Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur hittar jag min andra dator med Remote Desktop 3.1

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 00:45

Hejsan

Har satt på allt. Tror jag på datorn jag vill komma åt. Sitter hemma nu och den är på jobbet.

Har alla ip nummer som finns till företaget. Men just som det är nu så hittar jag bara modemet. Hur kommer jag djupare in?

Mvh Tobias

Port forwarding i routern på jobbet. När du ansluter på en viss port så skall den styras till en viss port och IP-nummer på insidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 12:36

i see..

Men hur är det man söker efter datorn då. Den har ju ett ip nummer tilldelat till en airport. Har alla externa och interna ipnummer.

Går inte att lösa externt?

Du får ju forwarda ard-portarna på nåt av de externa nummrena till de interna nummer som din dator har. Sen ansluter du (Add by adress) till det externa numret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 13:09

aha...

Får åka ner på kontoret och fixa det helt enkelt...

Tja, beroende på hur routern är konfigurerad så kan man kanske konfigurera port forwarding utifrån, om du har user/pass för att logga in i den vill säga, och den accepterar sådana admin-inloggningar utifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 16:28

Det är en vanlig Linksys WRT54G. Den är väl lite avancerad men inte mycket mer än så!

Har alla admin såklart!

Ok, provat logga in i den? Peka en webbläsare hemifrån till det IP-nummer som routern har ute på nätet. Om du kan administrera den utifrån får du upp en inloggningsruta. Den kan också vara inställd så att admin går på ett annat portnummer, så du måste då ange det när du pekar webbläsaren till den. Så här: http://IP-nr:Port-nr/

Är inloggningen på uifrån brukar den ligga på https.

Har själv en Linksys WRT54G, och min port forwarding för ARD ser ut som på bifogad bild. Den dator jag vill komma åt internt har alltså IP 192.168.0.88, och jag ansluter till den genom att ange det externa IP-numret. Detta är alltså för att jag ska komma åt en dator hemma när jag är nån annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 22:38

sådär ja.

Nu har jag portat vidare de portar som behövs!
Hur går jag till väga nu då?

Söker jag bara på det det externa ip nummret i network adress?

När du sitter inne i nätverket, på jobbet, så fungerar inte den externa ip-adressen. Men utifrån skall det gå bra, när du är hemma alltså.

I Remote Desktop så har du ett stort + uppe i vänstra hörnet, klicka där så får du fram "Add by address".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 16:26

Vart sa du att jag hittade det plus tecknet?

Sitter med remote 3.1.

Mvh

Längst upp till vänster i fönstret i denna bild som är från ARD 2.2.

Du kan också prova "File > Add by address". Eller RTFM?

1
Bevaka tråden