Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pm G3 B&w ./. Pm G4 Mdd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-02-09 16:56

Som rubriken säger, detta gäller alltså en PM G3 på 350mhz med 640mb RAM kontra PM G4 MDD 2x867mhz med 1,76GB RAM.

Länge har jag haft min vackra blådåre, men den börjar bli trött nu. Den tar längre och längre tid på sig att vakna upp ur vila, längre och längre tid att utföra kommandon (som att starta Safari) och mycket lång tid att starta över huvud taget. Således har jag införskaffat en PM G4 MDD - aka The Windtunnel - och min fråga är nu, hur mycket skillnad kommer jag att märka? Skulle jag ha köpt MDD'n med 1x1GHz istället för denna med 2x867MHz istället? Jösses, jag ska betala den på måndag, 3000kr + frakt. Jag är rädd för att jag kommer att bli besviken, inte på ljudet, men på hastigheten... märks det någon tydlig skillnad i Tiger på bägge burkarna? Får alltid sån ångest när jag köper så dyra grejer, och i synnerhet när jag inte testat dem innan....

Nåväl, är G4 MDD bättre än G3 B&W rent prestandamässigt? (att vara igång en vecka och så alltså)
Märks det mycket skillnad i hastighet?
Hur är skillnaden storleksmässigt på burkarna?
Är MDD'n lika lätt att bygga ut som B&W'n?

Sista frågan ... vad f*n står Mirrored Drive Doors för?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-09 18:45

Lustigt men i min ägo finns just dessa båda maskiner. Blådåren var länge en ögonsten men nu är den degraderad till 3:e maskin för surfning och filmvisning i vardagsrummet. MDD:n har varit min huvudsakliga arbetsdator fram till för en vecka sedan när jag blev lycklig ägare till en Macbook. Skillnaden mellan blådåre och MDD är stor så du behöver inte vara orolig. Processorintensiva uppgifter brukar vara sisådär 3-4ggr snabbare på MDD:n. Det är bara sånt som kräver extrema prestanda som inte går att göra på den. Du kommer säkert att vara nöjd med din MDD något eller några år framöver.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-09 19:08

Extrema prestanda? .... som?

Hade tänkt att försöka få tag på Tropico 2 och köra på den, om det går...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-09 19:23

Just det spelet verkar ju funka enligt hårdvarukraven. Jag har ingen egen erfarenhet av spelande men jag kan tänka mig att de flesta nya spel kräver mer av processor och grafikkort än vad en dubbel 867 med standard grafikkort kan leverera. Jag har använt min burk till print, webb och film. Den duger fint till det mesta men förvänta dig inte att kunna köra nya krävande program typ Aperture.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-09 19:59

Nej, jag använder inte min dator till det... Det jag använder datorn till är spel (det som inte min DreamCast kan tillfredsställa mig med) som ex WarCraft III, Diablo II, StarCraft och några fler. Ordbehandling och webb är väl självklart, men jag tänkte försöka mig på Garageband ifall datorn klarar av det programmet....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-09 20:05

Garageband funkar. Det är mycket möjligt att man kan köra ner den på knä genom att lägga på en massa spår och effekter men det lilla jag gjort har funkat hur smidigt som helst.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-09 20:19

Tack vad bra... då ska jag införskaffa iLife så snart jag får hem datorn tack för all hjälp

Ursprungligen av Scumpi:

Sista frågan ... vad f*n står Mirrored Drive Doors för?

Ställ dig framför din dator. Fokusera blicken på de där dörrarna som öppnas när DVD-släden kommer ut. Håll sen upp den gammal morgontidning eller något bredvid datorn. Notera vilken av ytorna (dörr, tidning) som reflekterar ljus bäst. Dörrarna funkar liksom som speglar.

Tillägg: Aha, du hade inte datorn än. Då kankse det inte är uppenbart...

1
Bevaka tråden