Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur surfar jag trådlöst hemma?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla experter
Jag är jättedålig på detta och behöver hjälp.
Jag har en ibook med inbyggd airport (eller vad det heter).
Vidare har jag ett vanligt bredbandsmodem till Glocalnet och från det en liten låda som jag inte vet vad den heter men därifrån går det nätverkskablar till 3 datorer, min mac, min pc och min sambos pc.
Jag skulle vilja surfa trådlöst på min mac, men hur gör jag för att det skall fungera? Vad behöver jag köpa och var sätter jag i kontakten? I modemet eller i lådan jag inte vet namnet på?

Om någon förstod vad jag menade och frågade om är jag jättetacksam om jag kunde få hjälp för jag begriper inte hur jag skall göra och i affären där jag bor kan dom ingenting om mac.

Lådan du inte vet namnet på låter som en router (även kallad bredbandsrouter). En router ger flera datorer möjligheten att dela på ett IP-nummer, dvs utåt sett ser det ut som en enda dator är ansluten till internet. En router fungerar också som ett skydd, en brandvägg, mot att kunna komma åt datorerna hemma direkt från internet.

Idag säljs routrar i två versioner: Med eller utan trådlöst nät. Så det första du behöver ta reda på är om din router har stöd för trådlöst nät. Har den redan trådlöst nät behöver du inte köpa något mer. Har den inte det kan du köpa något som heter "trådlös accesspunkt" som kopplas in till routern med nätverkskabel (alternativt köper du en ny router med trådlöst nät och ersätter den nuvarande).

Tillägg: Man behöver inget speciellt trådlöst nät för att ansluta en mac, trådlösa nät följer standarder som fungerar både i windows och på mac. Däremot kan det ibland finnas inställningsprogram till utrustningen som bara är gjorda för windows, det är lite olika från tillverkare till tillverkare. När det gäller trådlösa bredbandsroutrar går i princip alla att ansluta till genom en webbläsare och ställa in på det sättet. Hur det är med trådlösa accesspunkter vet jag inte, jag har aldrig använt en sådan.

Hur ser jag om det är trådlös router då? Det är det nog inte, den är gammal. Det står W Linx MB400-X på den.

1
Bevaka tråden