Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ny subdomän?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-02-10 12:35

Jag använder Active24 för min domän www.masvikensthlm.se, men har nu köpt www.bobedy.com i samma konto. Vet någon hur jag lägger upp min nya sida på samma FTP och får den nya adressen att peka på detta material?

  • Medlem
  • 2007-02-10 17:33

Vad har du för kontrollpanel hos ditt webhotell?

För tydlighets skull så kallas det du beskriver inte subdomäner när det är två olika domäner.

Detta är toppdomänen: se
Detta är domän: masvikensthlm
Detta är subdomänen: www

Hade du velat lägga upp shop.masvikensthlm.se så skulle det vara att lägga upp en subdomän alltså.

Om det är exakt samma site (samma bunt med html och jpgbilder i en mapp), på de två domäerna kan man kalla den ena för ett alias av dem andra.

Håller med Korsriddaren, vad har du för kontrollpanel, dvs någonstans på www.active24.se så bör du som kund kunna logga in. Där någonstans kan du hitta DNS information och där kan du göra så att en domän knyts till en mapp. Det är svårt att beskriva mera exakt.

  • Medlem
  • 2007-02-11 11:21

Om du har t ex C-panel vilken är vanlig, kan nog många av oss här hjälpa dig.

Hos Active24s support finns en del artiklar om domäner, bland annat subdomäner.
http://active24.se/sw22144.asp

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-02-11 22:22

Ni har rätt. Det är inte en subdomän utan en ny domän och en ny sida. I konttollpanelen kan man lägga till records med en massa info, men jag vet inte hur man gör för att få det rätt. Måste man inte ha en ny mapp på FTP:n eller något, så att den ser skillnaden på sidorna? Men hur kopplar man bobedy.com till den mappen? Det blir väl till att ringa supporten..

Hur ser det ut för den domänen du redan har? Möjligtvis behöver Active 24 lägga till domänen på ditt konto innan du kan pilla på den så att säga. Ring dem.

1
Bevaka tråden