Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirus

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Ursäkta en kanske dum fråga, men jag fick så sent som igår, för första gången tillgång till internet på min mac, vilken jag tidigare endast använt till musikproduktion. Frågan lyder sålunda: Behöver jag något antivirus-program? Eller är man skonad från sådant på en mac? Finns det nåt "inbyggt" i OS X?

Tack och hej!

Det behövs inte, än så länge finns inga virus till OS X.

  • Medlem
  • 2007-02-08 12:40

Virus finns till mac, men de är så få och så harmlösa att de i regel kräver att du själv packar upp och kör dem för att de skall kunna göra någon skada, och då skall du även vara inloggad som administratör. En anledning till att ha virusskydd är om man är rädd att man råkar smitta sina windowskompisar, annars behöver man inte direkt oroa sig.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Virus finns till mac...

Nämn ett.
Sprid inte falska rykten. De är värre än falska förhoppningar.

  • Medlem
  • 2007-02-08 13:16

Här har du:

http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/osxleapa.html

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Nämn ett.
Sprid inte falska rykten. De är värre än falska förhoppningar.

Inget virus. En trojansk häst, möjligtvis. Mask-konceptet lyckas inte om man inte har aktiverat root och dessutom är dum nog att köra OS X med det. Kan alltså inte köra själv, ej heller göra skada om man inte ger den tillstånd till det.

Skriv några stycken själv, vetja! In i terminalen och gör ful-shellcsript och sedan lite AppleScript-skal på det hela.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-08 13:15

När mina windows-vänner börjar använda någon annan IM-klient än MSN så kanske jag börjar fundera på att vara snäll mot dem.

tack, kompisar! Allt jag behövde veta!

Det är nog bara en tidsfråga innan virus och trojaner börjar dyka upp, i takt med att användarbasen stiger. Faktum kvarstår: det finns ingen dator som kan skydda sig mot en redigt grym individ som verkligen vill ta sig in. Säkerhetsluckor och exploits tycker jag man läser om titt som tätt, även vad gäller macosx. De täpps ofta till tämligen snabbt. Skillnaden mellan macosx och winxp är ju några 100-tals miljoner användare så det är ju klart som korvspad att winxp är mer utsatt för hot.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-02-08 17:40
Ursprungligen av Elamite:

Det är nog bara en tidsfråga innan virus och trojaner börjar dyka upp, i takt med att användarbasen stiger. Faktum kvarstår: det finns ingen dator som kan skydda sig mot en redigt grym individ som verkligen vill ta sig in. Säkerhetsluckor och exploits tycker jag man läser om titt som tätt, även vad gäller macosx. De täpps ofta till tämligen snabbt. Skillnaden mellan macosx och winxp är ju några 100-tals miljoner användare så det är ju klart som korvspad att winxp är mer utsatt för hot.

Hur kommer det sig då att ingen lyckats ännu? Trots att det skulle ge enorm uppmärksamhet att vara den första att skap ett fungerande Mac OS X-virus. Borde vara ett enormt bra skäl. Att lyckas med detta borde ju rimligtvis vara lite av den heliga gralen i virusvärlden efter alla år Mac OS X har lyckats hålla sig virusfritt.

Mac OS X har funnits ute i mer än 5 år och ännu har ingen ingen lyckats skapa ett enda elakt virus som sprider sig på platformen. Vad får dig att tro att någon snart kommer lyckas?

Mac OS X är inte virusfritt bara för att användarbasen är mindre än Windowsvärldens. Det är en myt. Det är säkrare för att det är bättre designat från grunden. Att jämföra Mac OS X och Windows säkerhetsmässigt är som att jämföra en 4 meter hög betongmur med taggtråd och elstängsel med ett hönsnät.

Senast redigerat 2007-02-08 23:09
Ursprungligen av akesson:

Hur kommer diet sig då att ingen lyckats ännu? Trots att det skulle ge enorm uppmärksamhet att vara den första att skap ett fungerande Mac OS X-virus. Borde vara ett enormt bra skäl. Att lyckas med detta borde ju rimligtvis vara lite av den heliga gralen i virusvärlden efter alla år Mac OS X har lyckats hålla sig virusfritt.

Mac OS X har funnits ute i mer än 5 år och ännu har ingen ingen lyckats skapa ett enda elakt virus som sprider sig på platformen. Vad får dig att tro att någon snart kommer lyckas?

