Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på korta musiksnuttar i Safari/Real player

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska klicka på en låt som jag vill lyssna i Safari, så öppnas Go Live program och inte Real player.

Var kan jag ändra inställningen så att rätt program öppnas.

Förklara gärna samma för Firefox också.

Alltså inställning för att en hämtad fil öppnas i rätt program.

/JJ

Har du någon nerladdad fil med .ram eller .ra som filändelse? Markera i så fall en sådan fil och tryck kommando + i för info. Välj vilket program som öppnar filtypen en bit ner och klicka på Gäller alla. Så anger du vilket program en viss filtyp öppnas med.

Lysande Anders!

Jag kunde detta förut, men har glömt bort det.
Man kan också högerklicka på symbolen och sen välja info.

En fråga till bara …

När jag ska klicka på en låt som jag vill lyssna i Firefox så börjar symbolen för Firefox hoppa I dockan. Det händer så precis varje gang. Irriterande.

Hittils har jag bara klickat på symbolen och den slutar ett tag. Men när jag ska klicka för att lyssna på en ny låt, börjas det igen …
Vad kan jag göra för att få slut på eländet?

Program hoppar i dockan när

1. de startar
2. vill hojta på uppmärksamhet när de är i bakgrunden

Att program hoppar i docken när man använder dom har jag aldrig sett.

Jag är inte med riktigt på vad du vill göra. Är du inne på en webbsida och klickar?
Kan du ge en länk till en sån sida?
Är det Real Player vi pratar om fortfarande? Har du senaste versionen av RealPlayer installerad (10.1.0)?

Alltså jag vill lyssna på musiksnuttar som finns t.ex. på amazon.com.

Kan vara vilken artist eller låt som helst. Första låten går bra, men den andra och efter den börjar symbolen för FIrefox att hoppa.
Jag har version 10.0.0 av RealPlayer.

Förresten hur gör man med Opera? Alltså var kan jag ändra inställningen så att rätt program öppnas där när man vill lyssna låtar?

Öppnas RealPlayer-programmet vid sidan av Firefox eller spelas låten av Firefox?

Låten spelas av RealPlayer, men sen börjar symbolen till Firefox hoppa.
Så jag brukar klicka på den bara och då slutar den hoppa.

Lite mysko, men det kanske går att fixa på nåt sätt.

Eftersom låten öppnas i RealPlayer har du lämnat Firefox, därav hopp i docken när den vill be om uppmärksamhet. Firefox ligger ju i bakgrunden i det läget. Ett klick på ikonen innebär att du på nytt har Firefox som aktivt program och då är det helt normalt att den slutar hoppa. Den har ju fått din uppmärksamhet då.

Frågan är varför den hoppar. Min Firefox gör inte så och jag har testat på två datorer. Kan du hitta på loggfilen för Firefox och se om den skriver något där?

Sure, säg bara hur ska jag göra

Ursprungligen av Anders Täpp:

Frågan är varför den hoppar. Min Firefox gör inte så och jag har testat på två datorer. Kan du hitta på loggfilen för Firefox och se om den skriver något där?

Jodå … men jag har absolut ingen aning varifrån eller hur kan man hitta loggfilen!

Kan du förklara, så kanske jag fixar det? Som du kanske förstår är jag ingen ”superhacker”, utan vill bara att saker och ting fungerar.

Nu såg jag att symbolen slutar att hoppa när jag klickar nånstans på sidan också. Egentligen är det inte något stort problem alls, men jag bara undrade vad det beror på.

Kan det kanske vara download-fönstret för Firefox som vill tala om att "nu har jag laddat ner hela filen" (dvs musikfilen i det här fallet)? En spekulation bara...

thomasti!

Tror inte riktigt på det. Jag har en snabb koppling så det tar bara ett ögonblick när man laddar en kort snutt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 19:03
Ursprungligen av pick-me-up:

thomasti!

Tror inte riktigt på det. Jag har en snabb koppling så det tar bara ett ögonblick när man laddar en kort snutt.

Just därför börjar den hoppa så fort du klickar på en musiksnutt.
På någon sekund har musiksnutten laddats ned och du har lämnat Firefox och Firefox vill berätta att filen är nedladdad och hoppar därmed efter uppmärksamhet?

Inte omöjligt. Trodde bara att det kanske var något fel. Men förmodligen ska det vara så,
För det var bara drygt en vecka sen när jag hade datorn på service och de gick igenom den så att allting är okej.
De var tvungen att byta HD, för datorn gick inte ens i gång hemma!

1
Bevaka tråden