Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rullande text på riktigt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 02:58

Hur gör man rullande text på "riktigt"?
Dvs med flera kolumner, olika storlekar, olika justering infogade bilder, etc, etc.

Jag sökt överallt men det enda jag hittar info om är Boris Title Crawl. Och jag kan inte begripa hur man i det pluginet gör en sådan simpel sak som det där med två kolumner (tex en vänsterkolumn med rollnamnen och högerkolumn med skådespelare).

Är ganska nybörjare på FCP bör tilläggas.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-10 09:25

Någon avancerad text/grafik-motor följer inte med FCP - sådant anses vara ett gebit för sig med speciell mjukvara och speciella artister - precis som ljud. Jag har hört att några använder Keynote och Pages för intros/creds - och detta är proffs som gör grejer till A-filmer på bio. Låter intressant - ska själv testa detta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-10 15:02
Ursprungligen av mjg:

Någon avancerad text/grafik-motor följer inte med FCP

Vet inte om jag håller riktigt med. LiveType är ju ganska avancerad men det beror förstås på vilka behov man har.

Rajje, du kan testa med att skapa två rullande textklipp med en vänsterjusterad text och en högerjusterad. Lägg klippen på varandra i tidslinjen och justera textstyckena så att du har lite mellanrum i mitten. Då har du två kolumner. Ett problem som kan uppstå är att textklppen kan rulla med olika hastigheter beroende på hur mycket text de innehåller. Om du vill ha bilder i texten får du lämna mellanrum och animera bilderna under tiden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-10 15:19

Det här är ett av de bästa tipsen jag har hittat på länge. Hade ingen aning, För enklare marginaljustering i filmcredits kan man använda * (stjärntecknet).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:43
Ursprungligen av Homy:

Vet inte om jag håller riktigt med. LiveType är ju ganska avancerad men det beror förstås på vilka behov man har.

Rajje, du kan testa med att skapa två rullande textklipp med en vänsterjusterad text och en högerjusterad. Lägg klippen på varandra i tidslinjen och justera textstyckena så att du har lite mellanrum i mitten. Då har du två kolumner. Ett problem som kan uppstå är att textklppen kan rulla med olika hastigheter beroende på hur mycket text de innehåller. Om du vill ha bilder i texten får du lämna mellanrum och animera bilderna under tiden.

Live Type är precis som jag menade: ett specifikt app för ändamålet. Live Type och FCP är alltså två olika program.
Nå - Live Type är dock mycket begränsat (fast ballt som fan). Vill man blanda in annan grafik och bild så får man leta sig vidare i programdjungeln. Kolla in många Hollywood - och engelska - rullar nuförtiden. Inledningsgrafiken är ofta enastående...och det är speciella snubbar/tjejer som gör sånt - med speciell mjukvara.

Som sagt: Man bör prova att använda Illustrator/Pages/Keynote - det gör tydligen många proffs.

Vill man bara ha centrerad text i två spalter så finns speciella verktyg för detta också...kommer inte ihåg vad det heter...det jag testade....ska leta igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 11:48

Verkar konstigt tycker jag ... Det är väl inte så avancerat med två kolumner ... Jag hade en bestämd känsla av att allt sådant skulle finnas inbyggt och vara väldigt lättanvänt på typiskt Apple-maner.
Men OK, vad är det för speciell mjukvara man kan använda då?
Eller om man nu använder Keynote - hur?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:47

Glömde nämna Motion...som man kan göra vad som helst med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 21:23

Jag löste det nu genom att göra en ca 1024*3000 pixlar hög bild med svart bakgrund i Photoshop där jag skrev allt och lade in bilder, etc. Sedan importerade jag bilden i FCP och animerade så att den rullade uppåt. Det gick inte att importera EPS-filer från varken Illustrator eller Photoshop, så jag fick ha den som TIFF. Av någon anledning kunde man inte göra bilden längre än ca 30 sek i tidslinjen, men jag löste det genom att välja 60 % speed. Och av någon anledning blir allt extremt pixligt på canvas, men normalt när man exporterat filmen.

Detta blev visserligen väldigt snyggt, men det känns ändå ganska omständigt att göra såhär ...

Hur gör man om man använder Pages? Är det lättare? Vad ska man göra då för att få in det i FCP?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-14 16:37

Jag har stött på ett problem som jag inte hade upptäckt förut. Skulle göra just filmeftertexter i Boris Title Crawl i FCP men jag kan inte skapa två olika textklipp med olika marginaljusteringar. Jag tänkte skriva tiltlarna med högerjustering och namnen med vänsterjustering och sen låta dem rulla bredvid varandra men när jag ändrar marginaljusteringen på ena klippet ändras det andra också som om de vore länkade. Det är helt sjukt värdelöst. Så ska det väl inte vara???

1
Bevaka tråden