Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webkamera och headset till Skype för Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter att kunna använda Skype mm. på min Mac. Min Mac är en G4 och har således inte några USB2 portar (i övrigt så är alla USB1 upptagna). Tänkte gå tillväga så här och införskaffa:

USB2.0 PCI kort 4 portar
iMage USB webcam
Adaper USB till analog audio in och ut
Headset (kopplas till adaptern)

Tror ni det skulle funka och har ni någon erfarenhet av iMage USB webcam?

/Ola

Senast redigerat 2007-02-08 08:01

Någon annan USB eller Firewire webkamera till Mac då? Eller kanske rent av får köpa en DV kamera?

/Ola

Inköpt..
Logitech kamera och headset USB..
Kameran funkar med fuskdrivrutiner till SKYPE.

OS = OSX

VIlken logitech....?

Webkamera QuickCam® Communicate STX
Headset Logitech® USB Headset 250
Drivrutin Macam

Inte världens bästa grejjer men det funkar o ja e nöjd. Skall köpa mig en USB2.0 PCI-kort också.

Köpte ett macline 5p USB2 PCI kort som kameran och headsetet sitter på samt min wacomtablet. Funkar bra både med och utan drivrutiner för kortet. Drivrutinerna medför USB2 prestanda, men jag tycker inte det känns riktigt så snabbt. På kortet sitter även en en intern USBport samt ett strömingång (+jumper) om man vill ta från powersupplyet vilket get lite mera kräm på portarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-28 11:36

Liemannen!
Hur fungerar din Quickcam STX på Skype respektive ichat? Är det någon större skillnad?
Går det att prata med ett blåtand headset samtidigt som man kör med webkameran? Har hört att det kraschar med jämna mellan rum med ichat och maccam drivisar...?

Eftersom isight aldrig verka komma är det dags att köpa nåt annat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-28 18:49

På Skypes hemsida tipsar de om Logitech QuickCam pro 4000 och Philips SPC900NC, de skall tydligen fungera utmärkt med OSX.

Ursprungligen av Timjan:

Liemannen!
Hur fungerar din Quickcam STX på Skype respektive ichat? Är det någon större skillnad?
Går det att prata med ett blåtand headset samtidigt som man kör med webkameran? Har hört att det kraschar med jämna mellan rum med ichat och maccam drivisar...?

Eftersom isight aldrig verka komma är det dags att köpa nåt annat!

Använder bara SKYPE och det är rätt dåligt. I programmet "macann.app" där man konfar kameran ser det ook ut om man får upp 15 fps villket inte är riktigt så i SKYPE. Har inte anv. bluetooth. Sikta på några andra rekomendationer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 14:07
Ursprungligen av Liemannen:

Använder bara SKYPE och det är rätt dåligt. I programmet "macann.app" där man konfar kameran ser det ook ut om man får upp 15 fps villket inte är riktigt så i SKYPE. Har inte anv. bluetooth. Sikta på några andra rekomendationer!

Vad är det som är dåligt? Grynig bild eller dåligt ljud eller båda två?
"macann.app" vad är det? Är det drivrutinen maccam?

Att det ska vara så svårt att fixa en webbkamera åt sin mac?

Har inte så mkt att jämför med men macann.app..där man konfar kameran ger 15 fps. SKYPE ger inte så många, bilden är mindre och är grynig och ibland uppstår artifakter. Detta är den vy jag ser..har ingen aning om hur "andra sidan" ser mig men om man jämför med den inbyggda kameran i en macbook så är det skillnad. Ljudet är det inget fel på men det sköter ju inte kameran utan headsetet. Jag tycker dock det funkar att kommunicera rätt bra, men det är ju bara min åsikt...kanske blir det bättre med nya MacOS eller med nya drivers. Kameran är ju inte dålig i sig så det finns mera att hämta.

Sorry..macam.app skall det vara. Den kommer med drivrutinen. Se tidigare inlägg.

1
Bevaka tråden