för mig så vore jag såå tacksam.
Ev. viktig bakgrundsinfo: Min airport express blinkar gult trots flera omstart och reset, sedan i oktober någon gång. Hans kompis (inköpt samtidigt) dog i början av hösten.
Jag kan ansluta till internet från min ursprungliga iBook mha AE.

Nu till problemet:
Dottern har fått en MacBook och det går finfint att ansluta till "mitt" nätverk via airport. Dock lyckas jag absolut inte att dela ut internetanslutningen till henne/den.
Jag har varit inne på fildelning/internetdelning, airportassistenten och allt annat jag kan hitta både på hennes och min dator. Jag har dessutom läst manualen till AE (hur jag nu lyckades hitta den efter flera år!).

Har det något med IP-nummer eller DHCP att göra? Och i så fall vart ska det ställas in?
Allting brukar ju vara så lätt med macen - nu är jag helt ställd.... Eller är det fel på airporten, i så fall borde den ju inte funka på ena datorn?

1000 tack på förhand om någon vill ge mig tips!

/nocke/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-02-11 17:49
Citat:

Ev. viktig bakgrundsinfo: Min airport express blinkar gult trots flera omstart och reset, sedan i oktober någon gång. Hans kompis (inköpt samtidigt) dog i början av hösten.

Det där låter som att du ska kontakta Apple och ta det där på garantin tycker jag..

  • Medlem
  • 2007-02-11 17:54

Nej garantitiden är förbi, det är ett känt faktum att många AE tillverkade samtidigt för ca 3 år sedan dör. Tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-11 18:11

Har du markerat "Distrubuera IP-adresser"?

Yes!!

Kan du beskriva vilken utrustning du har och hur den är sammankopplad? Allt är lätt om man kan det, detta också.

Beskriv även inställningarna för TCP/IP (Äpplet > Systeminställningar > Nätverk > Airport eller Ethernet, det siste beror på vad du kör med) i alla inblandade datorer.

Vilken bredbandsleverantör har du? Vad är det för slag av uppkoppling, ADSL med fast IP-nr tex?

Kan någon dator komma ut på internet?

  • Medlem
  • 2007-02-11 19:39

LOL, just nu har jag fått koppla in nätverkskabeln från modemet direkt in i datorn eftersom jag har ändrat på alla inställningar och allting upphörde att fungera! Så jag kunde inte ens läsa ev. svar....

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan du beskriva vilken utrustning du har och hur den är sammankopplad? Allt är lätt om man kan det, detta också.

Bredbandsmodem ZyXEL
Nätverkskabel till Airport express
Trådlöst till iBook och fungerar att komma ut på Internet

Försöker få MacBook att ansluta till Internet via Airport också. För några timmar sedan kunde den i alla fall ansluta till "mitt nätverk" men inte gå ut på Internet. Nu hittar jag inte ens mitt nätverk själv längre på någon dator. Inte ens om jag skriver in namnet manuellt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Beskriv även inställningarna för TCP/IP (Äpplet > Systeminställningar > Nätverk > Airport eller Ethernet, det siste beror på vad du kör med) i alla inblandade datorer.

På båda har jag valt DHCP och Airport

Sedan var jag inne på spåret att välja "distribuera ip-adresser" och det hittade jag i airport administratörsverktyg och efter det slutade allt att fungera.

Ursprungligen av Taz_1999:

Vilken bredbandsleverantör har du? Vad är det för slag av uppkoppling, ADSL med fast IP-nr tex?

ADSL med DHCP från Telia

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan någon dator komma ut på internet?

Ja, just nu med hederlig kabel och innan kunde som sagt iBooken göra det.

Vet inte om det blev tydligare nu, känner mig fortfarande helt osäker på om det är inställningar eller om airporten är "halvsönder".

Lätt när man kan det! Det håller jag med om och längtar!

Ok, lite saker att kolla då. Har Zyxel bredbandsrouter något admingränssnitt du kan logga in i? Du startar en webbläsare och ansluter till samma nummer som står i nätverksinställningarn under "Router". Om du inte vet ditt user/pass så står det i dokumentationen (om du inte ändrat det) eller så måste du göra en riktig reset för att få routern att återgå till sina fabriksinställningar (sedan måste du knappa in en massa uppgifter från din bredbansleverantör i routern, för att du skall kunna komma ut på nätet igen).

Lite bakgrund: En router är en låda som sitter mellan två nätverk, internet å ena sidan och ditt interna nätverk hemma å andra sidan. Alla datorer ute på internet har ett IP-nr och därför har routern två nummer, ett ute på internet (från din bredbandsleverantör) och ett på det interna nätverket (som den är tilldelad i admingränssnittet). En populär nr-serier på interna nätverk är 192.168.0.1--192.168.0.255.

Routern gör en massa saker, en sak den gör är att dela ut IPnr, det är det som DHCP betyder. Om en dator har TCP/IP-inställningarna på DHCP, så kommer den att när den skall ut på internet be om ett nr genom att liksom hojta till i nätverkssladden (eller via radiovågorna). Då får den ett IPnr från routern, men bara om routern är inställd på att dela ut sådana nr, det är just det du måste kolla i den genom att logga in i den.

Så det betyder att några saker måste vara rätt för att detta skall fungera:

* Routern (Zyxel) skall vara den ena apparaten som delar ut IP-nr.
* Dess interna IP-nummer skall vara angivet i TCP/IP-inställningarna i varje dator och även Airporten under just router. Annars kan inte Airporten hitta rätt låda att prata med när den skall förmedla trafik ut på internet och datorerna kan inte heller hitta rätt låda att be om ett IP-nr, så därför kan de inte surfa. Om datorn är inställd på DHCP, så skall routerns nr dyka upp automatiskt.
* Bara en låda får dela ut IP-nr, du kan inte ställa in så att både Airporten och Zyxeln delar ut IP-nr, då blir det knas och inget fungerar. Därför måste du logga in i båda Zyxeln och Airporten och kolla detta.
* Via DHCP kommer alltså uppgifter om DNS'er, IP-nr för datorn, IP-nr för routern och delnätsmask, återigen är detta saker du ställer in genom att logga in i routern och knappa in uppgifterna från din bredbandsleverantör.
* Om Zyxelroutern inte är DHCP, så kan Airporten vara DHCP (det finns en kryssruta för dela ut IP-nr på Ethernet), men Airporten måste först kunna hitta till Zyxeln och kunna komma ut på internet. Men om Aiporten inte tycker att den sitter i samma nätverk eller har knasiga TCP/IP-inställningar, så kan den inte heller komma ut på internet.
* Endast en anslutning (Airport eller Ethernet) kan ha Appeltalk igång, så om du har Appletalk på Ethernet, men ansluter till nätverket på Airport, så kommer din dator inte att hitta några andra datorer. Detta är en inställning under Nätverk.

Prova och rapportera tillbaka.

  • Medlem
  • 2007-02-14 17:31

Hej här kommer återrapportering.
Förstod att det saknades en router i min utrustning och idag kom Airport Extreme hem till oss och på fem minuter hade alla hemmavarande datorer trådlöst nätverk. Och det som stod på Apple-stores hemsida om hur enkelt det skulle vara att installera det - det stämde!
Det är inte första gången jag blir lyrisk, men jag blev det återigen idag. Vilken pryl!
/nocke/

1
Bevaka tråden