Mac OS X är inte virusfritt bara för att användarbasen är mindre än Windowsvärldens. Det är en myt. Det är säkrare för att det är bättre designat från grunden. Att jämföra Mac OS X och Windows säkerhetsmässigt är som att jämföra en 4 meter hög betongmur med taggtråd och elstängsel med ett hönsnät.

Bra talat och en bra sammanfattning åt Charlie.

Ursprungligen av Elamite:

Det är nog bara en tidsfråga innan virus och trojaner börjar dyka upp, i takt med att användarbasen stiger. Faktum kvarstår: det finns ingen dator som kan skydda sig mot en redigt grym individ som verkligen vill ta sig in. Säkerhetsluckor och exploits tycker jag man läser om titt som tätt, även vad gäller macosx. De täpps ofta till tämligen snabbt. Skillnaden mellan macosx och winxp är ju några 100-tals miljoner användare så det är ju klart som korvspad att winxp är mer utsatt för hot.

Beror AIDS-epidemin i södra Afrika på att det bor 100-tals miljoner människor där? Eller beror det på att det saknas resurser, kunskap och utbildning för att möta hotet?

Skulle WinXP ha varit ett säkert system hade det inte funnits lika många hot. Hade användarna haft mer kunskap hade det funnits ännu färre hot.

Men nu när allt fler stoppar in Win XP i sina Macar så är det snart dags för det första viruset i en Mac. Men det håller sig i Win partitionen.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-02-27 11:36
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Men nu när allt fler stoppar in Win XP i sina Macar så är det snart dags för det första viruset i en Mac. Men det håller sig i Win partitionen.

Jepp... När apple lanserade bootcamp var dom ju lite stöddiga över att säga typ "komihåg att alla besvärliga virus inom windowsvärlden kommer även att drabba dig även du kör windows på en mac"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-08 17:26

Att det inte finns några virus till MAC anges som en av anledningarna till att välja en MAC på Apples hemsida. Vad jag inte förstår är varför de på samma site säljer Antivirus program?...

Jag förstår att de vill tjäna pengar, men det är ju bara förvirrande för någon som överväger att switcha.

Det är en sak som jag undrat, hur blir det med mailen. Jag kanske verkar stupid men det skulle vara bra om nån förklade varför man inte kan få virus via Mail. Och hur får man det isåfall?
En sista grej, om man använder Hotmail, kan man fortfarande inte få virussmittade brev om man kör det med mac?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-02-25 19:57
Ursprungligen av Vattenflaskan_:

Det är en sak som jag undrat, hur blir det med mailen. Jag kanske verkar stupid men det skulle vara bra om nån förklade varför man inte kan få virus via Mail. Och hur får man det isåfall?
En sista grej, om man använder Hotmail, kan man fortfarande inte få virussmittade brev om man kör det med mac?
Tack på förhand!

Du kan ju alltid få in virus via bla mail till OS X.. Grejjen är bara att viruset inte kan aktivera sig väl inne i OSX... Den vet inte vad den ska göra.. Den kan inte säga till macen att radera alla filer för OS X förstår inte vad det kommandot betyder... Helt olika språk...

Citat:

Mac OS X har funnits ute i mer än 5 år och ännu har ingen ingen lyckats skapa ett enda elakt virus som sprider sig på platformen. Vad får dig att tro att någon snart kommer lyckas?

Precis... användarantalet är trots allt väldigt stort ändå på OS X... Unix kärnan är helt enkelt säkrare.. Helt andra säkerhetsprinciper.. Man kan begränsa filer (läsa, skriva, radera) till olika typer av användare och olika grupper... Ofta behöver tom OS X fråga efter ditt lösenord bara för att kunna installera vissa program... Detta för att vissa program tex behöver lägga filer i kataloger som inte ens OS X har egen tillgång till, utan måste fråga efter ditt lösenord...

Citat:

Att det inte finns några virus till MAC anges som en av anledningarna till att välja en MAC på Apples hemsida. Vad jag inte förstår är varför de på samma site säljer Antivirus program?...

Jag förstår att de vill tjäna pengar, men det är ju bara förvirrande för någon som överväger att switcha.

Som någon sa innan... För att skydda sina windowskompisar... Ska du bifoga ett dokument till tex en viktig kund eller liknande är det kanske inte så bra om det innehåller ett virus som raderar hela hans/hennes dator... Jag tycker iof att kunden själv ansvarar för de email han får..... men men, nån vill väl tjäna lite pengar...

Annars är det bara onödigt...

1
Bevaka tråden