Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några Dreamweaver frågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-01-21 13:14

Testar just Dreamweaver, (istället för iWeb), har väl kommit underfund med grunderna, har några problem som jag inte hittar svaren på:

1.Om jag gör en index sida med 2 frames, horisontella, top med meny, samt main, där sidorna skall hamna, så har jag gjort sidorna lika, men ett layout table centrerat på både top, samt main sida. Jag har en Flash meny i top framen, centrerad, men mina bilder, texter etc, i main framen hamnar inte på rätt ställe, horisontellt, i webläsaren, däremot ser det bra ut i Dreamweaver....verkar ändra sej beroende på vad jag lägger in, text eller bilder. Gör jag nåt fel här?

2.Har en Flashmeny men länkar till sidorna, länkarna har hela webadressen, typ, http://www.adress.se/etc.html, i Safari så hamnar sidorna rätt i min main frame, men i Firefox så öppnas en ny sida för varje knapp jag klickar....

3.Websiten är svart, när man byter sida (i Safari), så ser man vit bakgrund ett ögonblick innan sidan laddas, jag har kollat alla sidor, inklusive index sidan (ett frameset), alla har svart bakgrund vald...
Hoppas nån har några tips.

Det hade nog varit bra med en länk till sidan för att man ska kunna se källkoden!

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-02-07 15:27

Svarar mej själv på fråga 2, Dreamwever lade inte in html koden name="main" samt name på top frame i indexsidan med framesetet av nån anledning, bara id="main", det verkar vara nog för Safari, men inte Firefox samt IE på PC.
Grunnar fortfarande på det andra...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-02-07 17:08

Man ska inte använda frames
Det är ett förlegat sätt att skriva hemsidor på, så är du ny på html, så skippa det.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-02-07 20:06

Hmm, hur gör man nu då? Om man vill ha en meny som ligger kvar, skall den laddas om för varje sida eller finns det nya vägar? Jo, nybörjare är jag, iWeb vore nog bäst för mej, men jag vill ju göra saker som inte iWeb klarar.

Att den laddas om vid varje sidladdning är nog det enklaste sättet. Annars så kan man alltid börja mecka med AJAX & dyl, men det är inte så mycket bättre än ramar för just det här.

1
Bevaka tråden