Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid 15 vs 17" MBP

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nagon som vet hur mkt det skiljer i batteritid mellan MBP 15 och 17" modellerna? Det maste ju ga at lite mer strom for att lysa upp en storre skarm.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-29 00:42

Den har större batteri också, så den specas faktiskt till halvtimmen mer tid (5,5 vs 5).

Strålande, såg det själv nu på specarna.
Hur ska man ladda batteriet för att behålla maximal prestanda så långt det är möjligt?
Ladda ur det helt och ladda det fullt utan avbrott? Ladda litegrann hela tiden? Påverkar det batteriet negativt om man drar ut nätsladden under pågående laddning?

5 timmar på en MBP är nog rätt svårt att få. Jag får typ max 2.5-3h på min MBP c2d 15".

Ja. 5 timmar vet jag inte alls var de fått ifrån. Mina tider är nog ungefär samma som Shades. Men då gör man något med datorn hela tiden under den tiden. Aja, i vilket fall vore det ju märkligt att mäta idle-tid av Apple tycker jag. Men så gör väl alla laptopfabrikanter antar jag.

Jo så är det, mina polare har mellan 2 och 3 timmars batteritid på sina MBP.
Men är det någon som har några förslag på hur man kan ladda batteriet på bästa sätt för att behålla en så lång batteriprestanda som möjligt? Jag vet att det finns batterier som blir sämre för varje gång de laddas ur helt, och batterier som blir sämre när man avbryter laddningen före det är helt fullt...vad gäller på macen?

Gå till apple och du skall finna: http://www.apple.com/batteries/

  • Medlem
  • 2007-02-07 20:10

Jag får max ut 2h på min C2D 15", anar att det är wifi som är boven. Det är synd faktiskt, hade förväntat mig längre batteritid. Det är nog det jag stör mig mest på.

har du provat utan wifi? hur länge klarar den sig då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-08 19:03

Max 2h låter väldigt lite. Är det med maxad skärm också?

Jag får ut ungefär 3h. 4h om jag "tweakar".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-08 22:48

Nu har jag inte fått min MacBook Pro ännu, men om skärmen är ljusare som det påstås jämfört med min gamla PowerBook, så behöver man inte ha skärmen på max under batteridrift! Hur som helst bör man hålla ett öga på sina processer. Ibland tycker en process om att springa iväg och dra 100% processorkraft utan att för den sakens skull komma fram till något vettigt. I det fallet förkortas batteritiden avsevärt och fläktarna börjar gå ofta.

På tal om.
Ibland när mitt batteri börjar närma sig 40-30% (från högre tal) kan det plötsligt gå in i vila. Efter det kan man fortfarande öppna datorn och ta ut den ur vila, men då står det 0% batteri och man blir ju tvungen att ladda. Ingen varning eller liknande.

Men från 40 till 0?

Suspekt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-10 09:25

När kalibrerade du ditt batteri senast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-11 02:48
Ursprungligen av xerent:

När kalibrerade du ditt batteri senast?

Hur görs detta?

Kalibrera

Kalibrera batteri:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284-en

Nu har jag kalibrerat mitt, vi får se om den fortfarande beter sig konstigt och stänger av när det står att det är batteri kvar.

Jag har samma problem med min. Den dör (stänger av sig) när det är 70% kvar.
Datorn är 13 månader gammal och batteriet är ca 7 månader gammalt har fått 47 laddnings-cykler (fick batterit utbytt i somras då det andra också var dåligt)

Vad göra?

Ursprungligen av southtown:

Jag har samma problem med min. Den dör (stänger av sig) när det är 70% kvar.
Datorn är 13 månader gammal och batteriet är ca 7 månader gammalt har fått 47 laddnings-cykler (fick batterit utbytt i somras då det andra också var dåligt)

Vad göra?

Ring Apple, fast de var megatjuriga byter de batteriet (fast det inte är utbytesprogram på just det) med en utbytesprocess; de skickar ett nytt och du skickar ditt gamla. Skriver på mac mini, min MBP dog nyss vid 30 % kvar.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Ring Apple, fast de var megatjuriga byter de batteriet (fast det inte är utbytesprogram på just det) med en utbytesprocess; de skickar ett nytt och du skickar ditt gamla. Skriver på mac mini, min MBP dog nyss vid 30 % kvar.

Jag ringde - och de sa att det inte gick för att min garanti gick ut den 24:e Februari! Osis!
Men jag stod på mig och sa att jag ville att dom fixade fram ett nytt batteri ändå, då jag fått det utbytt för samma problem i somras, och det bara gått 47 laddningscykler sen dess, och det gjorde dom! Bra tyckte jag!

1
Bevaka tråden